Inlägg från: Yuppyupp |Visa alla inlägg
  • Yuppyupp

Min dotter vill inte träffa sin kusin

Jag skulle nog tvinga henne ja. Inte för fastern ska ha bekräftelse men för att det inte finns en legitim anledning till att hon inte vill träffa kusinen. Om ni ska kunna besöka i framtiden, gå på kalas eller dylikt kommer flickan behöva acceptera sin kusin. Det är nog inte tjatet som gjort att hon inte vill träffa, kan d t kanske finns sökte avundsjuka? Som liten (för det är hon) kan det vara svårt när det kommer in någon i släkten som blir lite extra intressant för allt och alla :) 

• Yuppyupp
    Kotten23 skrev 2023-08-04 22:52:28 följande:

Vill hon inte så låt henne slippa. att tvinga nån är inte bra. Ett nej är alltid ett nej ELLER???? 

Du kan omöjligt ha egna barn :) ett nej kan absolut inte alltid vara ett nej för en 7 åring. Vet du hur många gånger om dagen de säger nej till allt från att klä på sig till att borsta tänder, lägga sig, äta frukost. Att lyssna på varje nej en 7 åring säger innebär antagligen döden :p
  • Yuppyupp
    Pineapplesue skrev 2023-08-05 00:24:08 följande:

Grejen är att jag förstår vad ni menar med att det bara är att hon träffar kusinen, problemet som är är att hon redan är mycket mindre prioriterad hos sin farmor. Som t.ex. så var vi på semester för nån dag sen och då ringde farmor till dottern och dottern tänkte då att farmor ville veta om hennes semester och hur hon hade de, istället så är det enda farmor säger är -har du sett bilden på mig och bebisen. Hon sa liksom inget annat! 
    min dotter ville träffa kusinen till en början men då alla tjatar varenda dag om bebisen så har hon liksom ändrat sig? 

Då är det farmor ni ska prata med, men det går faktiskt att träffa nya kusinen utan att farmor är med :) Barn ska naturligtvis få veta och känna att de är viktiga, men det är också bra att lära dom att dom inte är huvudpersonen i alla filmer alla gånger. Nu är bebisen här och det är spännande för alla. Förklara för dottern att farmor antagligen bara var exalterad och virrig. Försök få till en träff när farmor inte är med om det är där skon klämmer. Ni gör naturligtvis som ni känner, men jag tycker inte det blir bra att respektera nejet i den här frågan. Däremot håller jag med många hör om att dottern inte ska behöva hålla eller på annat sätt tvingad gulla med bebisen. 
  • Yuppyupp
    Pineapplesue skrev 2023-08-05 10:49:53 följande:

Problemet som uppkommit också som jag fått reda på nu är ju att farmor har träffat bebisen hur mycket som helst och skryter om de till dottern, medans hon inte träffat dottern sen bebisen kom 😤

Jag kanske låter hård men jag tycker inte det riktigt är en legitim ursäkt. Farmor måste kunna få prata om det nya barnbarnet som dessutom är er dotters kusiner. Sen behöver farmor inte skryta, naturligtvis, men det är ju något som ni föräldrar kan kontrollera tex med hur ofta ni träffar farmor. Du säger att bebisen precis kommit. Vad är precis? Dagar? Veckor? Månader? Be farmor att inte prata med flickan om bebisen så kommer det lägga sig för alla tids nog. 
  • Yuppyupp
    Mortiscia80 skrev 2023-08-05 12:12:36 följande:
    Jag förstår inte hur en del i tråden resonerar. Självklart ska hon inte tvingas träffa sin kusin om hon inte vill!
    Men sluta. Det är nästan som att du låtsas bara för att trilskas du också. Vart ska denna 7 åriga flicka vara varje gång det är dags att träffa släkten? ska hela familjen strunta I att besöka bebisen för att ett barn känner en tillfällig avundsjuka? (Vilket är fullt vanligt för en 7 åring) Det är en bebis. Ett spädbarn, inte en elak kusin som bits och slåss varje gång flickan är på besök.
Svar på tråden Min dotter vill inte träffa sin kusin