Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Hur hantera att vara ifrån sina barn?

Jag har 2 barn med en man. Vi bodde ihop många år, men är sedan 2 år särbo, pga att relationen var/är skakig. För barnen har det blivit mycket bättre. Dom har en mycket gladare pappa och slipper leva med smått irriterade föräldrar. Vi gör båda ALLT för att barnen ska ha det bra. 

Under veckorna när vi jobbar flyter allt på ganska bra. Vi brukar har en barnfri kväll var i veckan då vi kan träna eller göra annat. Resten av veckan träffas vi alla eller har ett barn var. Helgerna är lite svårare, men pga barnens aktiviteter, kalasinbjudningar osv blir det ofta naturligt att vi delar upp barnen en del av dagen, så det går aldig en hel dag då jag inte får träffa nåt av barnen. 

Nu under sommaren är det mycket svårare. Jag hittar på saker och vill då oftast ha med båda barnen. Min särbo vill inte följa med. När jag sen kommer hem vill han ha båda barnen hemma hos sig, vilket jag förstår. Kanske ett helt dygn eller mer. Jag är välkommen att komma till hans lägenhet, men när det är fint väder trivs jag inte helt med att vara inomhus.

Jag har hus och därav en miljard saker att fixa, men när barnen är här blir jag orolig att dom ska gå hem till pappa om jag inte gör allt dom vill. Och att vara i huset när dom inte är här blir jag bara deppig av. Dom gånger jag är själv hemma går jag bara och tittar på klockan och undrar när dom ska komma hem. Städa och sånt brukar jag göra när dom lagt sig på kvällarna. 

Detta är ju stor skillnad mot när man lever tillsammans hela familjen. Då kunde jag gå och småpyssla hemma i lugn och ro och även säga till barnen att  antingen hjälper du till eller ås får du leka själv. 

Någon som känner igen sig? Hur  hanterar ni andra att vara utan era barn flera timmar eller en hel dag?

• Svar på tråden Hur hantera att vara ifrån sina barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-06 08:05:37 följande:

Man fyller tiden med annat. Fixar det där med huset som inte går att göra med barnen runt benen, läser en bok, tar hand om sig själv, tränar, träffar vänner, städar.  Det finns ju alltid saker att göra och har man tex barnen på halvtid själv så är det när barnen är hos andra föräldern som man hinner med mycket.

Fylla tiden är inga problem. Men att hantera tankarna, känslorna, läntan, ovissheten, oron, saknaden?? Kanske framförallt efresom dom är stora nog att komma och gå som dom vill, så hoppas jag hela tiden att dom ska dyka upp. Vill hålla mih hemma om ifall dom vill komma hit. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Isa) skrev 2023-08-06 09:38:27 följande:

Du skriver att du inte vill gå till lägenheten för att du vill vara hemma och pyssla vid fint väder, men att när du är hemma själv så blir du depoig, gör du ändå ingenting mer än att gå och titta på klockan och vänta på att barnen ska komma hem igen.

Lösningen är väl ganska enkel då, gå till lägenheten. Om du ändå inte får något gjort eller kan slappna av och göra saker finns det ju ingen anledning för dig att sitta hemma själv.

Så varje gång du känner den där känslan så gå till lägenheten och umgås med barnen och särbon. Jag gissar att barnen är ganska små än. Längre in i framtiden kommer det bli annorlunda då barnen blir äldre och kommer vilja hänga mer med kompisar och då kommer du säkert börja uppskatta din egentid.
    Nu gör du ju inte det, och då måste du ju inte ha den när alternativet att gå till lägenheten finns.

Jo jag får saker gjort, men mår inte bra när jag inte är med barnen. Äldsta är 12.  Dom är med kompisar ibland, men det tycker jag är lättare att hantera. Visst saknar jag dom då med, men är samtidigt glad för deras skull att dom har så fina vänner. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-08-06 09:44:39 följande:

Ett par timmar, en hel dag, låter lite överdrivet att inte klara av så kort tid faktiskt. När jag såg rubriken trodde jag ärligt att det handlade om vv-boende för barn eller att bo på annan ort.

