• Alsox

Första barnet

Jag är ÄNTLIGEN gravid !!!! 29 år och första barnet. Bifogar hur stickan ser ut 5 dagar innan beräknad mens. Har dock inte  så värst mycket symtom men antar att det är okej då plusset blir starkare och starkare för varje dag. 

Jag antar att nu kommer alla rädslor. Jag är livrädd ska jag säga. För att bli en dålig mamma, för att göra något fel under graviditeten så att jag får missfall etc. Och huuuur ska man ha råd med alla saker som finns på bebis-checklistorna? Det är ju hundra grejer man tydligen måste köpa innan barnet kommer. För att inte prata om superdieten man måste följa när man är gravid. Och hur ska jag bli av med  min sweet tooth för att inte få grav-diabetes? Så mycket frågor? Så lite svar. Har ni några tips till mig vad man ska tänka på för att inte driva sig själv till vansinne? 

• Svar på tråden Första barnet
  • yny

Alltså, jag kan ju bara tala för mig själv (som också är gravid med första barnet, halvvägs) men jag kollar mycket på second hand (och inte köpa onödiga saker), och nån superdiet har jag då inte anammat 🙃 jag undviker sådant som är olämpligt att äta som gravid, tar de tillskott som rekommenderas, och äter fortfarande godis! Sunt förnuft är väl det viktigaste tänker jag 🙂 Rädsla och oro finns ju där såklart men försöker tänka att om så många före mig har klarat det så borde jag göra det också 😊

• Hjelm

Stort grattis till dig!

Klart du är nervös. Det vore konstigt om du inte var det.

Men du är inte ensam. Du har massor av andra mammor (och även pappor) runt dig såklart för råd och stöd. 

Behöver man verkligen ha så många saker, dock? En bra barnvagn, kanske ett skötbord och en säng. Bebisen kommer ju under ganska lång tid att mest behöva dig.

Du kommer att bli en toppenmamma, jag känner det på mig.

• Yuppyupp

Stort grattis till graviditeten!! 

Vet du, allt löser sig. Alla har vi varit för första gången och alla var vi lika rädda för att göra fel. Se till att du hittar en barnmorska som du känner dig trygg med. Det är guld värd. Skippa alla hor checklistor på nätet, du behöver ca 40-50% av allt som står. Satsa på att köpa majoriteten av alla saker second hand. De f första kläderna är otroligt roliga att köpa nya, men köp få, inom någon vecka eller två är de för små och du har slängt otaliga hundralappar i sjön. :) 

• Yuppyupp
    Yuppyupp skrev 2023-08-04 22:42:46 följande:

Stort grattis till graviditeten!! 

Vet du, allt löser sig. Alla har vi varit för första gången och alla var vi lika rädda för att göra fel. Se till att du hittar en barnmorska som du känner dig trygg med. Det är guld värd. Skippa alla hor checklistor på nätet, du behöver ca 40-50% av allt som står. Satsa på att köpa majoriteten av alla saker second hand. De f första kläderna är otroligt roliga att köpa nya, men köp få, inom någon vecka eller två är de för små och du har slängt otaliga hundralappar i sjön. :) 

Det ska INTE stå hor checklistor, utan horribla. Hjälp xD
  • Jessika Olsson

Grattis!  Klart du är nervös inför allt. Det var jag med. Men tro mig, allt löser sig.  Vi kvinnor är fantastiska 😊

• Aliona

Grattis! 

Jag förstår att du är oroligt, det är en stor del av att vara gravid! Även om det allra mesta är fullkomligt onödigt att oroa sig för egentligen. 

Superdiet behöver man verkligen inte följa! Ha koll på vad man inte får äta som gravid, ta folsyra och järn och ät annars varierat så blir det nog bra! 

Angående sötsug så är det så klart bra att hålla igen lite just med tanke på graviditetsdiabetes, men man behöver inte undvika det helt. Hitta någon strategi som funkar, kanske håll dig till lördagsgodis, eller ät när du är sugen men nöj dig med lite. Du kan också försöka äta fruktsallad, dadlar, glass gjord på frusna bananer, bärsmulpaj, nötter och mörk choklad etc. istället. Innehåller visserligen också socker, men även många andra bra grejer, och man brukar inte kränga så mycket som med godis. Choklad innehåller dessutom mycket järnn som man behöver massor av under graviditeten ;) 

Sen vad gäller prylar så är det mesta onödigt! Och svårt att veta innan bebisen kommer vad man verkligen behöver! För vår det var det vagn (men en del har hellre bärsjal), spjälsäng (men en hel del samsover) badbalja och en skötbädd i plast från Ikea, inget annat. Det och kläder hittar du lätt på Blocket eller loppisar. Bebisskydd behöver du ju också om du kommer åka bil och det bör inte köpas begagnat, men det finns för några hundralappar på Biltema. 

Sist men inte minst - de allra flesta missfall är inte för att mamman har gjort något fel och kan inte påverkas, så försök att släppa det.

Lycka till! 

• Maymom

Grattis.
    missfall är supersvårt att framkalla, framförallt beror de på att något gått fel i utvecklingen hos fostret och mamman hade inte kunnat påverka det.
    (Men självklart ska man undvika alkohol, kaffe mm för att minska risken.)

Någon diet ska du verkligen inte gå på när du är gravid. Är normal, varierad kost, minska koffeinintaget om det är högt, öka järnintag om det behövs, ät folsyra, drick bra med vatten och undvik tex rå tonfisk, ingefära i mängder och annat som står på Livsmedelsverkets hemsida.

De där checklistorna kan du mer se som förslagslistor.

Nån form av skötbädd är bra att ha, men långtifrån alla köper ett skötbord.
    Vagn och babyskydd.
    Fundera över sovplats, babynest mellan oss körde vi mest på, spjälsängen användes knappt.
    Våtservetter och blöjor är väl viktigast, resten kan man köpa till efter hand.
    Bröstvårtscreme till dig! Börja använda dag ett!
    Ett par bodies, byxor och strumpor, pyjamas, samt mössa. Strl 56 (ev 50, är barnet mindre så köp till isåfall.)
    Åkpåse till vagnen är bra vintertid, sommartid funkar filt. Filtar är bra istället för täcke i början.
    myggnät eller gallerfilt när barnet sover ute i vagnen.
    Amningsbh, inlägg till den.

Sen gillade jag och mina vänner bärsjal, men det är ju individuellt, jag köpte begagnad.

Och Ikeas små vita handdukar, finns på babyavd, så bra att ha vid amningen, torka spyor mm.

Svar på tråden Första barnet