9-10 åring med fruktansvärda tvångstankar
Skönt att ni ska få hjälp. Tills dess tycker jag inte ni ska tänka att ni ska skydda henne från tankarna, utan snarare följa med i hennes tankar på ett avdramatiserat och objektivt sätt.
Jag har en åttaåring som jag tror kommer att få autism-diagnos. Hans storebror har redan diagnosen. Jag känner igen det där med att snappa upp begrepp och företeelser och sedan ha fullt sjå med att analytisk definiera dem och pröva om de går att applicera i ens egen verklighet. Åttaåringen håller på med det hela dagarna och gör syskonen vansinniga. Ord och begrepp som andra ungar lär sig automatiskt i tysthet, behöver han hjälp att tolka. Om man har det i bakhuvudet är frågan har ni våldtagit mig? egentligen helt relevant. Det ligger inget anklagande i det!
Om man försöker avleda, eller går i affekt, lämnar man barnet ensam med analysen och begreppsförvirringen. Jag kämpar just nu med att lugnt och pedagogiskt försöka förklara världen för mitt barn, och vädjar till syskonen att ha tålamod att göra detsamma. Om vi gör detta bra nu, kommer livet bli enklare för honom, och för oss runtomkring, om några år. Hoppas jag i alla fall...
Styrkekramar!