Inlägg från: Maymom |Visa alla inlägg
  • Maymom

Första barnet

Grattis.
    missfall är supersvårt att framkalla, framförallt beror de på att något gått fel i utvecklingen hos fostret och mamman hade inte kunnat påverka det.
    (Men självklart ska man undvika alkohol, kaffe mm för att minska risken.)

Någon diet ska du verkligen inte gå på när du är gravid. Är normal, varierad kost, minska koffeinintaget om det är högt, öka järnintag om det behövs, ät folsyra, drick bra med vatten och undvik tex rå tonfisk, ingefära i mängder och annat som står på Livsmedelsverkets hemsida.

De där checklistorna kan du mer se som förslagslistor.

Nån form av skötbädd är bra att ha, men långtifrån alla köper ett skötbord.
    Vagn och babyskydd.
    Fundera över sovplats, babynest mellan oss körde vi mest på, spjälsängen användes knappt.
    Våtservetter och blöjor är väl viktigast, resten kan man köpa till efter hand.
    Bröstvårtscreme till dig! Börja använda dag ett!
    Ett par bodies, byxor och strumpor, pyjamas, samt mössa. Strl 56 (ev 50, är barnet mindre så köp till isåfall.)
    Åkpåse till vagnen är bra vintertid, sommartid funkar filt. Filtar är bra istället för täcke i början.
    myggnät eller gallerfilt när barnet sover ute i vagnen.
    Amningsbh, inlägg till den.

Sen gillade jag och mina vänner bärsjal, men det är ju individuellt, jag köpte begagnad.

Och Ikeas små vita handdukar, finns på babyavd, så bra att ha vid amningen, torka spyor mm.

Svar på tråden Första barnet