Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

9-10 åring med fruktansvärda tvångstankar

Jag kan bara säga vad jag spontant tänker och vad jag hade gjort och det är att ge henne mer tid med er föräldrar, hon verkar på något sätt otrygg och mer tid med föräldrar brukar ge barn trygghet. Se till att hon inte är ensam och gör roliga saker med henne. Se komedier tillsammans och skratta, spela brädspel, gå på café, gå och shoppa och köp något fint  till henne. Viktigt att även pappa är med och engagerar sig tror jag. 

Sen skulle jag också söka BUP , om det tar för lång tid kanske ett par möten med en privat psykolog skulle hjälpa?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2023-08-01 09:43:13 följande:

Ocdmännisk:
    ja det tär oerhört på oss psykiskt. Även lillebror blir fruktansvärt påverkad av detta. Jag googlar och googlar och har väl insett att det är ganska vanligt med tvångstankar i denna ålder något som även psykologen på bup bekräftade. Det jobbiga är dessa tabubelagda tankar som är oerhört svåra att bemöta. 

TvillingmammaVästgöte: ja vi har under hela semester fokuserat på att göra saker tillsammans. Allt från längre semestertripp med roliga aktiviteter som nöjesfält, hotell, mysiga middagar etc till dagsutflykter, fika, shopping, rida osv. Under tiden vi gör dessa saker så mår hon bättre men sen när vi är hemma i vardagen igen så kommer allt tillbaka. Vi ska faktiskt imorgon ge henne en heldag ensam med oss föräldrar utan lillebror. Där vi hela dagen ger henne 100% fokus. Ja vi ska kolla på privat psykolog då det tar alldeles för lång tid nu. Kuratorn på barn och familjehälsan är tillbaka i mitten av Augusti och ska försöka ge oss en tidigare tid där. Men jag vill ha hjälp NU. 

AnnaZL:
    jag ska kolla på privata psykologer, bor dock i ett mindre bysamhälle med väldigt få resurser. Men ska sätta mig och kolla för just nu gör jag allt för att få detta att bli bättre. Sen hoppas jag på en tid till BUP ganska omgående då vi även misstänker adhd och behöver göra en utredning för det

Om ni har långt till psykolog kanske en psykolog som även kan jobba digitalt vore bra? Men jag skulle ändå rekommendera att ni träffas en gång i verkligheten först, men sen kunde ni ta ett eller två digitala uppföljningsmöten alternativt på telefon, 

Jag gick i terapi när det blev pandemi och då fortsatte vi på telefon och det fungerade väldigt bra. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-01 10:01:58 följande:

Stor kram till er! Vilken fruktansvärd sak för er alla att gå igenom. Jag har själv ocd, dock inte i närheten av vad din dotter upplever, men jag vet hur jobbigt det är att grubbla. Något som har hjälpt mig och som kan vara värt att titta på undrr diem ni väntar på psykologhjälp är något som heter eft tapping. Det handlar om att man rankar sin ångest och sedan knackar på akupunkturpunkter på kroppen. 

jag vet, låter sjukt flummigt men många blir hjälpta och även barn då man kan använda ett gosedjur att knacka på. Finns även en app som heter tapping solution som är gratis som du kan börja att titta i. 

verkligen ingen lösning men det kan rycka ur henne under stunden hon sitter med ångest och lura hjärnan att slappna av lite. 

Jag kan också rekommendera tapping, finns på youtube bla.
  • TvillingmammaVästgöte

Sen tror jag det är viktigt att ni föräldrar är lugna och trygga och inte förmedlar oro till dottern. Lättare sagt än gjort förstår jag, med dessa hemska tvångstankar. Men tänk på vad ni fick höra, detta är bara tvångstankar, inget farligt, inte tankar att ta på allvar. Om ni kan känna er trygga i det tror jag att ni kan ge trygghet till dottern.

Svar på tråden 9-10 åring med fruktansvärda tvångstankar