Vill inte att mitt barn hamnar i ”snällfällan”
Jag har en pojke på snart 9 år. Skolan fungerar fint och han har hobbies han tycker om. Han är en ganska lugn och snäll kille, uppskattad bland sina skolkamrater och vi föräldrar är ganska måna om uppfostran.
Att han verkar vara uppskattad i skolan ser vi som positivt och vi har i regel inga synpunkter på vilka han leker med. Däremot har jag börjat ana ett mönster och det är att - eftersom han verkar vara väldigt tålmodig och snäll i skolan, så drar han framförallt till sig barn som har lite sociala utmaningar. Så kan det ju givetvis vara och vi pratar mycket om att ingen ska hamna utanför.
Senaste tiden har jag märkt att de mesta lekförfrågningar kommer från barn som har ganska stora utmaningar. Och jag förstår dem - min son är lugn och snäll.
Nu har fyra av dessa lekkamrater någonting. Vi har givetvis full respekt för detta och de funktionsvariationer som kan förekomma, men jag märker att min son mår inte bra av att umgås för mycket med dessa?
Två har bekräftad diagnos; adhd respektive intellektuelL funktionsnedsättling, en tredje och fjärde är på gång med utredning: ast/asp samt ev adhd.
Det här leder inte sällan till rent kaos här hemma, barn som kommer och röjer och en sårad och överkörd son.
Jag vill att min son ska umgås med alla, men jag vill inte att han hamnar i ?snällfällan? och blir en magnet för de barn som inte mår bra eller jag resurser för att vara en bra kompis.
Vi har bjudit in, vi har bjudit på playdates och fika, vi har setts utomhus..
Bjuder vi hem ser hemmet helt upp- och nervänt ut när de går och det lustiga är att ingen (!) av dessa föräldrar uppmanar sina barn att städa upp efter sig?!!