• cityturk

Vårdnadstvist

Hejsan

Lite kort o gott.

2 barn som jag stundtals haft på heltid eller större delar av tiden sedan en separation för 4 år sedan.

Barnen har genomgått barnsamtal i snabbupplysningen till TR genom familjerätten.

Där framkom det mycket saker jag inte ens visste om. Saker som såklart gör att man funderar en ytterligare gång på hur barnen mår och har det hos den andra föräldern.

Dom fick också frågan hur de ville bo.
    Så det jag undrar lite är, om barnen är väldigt bestämda hur de vill bo.
    Men inte har åldern riktigt inne.
    Ett barn på 10 år
    Och ett barn på 8 år

Hur ser TR på det samt familjerätten i sin utredning? 
    Det ligger phsykisk ohälsa til grund samt stora sammarbetsproblem ( där den andra inte kommunicerar varken med mig,skola,eller ibland sina egna föräldrar.

Jag föredrar en lugn o sansad ton utan påhopp. 

• Svar på tråden Vårdnadstvist
  • cityturk

Om barnet ofta uttrycker att det inte vill till den andra föräldern, att barnet( främst den stora) hittar vägar att komma ifrån umgänge. 
    Dvs gå hem/sova över med kompisar.
    Skickar sms/ringer mig om att dem inte vill vara där.

Det finns ju såklart bevis på det.

Samt att familjerätten i sin snabbupplysning gjorde en orosanmälan om våld i nära relation.

Mycket bevis finns, jag vill inte ta ifrån umgänge men vad jag har gått igenom så vill jag inte starta om på ny kula.
    Dvs samma elände med v.v

• cityturk

Erkännande om phsykisk ohälsa finns både hos social+familjerätten.  Däremot tycker hon att hon mår bra nu. Samt att fokus på hennes mående läggs för stort fokus på.

Dialogen är fortfarande sämst!
    Jag har fått gå igenom socialen ibland för att få hjälp med saker som borde vara självklara.
    Hon har valt att kommunicera via barnen flera ggr samt blanda in dem i Orosanmälningar. ( sk vuxenfrågor)

Barnen i den processen du beskriver va dock äldre🙈
    Jag är rädd att jag sitter här snart igen med ett juridiskt beslut och barn som mår dåligt pga ngt som inte funkar och v.v..

• cityturk

Lovar att inte ge upp😊🙏

Vill väll bara höra med andra som gått igenom eländet,vad barnens röst i dessa åldrar tas i beaktning.
    Att ngn lyssnar för det är samhället idag inte ngt vidare på.
    Socialen 👎
    Bris👎
    Första linjen👎
    Skola👎
    Så jag med familj o vänner får vara de pushande phsykologerna som inget barn egentligen ska behöva iaf inte så här ofta.
    Det tog lixom skruv när jag begärde underhåll.
    Fick ta det via fkassan o sen dess va det inte så kul att jag hade barnen extra...

Tips o trix vid vårdnadsutredning m.m

• cityturk

(TESS) Vad jag förstått så har egentligen inte föräldrar/vänners vittnande särskilt stark påverkan.
    Den ena sidan säger Hyllar medans den andra sågar, o tvärtom. 
    Vad är "viktigt" att tänka på i en utredning om vårdnad/boende som familjerätten gör?

Socialens utredningar blir man mörkrädd av. Usch o tvi vad de kan fördärva.

Återigen, jag ställer frågor för mina barns bästa inte sett till mig eller den andra föräldern. 
    Ett tryggt liv och vardag.

• cityturk

Familjerättens snabbupplysning ligger enbart till min fördel.
    Barnen har yttrat sig mer än väl.
    Jag förberedde Barnen genom att säga att nu har ni chansen att äntligen bli lyssnade på.
    Men ni får bara säga sanningen o det ni vill.
    Inte det mamma eller pappa vill. 
    Så där kom fram mycket o bra information. 
    Bla att den andra föräldern är Arg väldigt ofta, Barnen känner sig rädda, Barnen blir inte lyssnade på, föräldern ljuger ofta, föräldern har ofta blåmärken,oro för umgänge,vill inte prata/sms med den andra föräldern.
    Läxor görs inte,förseningar till skola,föräldern kastar saker runt omkring sig när den blir arg och skriker.
    Det finns mer men i stora drag är det så barnen utryckt sig.
    Även att X sagt till dem att de ska säga till familjerätten att de vill vara mer hos X...
    Samt då små slag emellan föräldern och dennas nya partner där också mycket "fula" ord används. Det tillsammans med blåmärken Barnen sett gjorde att Familjerätten gjorde en orosanmälan till soc. Och barnen fick komma in på nytt samtal till soc.
    Samma saker kom fram: ljuger mycket,arg ofta,kastar saker samt på frågan om barnen tror att X kan slå dem har de svarat Ja.

Jag har hållt mig i snabbupplysningen till vad som skett och pratar ang barnen och deras bästa.

X har börjat sväva ut att hon saknar barnen och kastar en hel del skit på mig.

Mitt ombud vågar ju såklart inte lova ngt mer än att det"ser bra ut" men man vet aldrig...

Så det kanske inte ens är ngn större mening att förbereda vänner/familj på att vittna vid HF?

• cityturk

En förälder som aldrig hör av sig till barnen trots utsatta telefon tider för denne förälder. Hur ser Tr/familjerätten till det?

Barnen hör ibland av sig men det är svårt när de ser att X i detta fall inte gör detsamma eller att svar på deras sms kommer timmar/dagar efter.
    Barnen tappar intresset och jag har svårt att puscha och motivera trots att jag försökt hämta hjälp från många olika instanser...

• cityturk

Absolut sen samtidigt vill jag bolla med andra som varit med i denna situation 😊
    Blir många frågor ändå till ombudet

Svar på tråden Vårdnadstvist