Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vill inte att mitt barn hamnar i ”snällfällan”

Vi har två snart 11-åringar. Jag har svårt att förstå ditt resonemang TS. Varför är ni så måna om att er son ska leka med alla, fast de river huset och lämnar er son sårad och överkörd?

Låt honom välja umgänge själv och hjälp honom att sätta gränser. Det enda ni lär honom nu är att han finns till för andra och att han själv inte riktigt räknas.

Man måste inte vara inkluderande 24 timmar om dygnet. Man måste inte leka med alla och man har rätt till integritet och respekt. 

Försök hjälpa honom att hitta vänner som är lite mer som han. Lugna och snälla? Uteslut inte barn med utmaningar om han VILL vara med dem, men styr upp umgänget och acceptera inte vad som helst. Så har vi gjort med våra barn, som alltid har varit relativt lätta, men inte helt utan utmaningar. (Inga diagnoser dock). 

Gällande ert eget hem - fundera på vad ni kan acceptera och inte. Vi har aldrig haft problem med att vissa barn är stökigare än andra, eller har svårigheter. Men vi tillåter inte kaos hemma. Då får de leka ute eller någon annanstans.

I övrigt, sätt sonens behov främst. Som någon skrev tidigare: Det finns ingen motsättning mellan att lära sina barn att vara snälla och inkluderande, och att sätta gränser. 

När våra barn var yngre hamnade de ibland i bråk, både med varandra och med andra barn. Vi fick träna en del på det där med att vara snäll, att backa osv. Nu är det mycket bättre.

Jag tror att din son behöver det omvända. Han behöver hjälp att tuffa till sig. Då minskar också risken att han blir en magnet för stökiga barn eller barn som upplever honom som enkel att köra med.

Med tuffa till sig menade jag också att han vågar säga nej om han inte vill leka med någon. Eftersom det mest verkar vara han själv som blir tillfrågad av stökigare barn? Och ni märker att han inte riktigt mår bra av detta umgänge eller orkar med dem.

Han behöver inte säga: Jag vill inte leka med dig. Han kan säga att han är trött eller ska göra annat.

Vid behov kan ni också prata med föräldrarna till dessa barn och förklara. Särskilt om er son gärna bjuder över snällare och lugnare barn. Då kan det bli väldigt uppenbart, men då kan ni förklara att det inte är något personligt, utan handlar om vad er son orkar med på fritiden. 

Att tuffa till sig kan också vara att säga ifrån under lek, att inte bara gå med på det andra föreslår, osv.

Svar på tråden Vill inte att mitt barn hamnar i ”snällfällan”