• Anonym (Oj)

Hur hantera att vara ifrån sina barn?

Anonym (Mamma) skrev 2023-08-06 11:58:04 följande:
    Jo jag får saker gjort, men mår inte bra när jag inte är med barnen. Äldsta är 12.  Dom är med kompisar ibland, men det tycker jag är lättare att hantera. Visst saknar jag dom då med, men är samtidigt glad för deras skull att dom har så fina vänner. 
    Säger som många andra, sök hjälp. Det låter inte sunt att sakna dina barn så mycket som du gör, speciellt inte när de är hos pappan, men inte annars. Är det en tävling? Är det inte bra att de har en pappa som de gillar att vara hos?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-06 12:34:33 följande:
    Är det inte naturligt att man vill passa på att vara med sina barn när dom väl är hemma när dom inte bor här på heltid? Inte dammsuga eller betala räkningar som dom inte kan vara med på. Men jag ser även risken att dom blir bortskämda, vana att få 100% uppmärksamhet. 

Självklart är det så, och du gör väl det också, så där är väl inga problem. Men det är ju när de är hos pappan du inte mår bra, och där måste du söka hjälp om du inte mår bra. Ni har bestämt att ni ska leva så här, så detta är konsekvensen. 

Svarade du på inlägg 2? Varför inte gå till lägenheten om du saknar barnen?

• Anonym (Oj)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-06 14:45:52 följande:
    Klart jag saknar barnen... eller familjen. Jag fasar redan för den tid då barnen flyttar hemifrån. Jag vill ju att dom ska växa upp och bli självständiga, men klart det kommer bli tufft för föräldrarna att inte känna sig behövd längre. Sen gillar jag inte att vara ensam heller. 

Hur ska de kunna bli självständiga om du inte är det och visar vägen? 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-06 21:16:56 följande:
    Vad förvånad jag blir. Jag trodde alla helst vill bara med sina barn så mycket det går. Alltså jag går ju till jobbet, och går och tränar och sånt, så det är ju massor av timmar egentid, men på fritiden. Speciellt semestern. 

De flesta klarar av att barnen umgås med andra på sin fritid, de flesta barn i dina barns ålder är hellre med kompisar än med föräldrarna. 

Du verkar ju även vilja vara med dom när de blir vuxna och har redan börjat tänka på när de ska flytta. 

Sedan får du ju faktiskt ta ditt vuxna ansvar för dina beslut. Ni har bestämt att leva isär, då blir det så här. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-08 00:42:00 följande:

På vad sätt skulle det vara bra för barnen? Jag har som sagt fullt upp, mycket ansvar på jobbet, vänner, familj och projekt hemma. Hade jag haft mer tid skulle jag gärna träna mer.

Tror det jag tar med mig från denna tråden är mest att jag ska försöka dölja för barnen hur mycket jag saknar dom. Jag tror kanske att många som svarar här inte själva separerat och inte vet hur det känns att inte få bo med sina barn. 

Ju hårdare du försöker knyta barnen till dig desto värre blir separationen sedan, när de inte orkar leva upp till dina krav på umgänge och närhet. Risken är att du står ensam tidigare än du tror. 

Sluta var så egoistisk och tänk på dina barn istället. Du ska finnas för dina barn, de ska inte finnas för dig. 

Svar på tråden Hur hantera att vara ifrån sina barn?