Inlägg från: Anonym (En till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En till)

9-10 åring med fruktansvärda tvångstankar

Jag hade ringt skolan och pratat med dem, så att de vet läget. Både elevhälsan och lärarna.

Annars är det ju som övriga sagt, man ska försöka att inte följa med i oron utan lugna och vara tydlig med att det inte finns skäl till oro. Men det är skitsvårt! Man behöver ju ha en fungerande vardag också, och som mitt barns psykolog säger: man kan inte träna hela tiden. Det orkar varken barnet eller familjen.  

Vill också tipsa om att läsa info om flickor med autism. De får oftast andra symptom än pojkar. Jag tycker mig se tecken på autism i det du beskriver. Leta efter info från tex Svenny Kopp, Maria Bühler och Lotta Borg Skoglund. 

• Anonym (En till)
    Anonym (Iris) skrev 2023-08-01 11:19:31 följande:

Min pojke har också ocd. Det är dock mycket bättre nu än vad det var. Det viktiga är att inte förstärka ångesten och tvångsbeteendet. Var lugna och svara en gång på frågan eller oron hon kommer med. Nästa gång så säger du lugnt, kom ihåg vad jag sa senast du frågade om det här. Låt henne själv hitta och komma ihåg svaret. Låt dig inte luras att komma med försäkringar och svara på hennes ångest igen, en gång räcker, där måste ni vara stenhårda. Var konsekvent och lugn. 

Det är svårare än vad det låter. Det är verkligen inte lätt men är ni  konsekventa och lugna så kommer det bli bättre. 

Jag skulle ta ett snack med skolan direkt när hon börjar så de vet om situationen och att ni sökt hjälp. Gör de en orosanmälan så är det inget att vara rädd för, det kommer bara innebära att ni får hjälp snabbare. 

Om orosanmälan ligger i luften bör TS kontakta soc själv så fort som möjligt, innan skolan hinner det. Min erfarenhet är tyvärr att soc har dåliga kunskaper om psykisk ohälsa och flickor med npf (undantag finns så klart!). Det kan bli väldigt fel. Så ligg steget före och försök få en psykolog att bilda sig en uppfattning så fort som möjligt så att ni har ett proffs som kan hjälpa er i kontakten med soc. Det kan behövas i samtal med skolan också. Har man barn med svårigheter får man ofta höra att det är man själv som gör fel. Läs då boken Svart bälte i föräldraskap. Och ta hjälp av en kunnig barnpsykolog som kan förklara för soc och skola att barn med npf inte kan behandlas som neurotypiska barn. Det kan få jättetråkiga konsekvenser. 
Svar på tråden 9-10 åring med fruktansvärda tvångstankar