• Pineapplesue

Min dotter vill inte träffa sin kusin

min dotter som är 7år har precis fått en liten kusin och hon totalt vägrar träffa han.
    kan dock förstå hennes irritation gällande kusinen då alla tjatar på henne och menar verkligen alla, utom jag och hennes pappa. Hon kan liksom inte träffa någon i släkten på min sambos sida utan att dom ifrågasätter henne, hennes faster som är den som fått barnet tjatar mest och har även frågat min dotter om hon tycker det är bättre att pojken lämnas på bb och inte får följa med henne(vilket vi tycker är taskigt sagt till en 7åring) 
    vi som föräldrar får också påtryckningar från fastern då hon menar att vi måste visa att det är vi som bestämmer och att vi helt enkelt får tvinga henne, vilket vi tycker blir fel? 
    vi har försökt prata med dottern gällande detta och hon vill helt enkelt inte ha en kusin av den anledningen att hon är helt övertygad om att hennes farmor bara kommer bry sig om bebisen, kan förstå oron från henne då min sambo aldrig har varit lika högt prioriterad som sin syster heller?

hur ska jag bära mig åt? Är det rätt att tvinga henne bara för att hennes faster ska få sin satans bekräftelse? 

• Svar på tråden Min dotter vill inte träffa sin kusin
  • Yuppyupp

Jag skulle nog tvinga henne ja. Inte för fastern ska ha bekräftelse men för att det inte finns en legitim anledning till att hon inte vill träffa kusinen. Om ni ska kunna besöka i framtiden, gå på kalas eller dylikt kommer flickan behöva acceptera sin kusin. Det är nog inte tjatet som gjort att hon inte vill träffa, kan d t kanske finns sökte avundsjuka? Som liten (för det är hon) kan det vara svårt när det kommer in någon i släkten som blir lite extra intressant för allt och alla :) 

• Aliona

Jag skulle nog också tvingat henne. Ellet ja, tvingat skulle jag inte ha gjort men jag skulle inte låtit det vara upp till min 7-åring att bestämma om hon ska träffa kusinen eller inte. Vi ska besöka dem, och sen är det inte mer med det. 

Däremot hade jag tagit hennes känslor på allvar och pratat om att hon inte är mindre älskad av farmor eller någon annan bara för att det finns ett barnbarn till. Förklarat att när ett barn föds blir det mycket uppståndelse för det är stort och speciellt med en nyfödd, men att man inte älskar andra mindre. Kanske pratat om när hon själv föddes, vilka firande vi gjorde, hur alla var glada och hälsade på, kanske visat bilder, och bedyrat hur speciell och värdefull hon är. 

• Kotten23

Vill hon inte så låt henne slippa. att tvinga nån är inte bra. Ett nej är alltid ett nej ELLER???? 

• Yuppyupp
    Kotten23 skrev 2023-08-04 22:52:28 följande:

Vill hon inte så låt henne slippa. att tvinga nån är inte bra. Ett nej är alltid ett nej ELLER???? 

Du kan omöjligt ha egna barn :) ett nej kan absolut inte alltid vara ett nej för en 7 åring. Vet du hur många gånger om dagen de säger nej till allt från att klä på sig till att borsta tänder, lägga sig, äta frukost. Att lyssna på varje nej en 7 åring säger innebär antagligen döden :p
  • Maymom

Klart hon ska följa med när ni träffar kusinen. Sen behöver ni inte tvinga henne att hålla i den eller något.

prata med farmor om hur dottern känner så hon kan visa tydligt att hon inte glömmer bort henne. Hon kanske kan ge dottern extra uppmärksamhet när alla andra tittar på kusinen. Be flickan sitta i hennes knä, och kanske undvika att hålla i bebisen när er dotter är med, nu i början.

• gnipökåms

Hon är 7, hon har väl inget riktigt val. Ska ni hem till fastern eller till nån annan plats där faster och bebis är så får hon väl vackert följa med. Hon kan ju inte vara hemma själv. Sen behöver hon väl inte sitta och gulla eller ha bebisen i knät. Jag skulle inte ens tvinga henne att hälsa eller titta på bebisen men hon får allt vara på samma plats som bebisen

• Pineapplesue

Grejen är att jag förstår vad ni menar med att det bara är att hon träffar kusinen, problemet som är är att hon redan är mycket mindre prioriterad hos sin farmor. Som t.ex. så var vi på semester för nån dag sen och då ringde farmor till dottern och dottern tänkte då att farmor ville veta om hennes semester och hur hon hade de, istället så är det enda farmor säger är -har du sett bilden på mig och bebisen. Hon sa liksom inget annat! 
    min dotter ville träffa kusinen till en början men då alla tjatar varenda dag om bebisen så har hon liksom ändrat sig? 

• Maymom
    Pineapplesue skrev 2023-08-05 00:24:08 följande:

Grejen är att jag förstår vad ni menar med att det bara är att hon träffar kusinen, problemet som är är att hon redan är mycket mindre prioriterad hos sin farmor. Som t.ex. så var vi på semester för nån dag sen och då ringde farmor till dottern och dottern tänkte då att farmor ville veta om hennes semester och hur hon hade de, istället så är det enda farmor säger är -har du sett bilden på mig och bebisen. Hon sa liksom inget annat! 
    min dotter ville träffa kusinen till en början men då alla tjatar varenda dag om bebisen så har hon liksom ändrat sig? 