Se till att aktivera dig när du inte har barnen.

vv-boende skulle vara mardröm, och jag är ständigt orolig att pappan ska föreslå det. 

Jag aktiverar mig, men vill samtidigt inte åka iväg och handla eller så för jag vill vara hemma om ifall barnen kommer hem. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-08-06 09:46:27 följande:

Och sluta vara så mesig när det gäller barnen! Våga säga ifrån, de kan inte få göra allt de vill när de vill, de kommer att bli fullständigt odrägliga både mot dig och omvärlden på det sättet. Var den vuxna nu, på alla sätt!

Är det inte naturligt att man vill passa på att vara med sina barn när dom väl är hemma när dom inte bor här på heltid? Inte dammsuga eller betala räkningar som dom inte kan vara med på. Men jag ser även risken att dom blir bortskämda, vana att få 100% uppmärksamhet. 
  • Anonym (Mamma)
    Räkan77 skrev 2023-08-06 10:34:14 följande:

Är det verkligen barnen du saknar när du är ensam? Låter mer som att alla dina jobbiga känslor kommer över dig när du är ensam och att du försöker göra allt för att slippa ta itu med dem. Jag tror du skulle må bra av att prata med någon om hur du egentligen mår, antingen med en vän eller med en kurator. Så att du kan börja må bättre i dig själv. Då kommer du också klara av att vara ensam. Snart kommer ju barnen vara alltmer med kompisar och allt mindre med er föräldrar. 

Klart jag saknar barnen... eller familjen. Jag fasar redan för den tid då barnen flyttar hemifrån. Jag vill ju att dom ska växa upp och bli självständiga, men klart det kommer bli tufft för föräldrarna att inte känna sig behövd längre. Sen gillar jag inte att vara ensam heller. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Det är inte barnens uppgift) skrev 2023-08-06 15:54:28 följande:

Det är inte dina barns uppgifter att hålla dug i handen.
    Barnen ska inte användas som emotionellt stöd för dig. 
    Sök hjälp för barnens skull!

Vad förvånad jag blir. Jag trodde alla helst vill bara med sina barn så mycket det går. Alltså jag går ju till jobbet, och går och tränar och sånt, så det är ju massor av timmar egentid, men på fritiden. Speciellt semestern. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Oj) skrev 2023-08-06 15:56:08 följande:

Hur ska de kunna bli självständiga om du inte är det och visar vägen? 

Jag är helt självständig rent praktiskt. Men emotionellt behöver jag människor och kärlek. Klarar mig inte alls bra ensam på det sättet. 

Vet inte om det är så fel. Att stå på egna ben, försörja sig, kunna laga trasiga saker i hemmet är viktigt, men även att vårda relationer tycker jag. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Oj) skrev 2023-08-06 12:02:57 följande:
    Säger som många andra, sök hjälp. Det låter inte sunt att sakna dina barn så mycket som du gör, speciellt inte när de är hos pappan, men inte annars. Är det en tävling? Är det inte bra att de har en pappa som de gillar att vara hos?
    Jo det är bra att dom har en bra pappa. Samtidigt är det en stor nackdel att inte bo ihop att jag förlorar så mycket tid med barnen. Går inte riktigt att komma ifrån, men det är sorgligt. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-08-06 12:04:23 följande:
    Jag tror att det är just aktivering som är det stora problemet, att du måste se till att göra saker på egen hand och skaffa ett eget liv. Träffa kompisar, göra och uppleva saker utanför hemmet, hålla på med hobbies och annat. Ni har väl ändå mobiler ifall de skulle vilja komma hem? Inte svårare än så. Ska du sitta och vakta hemmet OM de skulle dyka upp....? I hur många år då...? Du förstår väl att det inte är normalt?
    Jag har fullt upp med jobb, hem, trädgård, vänner och träning. Vet inte hur jag skulle hinna med en hobby också. ?!?!? Jag är aktiv. Det är inte alls det som är problemet. Mer att det är 1000 gånger roligare att klippa gräset medan barnen leker i poolen än med att bara lyssna på radio. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Oj) skrev 2023-08-06 22:21:51 följande:

De flesta klarar av att barnen umgås med andra på sin fritid, de flesta barn i dina barns ålder är hellre med kompisar än med föräldrarna. 

