Inlägg från: mammabitch |Visa alla inlägg
  • mammabitch

Varför är min ofrivilligt barnlösa väns sorg viktigare än min bebislycka?

Nej, det är faktiskt inte rimligt att förvänta sig att hela vänskapskretsen undviker allt prat om barn och inte tar med sig sina barn till träffar hur sorgligt det än må vara att vara barnlös - även om det förstås är hänsynsfullt att inte babbla på ohämmat om bebisar till någon som precis fått missfall.

Tror inte människor i längden mår bra av att ge sina sorger och misslyckanden allt för stort utrymme och undvika allt som påminner om dem. En sorgeperiod efter en förlust är förstås helt normalt men så småningom behöver man acceptera att livet inte alltid blir som man önskar, att smärta är en del av tillvaron och gå vidare.

• mammabitch
    Anonym (t) skrev 2023-08-01 18:11:40 följande:
    Ofrivillig barnlöshet är en sorg som kan pågå i flera år och som förhoppningsvis slutar i barn. Det finns liksom inget stopp när det fortfarande pågår med behandling, missfall etc. Hade det varit flera år efter konstaterade av att det verkligen inte blir barn är en annan sak.
    Ändå inte rimligt att undvika alla levande barn och allt som påminner om det - det kan, även om det låter underligt för vissa  till och med vara en tröst att krama ett litet barn när man fått missfall.

Svar på tråden Varför är min ofrivilligt barnlösa väns sorg viktigare än min bebislycka?