Inlägg från: Anonym (Adhd mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Adhd mamma)

3-åring med eventuell diagnos? Hjälp

?Mitt barn är intresserade av att leka med andra barn, men det går inte så bra. Hon blir lätt sårad eller arg. Hon ska utredas. Låter det som autism eller adhd tycker du??

Min dotter har adhd- en Hel del av det du beskriver stämmer på hur hon var som liten, sov mindre än andra, gick inte att amma i röriga miljöer, otroligt gladlynt men stora känslor när det vände gick det fort och var stort (jätteledse, jättearg men mest jätteglad), aktiv, nyfiken och ville leka med andra men på något sätt blev det ofta fel i leken och hon blev väldigt sårad- just sårad är det jag reagerar på när du skriver- 

min dotter har jag aldrig upplevt som hyper,  men jo hon var antagligen mer aktiv än andra flickor, lekte hellre med pojkarna, hon fuskade sig igenom det mesta i skolan, det gick undan och hon blev alltid färdig fort och fick gå runt och hjälpa andra. Hon vessade allas pennor, hjälpte läraren att plocka fram och undan, allt för att slippa sitta still?. och ingen reagerade. Vid 18års ålder fick hon sin diagnos efter att världen tyvärr blev för svår oc hon levt genom ett antal år av depression och ångest-  hon har internaliserat alla svårigheter ovig arbetat hårt för att ?vara som andra? Och hon har det som kallas ?rejection sensitivity? vilket är jättevanligt bland flickor med adhd. Det finns en så bra bok för föräldrar till flickor med adhd som jag rekommenderar dig att läsa, ?adhd, från duktig flicka till utbränd kvinna? den kommer räcka långt och kan stötta i vad ni ska tänka på OM hon har adhd- men det är inte alls säkert att hon har det och dessutom så hur grav adhd hon eventuellt har är supersvårt att bedöma på en så liten tjej. Vad är syftet liksom? Risken är att hon har lätt adhd och kommer klara sig alldeles utmärkt genom livet utan diagnos och varför ska hon då ha en? 
    har någon av er föräldrar en npf diagnos? Nästan alltid har man själv som förälder diagnos om barnet har, ni kan testa er själva på tester på nätet, har ni absolut inte någon diagnos så är sannolikheten liten att hon har det. 

flickor får sällan diagnos i unga år då de är duktiga på att anpassa sig när de ser att de får negativa konsekvenser. Dessutom är adhd tester och utredningar fortfarande till stor del fokuserade på beteenden som pojkar uppvisar och det är ofta skiljt från flickors beteende.

man brukar inte utreda så små barn som 3år om dom inte har stora svårigheter själva? det låter för mig som att din dotter har bra föräldrar och klarar sig bra i förskolan. jag tänker att hon inte behöver någon diagnos just nu- låt henne leva och utveckla, stötta med att försöka hålla rutiner runt henne och skriv gärna dagbok över hur hon är, vad hon gör, är bra på och har utmaningar att klara. Skulle hon senare behöva en utredning och en diagnos så kommer den dagboken hjälpa er komma ihåg- 
    problematisera inte- man klarar livet alldeles utmärkt med diagnos, hon kan komma att behöva den i skolåldern men kanske inte när hon är tre år?

ta det lugnt det Kommer gå bra oavsett diagnos eller inte- er dotter är er fina tjej och hon kommer klara sig bra💕

Svar på tråden 3-åring med eventuell diagnos? Hjälp