Inlägg från: Anonym (Anni) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anni)

3-åring med eventuell diagnos? Hjälp

Jag har en fantastisk dotter som fyllde tre för några månader sedan. Hon är rolig och har humor, verbal och kommunikativ. Hon kan förklara och förstår känslor på en åldersadekvat nivå, kan sätta ord på vad hon känner, vill och inte vill, kan förklara och förhandla. Hon har en väl utvecklad grovmotorik. Hon började på förskola när hon var runt ett och ett halvt och hennes pedagoger uttryckte att i början hade de svårt att hålla hennes koncentration och fokus i till exempel samlingar och vid måltider (hon gick gärna ifrån och pysslade med annat) men att det nu är bättre och att hon är fokuserad, intresserad och engagerad i deras alla aktiviter och moment under dagen. De uttrycker att hon har mycket känslor men eftersom hon själv sätter ord på vad som är jobbigt/fel så kan det lösas snabbt och hon behöver inget extra stöd i några moment under dagen. 

På BVC har vi aldrig fått höra något avvikande. 

Dock känner vi som föräldrar att det är något som skaver. Hon är extremt selektiv och petig i maten sedan ungefär ett år tillbaka. Det kan gå dagar (känns det som) då hon inte äter något. Hon erbjuds samma mat som vi äter på kvällen men det slutar ändå med att vi står och kokar makaroner eller ris för vi vet att det oftast funkar (men inte alltid). Till förskolan skickar vi med en liten låda med extra frukt, smörgås, russin men den kommer tillbaka orörd nästan varje dag. Eventuellt är någon liten äppelbit tuggad på.
    Hon har fantasi i sina lekar men vill leka samma sak hela tiden. Om och om igen. Tio, tjugo, trettio gånger. Kan vara att rada upp sina gosedjur i sängen, bädda ner dem, pussa dem godnatt och låtsas att hon läser en saga för dem. Sen gör hon samma sak igen och igen och igen. Eller bygga ett bygge med sitt Lego, plocka isär och bygga samma sak igen. Tio gånger. Om vi läser en bok en kväll vill hon läsa samma bok kvällen efter och har memorerat hela sagan och kan i princip den ord för ord. Hon har väldigt specifika intressen som hon är intresserad av. Hon kan tillexempel olika hundraser, vad olika dinosaurier heter, alla olika sorters blommor, blir arg om man säger fel namn på fel superhjälte osv. 
    Sen det som vi kämpar mest med... sömnen. På förskolan har hon ett behov av sömn, går och lägger sig direkt efter lunchen. Vi har bett hennes pedagoger att väcka henne efter en timme (tidigare sov hon betydligt längre) och det har eventuellt gjort lite skillnad i vår vardag men inte mycket. Hon har sedan hon var nyfödd haft vad som känns som ett obefintligt behov av sömn. Medan vänner och bekanta hade bebisar som sov i flera timmar om dagen klarade hon sig på en powernap på tjugo minuter sedan höll hon igång i sex timmar. Nu under sommarledigheten (och på helger) vaknar hon vid 08.00 och är vaken och extremt aktiv och pigg nonstop. Vi leker, springer, badar utomhus och på badhuset i flera timmar, åker sparkcykel, åker på utflykter till skogen, går långa promenader, träffar vänner och familj, men hon blir liksom?.aldrig trött. ALDRIG. Hon är vaken till 23, ibland till midnatt. Som föräldrar är vi helt utmattade av det konstanta behovet hon har av att aktiveras och vår uppmärksamhet. Vi får i princip aldrig någon egentid tillsammans då vi bara kan ligga på soffan tillsammans och titta film, prata eller slappa. Det har absolut börjat tära på vårt förhållande. 
    I samma veva är jag höggravid och ska föda närsomhelst. Det har varit en lång sommar av ledighet och vi planerar att hålla henne hemma ytterligare ett tag efter syskonets födsel. Vi hoppas att så fort vardagens rutiner börjar rulla på igen så blir saker lättar med sömn och mat och stimuli men vi har också börjat prata om en eventuell diagnos och hur det kanske skulle kunna ge oss verktyg att hjälpa henne bättre. Det känns som så mycket som talar emot det men samtidigt tycker jag att det finns tecken och tendenser. Blir bara så osäker när både BVC (vi tog upp det på treårskontrollen) och pedagogerna säger att de inte ser några tecken på något sådant. 

Om du har läst allt detta, tack. Tar gärna emot tips och tankar och råd. Eller vad som helst. Vet egentligen inte vad jag vill få ut av mitt inlägg. Är bara så så så trött. 

• Svar på tråden 3-åring med eventuell diagnos? Hjälp
  • Anonym (Anni)
    Elin P skrev 2023-08-04 11:56:39 följande:

Jag har själv barn med NPF och vissa saker du beskriver skulle absolut kunna vara tecken på tex autism eller ADHD. Leker hon med andra barn? Är hon intresserad av andra barn? Om inte så kan ju det mer tydligt peka mot autism. Om hon har bra socialt samspel brukar det inte vara autism. 

Hur som helst är hon väldigt liten än och det brukar vara svårt att utreda så tidigt om det är mer diffust som i ert fall. Speciellt också om inte förskolan ser några tecken. 

Du kan ju läsa böcker och dylikt om anpassningar för barn med NPF och använda dig av de tipsen. Det är ju ändå grunden i vad man gör om barnet får diagnos. Sen kanske ni ska försöka skaffa mer avlastning om ni kan. Har ni någon som kan vara barnvakt? 

Sömnen är jobbig. Jag känner igen detta med att barnet har litet sömnbehov. Min 6-åring (som nu har diagnos ADHD) sover 8-9 timmar per dygn och behöver inte mer. Det har varit så flera år. Går han upp 8 är han absolut också vaken till 23-00. Vi brukar försöka få upp honom tidigare på morgonen för att få lite ro på kvällen. Vaknar han kl 5-6 så kan han somna mellan 20-21.

Hon är väldigt social och har flera goda vänner på förskolan som hon leker med varje dag och prata om hemma, så jag ser att det sociala klickar och funkar som det ska. Det är nog ADHD vi funderar på om det kan vara. 

Vi har turen att ha båda våra familjer nära som gärna hjälper till med avlastning när vi behöver det, engagerade mor och farföräldrar samt moster och farbröder med kusiner. Det är guldvärt. 

Har din son alltid haft det lilla sömnbehovet? Eller kom det senare?

• Anonym (Anni)
    Anonym (...) skrev 2023-08-04 11:52:32 följande:

Oavsett diagnos eller inte (sånt tar ju rätt lång tid innan det är klart i så fall), så kan ni själva testa med verktyg för den diagnos ni i så fall funderar på. Handlar det om tex adhd, så finns det ju många verktyg att ta till, eller autism osv. Bara att googla, läs på SPSM tex. 

Ingen skada skedd att prova med exempelvis bildstöd för rutiner eller annat, även om det sen visar sig inte alls vara någon diagnos. 

Att vara är väldigt intresserade av en lek, en speciell leksak eller så är inget att oroa sig över. Tycker det är bra när barn får fritt utlopp för sin fantasi i lekar som passar just det barnet. Kanske just ert barn behöver öva på det där med att natta och lägga gosedjuren, för att det hjälper henne förstå vad ni människor gör i samma situation. 

Tack för lugnande ord ❤️
Svar på tråden 3-åring med eventuell diagnos? Hjälp