Inlägg från: Anonym (Ocd.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ocd.)

9-10 åring med fruktansvärda tvångstankar

Hej. Har personlig erfarenhet av ocd. Är idag vuxen. Fått både terapi och medicin. Er dotter behöver såklart hjälp akut det är SÅ jobbigt med tvångstankar och tvångsbeteende och den ångest och depression som medföljer. Håller med om att ni får ringa massor och be om tidigare tid annars kanske ringa vårdcentralen. Försök ta det lugnt, det går att behandla och få hjälp. Kan du boka möte med lärare/rektor i samband med start och förklara läget lite? Och att ni väntar på hjälp. Som barn visade jag sällan mina tvångsbeteenden eller delade med mig av dem till andra. Förutom mamma. Hade tvång att berätta allt. I vuxen ålder visar jag ingenting. Tvånget blir ofta ett hemlighetsmakeri. Det kommer att ordna sig det är jag säker påHjärta

• Anonym (Ocd.)

Man lär sig hur man ska hantera tvånget. Låta tankar komma och gå utan att ge dem uppmärksamhet. Man lär sig att motstå tvångshandlingar ritualer och istället möta ångesten som faktiskt klingar av. Man lär sig att en tanke är bara en tanke, inget farligt osv. Förutom vården så finns massor av självhjälp på nätet och böcker

Svar på tråden 9-10 åring med fruktansvärda tvångstankar