Prata med farmor om det. Farmor är vuxen och borde kunna förstå att det är känsligt och bra att inte nämna bebisen närmsta tiden.
  • Yuppyupp
    Pineapplesue skrev 2023-08-05 00:24:08 följande:

Då är det farmor ni ska prata med, men det går faktiskt att träffa nya kusinen utan att farmor är med :) Barn ska naturligtvis få veta och känna att de är viktiga, men det är också bra att lära dom att dom inte är huvudpersonen i alla filmer alla gånger. Nu är bebisen här och det är spännande för alla. Förklara för dottern att farmor antagligen bara var exalterad och virrig. Försök få till en träff när farmor inte är med om det är där skon klämmer. Ni gör naturligtvis som ni känner, men jag tycker inte det blir bra att respektera nejet i den här frågan. Däremot håller jag med många hör om att dottern inte ska behöva hålla eller på annat sätt tvingad gulla med bebisen. 
  • Magical

Gör ingen grej av det om ni ska träffa släkten. Prata inte om att "nu ska du få träffa kusinen", utan prata mer om det som att det är ni vuxna som ska träffa de andra vuxna. Då tar ni förhoppningsvis bort "krav" som dottern kan känna. Låt henne vara där men tvinga henne inte att gulla med bebisen om hon inte självmant vill, och se till att ingen av de andra håller på och tjatar eller ska tvinga ihop för att ta kusinfoton och sånt där som vi vuxna gärna vill. Det kommer så småningom.

Prata med farmor som redan har skrivits också. 

En del barn som får syskon reagerar ju så där men då är barnet i det egna hemmet och de måste acceptera den nya ordningen. Kusiner är det inte likadant med så hon "slipper" det i vardagen men hon behöver kunna acceptera att mötas emellanåt. 

• Pineapplesue

Problemet som uppkommit också som jag fått reda på nu är ju att farmor har träffat bebisen hur mycket som helst och skryter om de till dottern, medans hon inte träffat dottern sen bebisen kom 😤

• Yuppyupp
    Pineapplesue skrev 2023-08-05 10:49:53 följande:

Problemet som uppkommit också som jag fått reda på nu är ju att farmor har träffat bebisen hur mycket som helst och skryter om de till dottern, medans hon inte träffat dottern sen bebisen kom 😤

Jag kanske låter hård men jag tycker inte det riktigt är en legitim ursäkt. Farmor måste kunna få prata om det nya barnbarnet som dessutom är er dotters kusiner. Sen behöver farmor inte skryta, naturligtvis, men det är ju något som ni föräldrar kan kontrollera tex med hur ofta ni träffar farmor. Du säger att bebisen precis kommit. Vad är precis? Dagar? Veckor? Månader? Be farmor att inte prata med flickan om bebisen så kommer det lägga sig för alla tids nog. 
  • Bibbidi

Om du inte kan hantera ditt barn nu, så kommer du ha STORA problem när ditt barn blir en tonåring. Ditt barns "vill inte" ska du inte bry dig om i det här fallet. Du är föräldern, bebisen är ditt barns kusin. Ditt barn har ingenting att säga till om. Om jag var du hade jag tagit med ditt barn dit redan idag. Om ditt barn inte vill / vägrar så får du "i värsta fall" lyfta ditt barn till bilen och visa vem som bestämmer. Du måste ta fajten och visa att det inte är ditt barn som bestämmer. Jag hade slagit bakut om jag fått reda på att en av mina systrar inte tagit med sig sin unge till en av mina andra syskons bebisar för att deras barn "inte ville". Du måste sätta ner foten redan idag, det finns liksom inget alternativ. Det kommer vara jobbigt, men det kommer vara värt det.{#emotions_dlg.flower}

• Mortiscia80
    Pineapplesue skrev 2023-08-04 22:13:18 följande:

hur ska jag bära mig åt? Är det rätt att tvinga henne bara för att hennes faster ska få sin satans bekräftelse? 

Jag förstår inte hur en del i tråden resonerar. Självklart ska hon inte tvingas träffa sin kusin om hon inte vill!
  • symer89

Japp, så blir det när man endast skaffar ett barn. Egocentriska ungar helt enkelt. 

• Yuppyupp
    Mortiscia80 skrev 2023-08-05 12:12:36 följande:
    Jag förstår inte hur en del i tråden resonerar. Självklart ska hon inte tvingas träffa sin kusin om hon inte vill!
    Men sluta. Det är nästan som att du låtsas bara för att trilskas du också. Vart ska denna 7 åriga flicka vara varje gång det är dags att träffa släkten? ska hela familjen strunta I att besöka bebisen för att ett barn känner en tillfällig avundsjuka? (Vilket är fullt vanligt för en 7 åring) Det är en bebis. Ett spädbarn, inte en elak kusin som bits och slåss varje gång flickan är på besök.
  • Jemp

Jag hade pratat med farmor (och med barnet för att bemöta oron) men nej, min 7åring hade inte fått bestämma kring att träffa kusinen.

• Jemp

Utöver det rent praktiska tror jag inte heller det är bra för 7åringen att undvika kusinen. Hur länge då? Hur ska hon sen komma över det? Osv. Jag tror det är bättre att möta situationen helt enkelt. 

Svar på tråden Min dotter vill inte träffa sin kusin