Du verkar ju även vilja vara med dom när de blir vuxna och har redan börjat tänka på när de ska flytta. 

Sedan får du ju faktiskt ta ditt vuxna ansvar för dina beslut. Ni har bestämt att leva isär, då blir det så här. 

Jag skulle inte valt detta. Om jag fick välja skulle jag bo med mina barn på heltid. Men klart du har rätt att jag måste ta vuxet ansvar. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (what!) skrev 2023-08-07 14:53:00 följande:

varför delar ni upp barnen???

varför inte ha båda samtidigt och samtidigt köra typ 2-2-3 schema?

Vad skulle det finnas för fördel att inte dela upp barnen? Vi gör inte det alltid, men nån dag i veckan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stora barn?) skrev 2023-08-06 17:55:41 följande:

Men om de är stora nog att gå själv mellan er så kan de väl bara få en egen nyckel så kan de gå in som de själva vill?

Ha det gör dom. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Aigne) skrev 2023-08-07 16:38:13 följande:

Det är ju det här du behöver jobba på, du tycks inte trivas i ditt eget sällskap. Klipp gräset när barnen badar, men ägna då din egentid (när barnen är i väg hos sin pappa eller vänner) till att göra något för dig. Ta promenad, gå en kurs, träna, läs en bok, träffa en vän, se en tv serie Osv.

Det är inte så att du innerst inne är missnöjd över särbo situationen och det är det som gör att du blir rastlös och får starka ensamhetskänslor de stunder du är ensam? Varför är ni särbo och trivs du med det?

Du har helt rätt. Jag skulle föredra att vara sambos. Jag kan ändå se fördelar med detta. Skönt att slippa leva med nån som är ständigt irriterad på mig och allt jag gör. Och skönt för barnen med en gladare pappa. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Aigne) skrev 2023-08-07 22:33:58 följande:
    Kanske du ska ta dig en funderare på om ni är rätt för varandra? Ni bor ju redan isär och har ett bra samarbete med barnen, kanske ni "bara" är riktigt bra vänner numera (vilket är ju jättebra) och ni båda egentligen rör er sakta mot att bli redo för att dejta andra.

På vad sätt skulle det vara bra för barnen? Jag har som sagt fullt upp, mycket ansvar på jobbet, vänner, familj och projekt hemma. Hade jag haft mer tid skulle jag gärna träna mer.

Tror det jag tar med mig från denna tråden är mest att jag ska försöka dölja för barnen hur mycket jag saknar dom. Jag tror kanske att många som svarar här inte själva separerat och inte vet hur det känns att inte få bo med sina barn. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Oj) skrev 2023-08-08 10:46:38 följande:

Ju hårdare du försöker knyta barnen till dig desto värre blir separationen sedan, när de inte orkar leva upp till dina krav på umgänge och närhet. Risken är att du står ensam tidigare än du tror. 

Sluta var så egoistisk och tänk på dina barn istället. Du ska finnas för dina barn, de ska inte finnas för dig. 

Det var hårda ord. Jag skulle dö för mina barn och lever för dom. upplever att jag finns för dom. Det är ju en enorm skillnad att leva med sina barn på heltid (utom nån enstaka dag när dom är på läger) och som för många oss som lever utan våra barn en eller flera dagar i veckan. Är det inte naturligt att det är en stor sorg man måste acceptera och hantera på bästa sätt? Är det egoistiskt?
  • Anonym (Mamma)
    Kung Kisstank skrev 2023-08-08 15:38:19 följande:
    Det är en sak att finnas där för dem och en annan att kväva dem. Det kanske du inte gör men om man får tolka dina inlägg så får man lätt en känsla att du mer lever genom dina barn än för dem. Att vara förälder är att älska sina barn genom att också förbereda dem för vuxenlivet. Att kunna släppa dem och inse att de klarar sig utan dig till viss del.

