Inlägg från: Anonym (Tydlighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tydlighet)

Kompis som vägrar ta ett nej

Många gånger tror vuxna att vi är tydliga mot barnen, när vi egentligen inte alls är det. Man kan inte vara nog tydlig med vissa barn dock, och många känner att man är sträng och elak och undviker det. Pga de är konflikträdda. Så istället för att säga: "du får inte ringa på före klockan 10 på helgerna om vi inte har bestämt annat" så skruvar du isär ringklockan. Självklart kommer barnet att försöka lösa problemet! I barnets perspektiv är det ett onödigt hinder för att komma i kontakt med sin kompis. Om hon ringer på när ni äter, säg en tid då hon kan komma tillbaka. Kommer hon innan den tiden så får du bli sträng! 
    Flickan verkar aningens gränslös, och då måste du svara med att sätta tydliga gränser och upprätthålla dem. Det kommer i längden att vara bra för er allihop, så mitt råd är att komma över konflikträdslan och säga ifrån, och säga ifrån på skarpen om det behövs.

• Anonym (Tydlighet)

Intressant hur du återger interaktionen med henne nu när dottern var sjuk och det vankades kalas!
    Jag ser att du verkar ha uttryckt dig otydligt igen! Jag hade sagt att dottern är sjuk och kommer inte att kunna komma på kalaset. Inget "nog" vilket ju betyder en viss osäkerhet. 
    Kan det vara så att denna osäkerhet bidrar till att kompisen får en oro över hur kalaset kommer bli om inte hennes bästis kommer vara där? Hennes reaktion när du till slut vågade vara tydlig och säga att det är säkert att hon inte kommer är egentligen inte så konstig för ett barn heller. Barn är egocentriska. 
    Jag tror att du har börjat störa dig så mycket på den här flickan och du måste jobba på att sluta med det. Man måste inte tycka om alla, men det här verkar ju vara en viktig person för din dotter och de är BARN. Du är vuxen.

• Anonym (Tydlighet)

Hyresvärden? Blir nyfiken på vad ni tänker att man ska säga till hyresvärden och vad hyresvärden sedan ska kunna göra?

Svar på tråden Kompis som vägrar ta ett nej