3-åring med eventuell diagnos? Hjälp
Vissa saker stämmer in absolut?men samtidigt kan det också vara omogenhet, ?ointressanta ? samlingar ( dvs samlingar med ett innehåll som kan vara bra?men som inte fångar just ert barn)
Det kan vara en fas? men samtidigt börjar man ofta misstänka saker just i den åldern..man börjar ha en liten gnagande känsla att det är något som inte riiiktigt stämmer.. Det innebär inte att det alltid ? är? något..vissa barn är bara ? sånna ? ..de växer i från det..i andra fall så visar det sig så småningom att det var ? något?.
Mina barn var väldigt kompetenta lekare som barn , omtyckta lekkamrater som alltid hade någon att vara med?den ena började i 3 års åldern bli mer o mer selektiv i maten..eller ? tetig ? som man säger här .. mer o mer ratades men vi anpassade o såg alltid till att något på tallriken var ? ätbart? i skolan sedan införde de önskekost - detta var några år sedan o vettig skola så läkarintyg behövde inte ..
det barnet hade också ägnat sig en heldel åt att rada upp saker, fastna för ett intresse - till viss del
skolan funkade , betyg mellan ? godkänt och mycket väl godkänt ? beroende på ämne..i 7:an kraschade det ..utredning gjordes o ADD och atypisk autism konstaterades ..
ett av syskonen fick också i samma ålder dessa diagnoser
Det man alltid ska ha i bakhuvudet är att dessa diagnoser är oerhört breda..framför allt autism?där har du allt från de som nästan men bara nästan är som ? alla andra? som har många kompisar som barn,dom kan ha ögonkontakt o söker närhet?till de som är stereotypen av en autism?dvs som Rainman ..
ADHD är också så olika..både beroende på om du har ADhD eller om du har ADHD - vid ADhD eller ADD som det ofta kallas så är du hyperaktiv ..det H : et i ADHD står för, i någon grad men då en person med ADHD vänder sin hyperaktivitet utåt, inte kan sitta still, ? brötar? och hörs o syns så vänder en person med ADhD sin hyperaktivitet inåt ..o försök lyssna på en fröken när det är kaos o tjugotvåtusen olika tankar som far runt inne i hjärnan..
ADHD brukar graderas i 3 olika steg beroende på hur mycket det påverkar ens vardag, de brukar också beskrivas vilken del personen har jobbigast med..tex ADHD nivå två med huvudsak koncentrations svårigheter..
Om jag vore er skulle jag dels självklart föra en dialog med förskolan,be dem ta in sin specialpedagog för att se hur de kan hjälpa o stötta, kontakta vården för sömnen.. om det påverkar dagen..sedan något som många missar är att om ett barn somnar sent på kvällen kan det också vara ett tecken på att barnet sovit för lite på dagen?barnet är alltså övertrött o har missat sömntåget o håller få igång tills nästa gång sömntåget passerar?vilket kan vara flera timmar senare ..så att minska ner på dagdrömmen är inte alltid lösninge?ibland kan det t.o.m förvärra problemen..
Sedan..det finns hjälp att få..förutom att jobba på kvällsrutinerna o nedvarvningen där så kan det vara så att ert barn behöver något mer, det kan vara så att nattsömnen inte håller den kvalité som behövs, sover oroligt ,vaknar upp, behöver inte innebära mer än vakna ?en halv sekund ? så att vare sig barnet eller föräldern hinner uppfatta det , för att påverka sömnkvalitén och då är barnet konstant övertrött = svårare att somna