Jag vill nog påstå att nej, det ÄR inte naturligt att känna en så stor sorg och rastlöshet så fort barnen inte är hos dig. Livet blir inte alltid som man vill och det behöver man acceptera eller gå under. Sorry men verkligheten funkar så. Det som är lite sorgligt kan jag tycka är att du verkar inse att barnen är mogna nog att klara sig ganska bra själva. De BEHÖVER dig inte i samma utsträckning som tidigare men ändå verkar du vilja göra allt för att göra dem till lags och det är att göra dem en otjänst.

www.allas.se/relationer/lasarberattelse-jag-var-min-mammas-hela-varld/7628571

Ovan är en ganska bra artikel. Jag tror nog inte att du är som mamman som beskrivs där men kan helt klart ana lite vibbar åt det hållet.

Vad säger dina barn när du pratar med dem om detta?
    Tack. Dock känner jag inte alls igen mig i artickeln. Tror jag gett lite fel bild här i tråden. Jag lever för dom, men det innebär för mig även att ställa krav och sätta gränser. Försöker ställa lagom krav. På skärmtid, fysisk aktivitet, hjälpa till hemma, skolarbete och allt annat. Jag är inte perfekt, men försöker som dom flesta föräldrar göra det som jag tror är bäst för mina barn. Inget annat. Jag kväver inte dom för att jag läser för dom på kvällen eller spelar fotboll med dom när dom vill det. Jag kan ändå stötta dom när dom vill gå och handla en glass själva eller stora går och hämtar lilla vid skolan. 
  • Anonym (Mamma)

Solig helg, barnen har varit här en del och iväg på olika aktiviteter med kompisar igår, men denna fina eftermiddag går jag runt här ensam och pysslar i trädgården. Barnen är hos sin pappa. Jag fick lov att ha ett av barnen, men dom har ju heller knappt träffat varandra och vill vara tillsammans så då lät jag dom vara båda hos sin pappa. 

Jag har föreslagit flera olika aktiviteter, bjudit hit dom och även föreslagit att jag kommer dit. Detta är nästan outhärdligt. Det skulle ju inte behöva vara så att man förlorar sina barn och barnen förlorar sina föräldrar för att man inte bor ihop. Jag tycker i alla fall vi kunde spendera helgerna tillsammans. Han vill inte heller förlora barnen. 

Viss kan det finnas dom som vill leva utan sina barn varannan vecka. Men är det inte mer vanligt att man vill vara MED sina barn? T.ex.

Mån båda barnen

Tis utan barnen

Ons ett barn

Tors andra barnet. 

Varannan fredag

Lördag och söndag hela familjen (förutom när nån har match eller andra aktiviteter)

En dag i veckan skulle jag kanske kunna upskatta av att träna och fixa lite annat utan barnen. Mer än så är väl mest en plåga för både barn och föräldrar. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Isa) skrev 2023-10-08 16:51:38 följande:
    Blir det inte extremt jobbigt för barnen att hålla på så fram och tillbaka? Att hela tiden behöva byta i vilken säng de ska sova inatt bara för att mamma och pappa inte står ut med att de är hos den andre föräldern?

Du måste nog ta en funderare om vad som är bäst för BARNEN och inte bäst för dig. Ett schema är nog bra men inte att de ska behöva flänga fram och tillbaka varje nytt dygn.
    Å andra sidan kan man i stort sett samma schema varje vecka. Kan inte det vara bra?
  • Anonym (Mamma)
    Räkan77 skrev 2023-10-08 17:48:31 följande:

När barnen blir lite större så är många inte alls lika intresserade av att vara utomhus med sina föräldrar. Tiden när barnen hänger med ut i trädgården tar slut ganska så fort.

Jag kan bli galen på mina tonåringar när de sitter inne en hel dag när solen skiner. Men de ser inte vitsen med att gå ut bara för att det är sol. De går ut när de har något roligt att göra ute, och trädgårdsarbete med mamma är inte roligt.

Exakt det jag menar. Och just nu är dom i åldern att dom gillar att vara ute och typ leka eller spela fotboll. Det tar slut så fort och jag njuter i fulla drag när dom är här. 
Svar på tråden Hur hantera att vara ifrån sina barn?