Anonym (Ledsen) skrev 2023-08-02 13:04:45 följande:
Tack för alla svar!
Tyvärr tror jag inte att det här går att lösa.
Jag kan inte gå in på alla detaljer här bland annat för mina barns skull .. men mina barn är placerade hos släktingar. Jag får bo hos farmor med de två yngsta och jag är väldigt tacksam för det .. men jag är livrädd för att bli av med barnen helt .. och jag har blivit av med så mycket annat. Mitt liv , mitt hem.. relationen med mitt äldsta barn.
Det var problem innan också men det här började med att jag blev utsatt för något av mitt ex men sen blev allt total katastrof ..med socialtjänst , polis osv. Och alla anklagar mig.. mitt ex, mitt äldsta barn, min mamma.. mitt äldsta barns släkt. Min egen familj och äldsta barnets familj har sagt helt fruktansvärda saker om mig. Det är såna bråk i familjen på min sida så jag vill nästan bara att de yngre barnen ska slippa mig och min familj .. Jag dricker inte en droppe eller tar något annat men jag har haft förlossningsdepression efter mellanbarnet och haft en diagnos tidigare.. Jättemycket som kan användas emot mig. Har varit med om mycket hemskt tidigare i mitt liv också.. misshandel ,våldtäkt , prostitution.. det känns som att det kanske är dags att mitt sorgliga misslyckade liv ändligen får ett slut och att mitt förflutna och min dysfunktionella familj inte får förstöra för barnen.
Allt känns väldigt hopplöst just nu. Men jag litar på att mitt yngsta barns farmor skulle älska och ta hand om de yngre barnen om jag var borta..
Anklagar du dig själv? Alltså tycker du de som anklagar dig har rätt i sina anklagelser?
Även om så många verkar vara emot dig och du verkar sakna ett "supportsystem", så betyder det
inte att du förtjänar det. Man är inte en dålig människa för att man mår dåligt. Ibland kan det kännas så, ibland kan till och med andra få en att känna så, men det
är inte så. Ibland får man fråga sig själv vad man har gjort som verkar förtjäna så mycket hat från andra.
Jag hade en väldigt ohälsosam relation till min syster under en stor del av mitt liv. Jag var deprimerad, jag var övertygad om att jag bara var en börda för alla i mitt liv. Att alla skulle tjäna på att bli av med mig. Jag hatade mig själv och ville ofta bara dö. Men efter alldeles för lång tid insåg jag att de tankarna jag hade om mig själv, egentligen kom utifrån. Min syster hade lämnat de tankarna hos mig, varje gång vi hade ett bråk och hon yttrade exakt dessa saker. "Ingen orkar med dig", "Du förtjänar att misshandlas", "Du förtjänar att dö", "Mamma och pappa är trötta på dig", "Du har inget liv", "Du har inga vänner", ja listan kan bli lång.
Våra bråk tog aldrig slut. Eller ja, inte förrän jag en dag ställde mig frågan "Fast
varför?"
"Varför förtjänar jag att dö?"
"Varför är jag en börda?"
"Vad är det värsta jag har gjort?"
"Jag har ju inte mördat någon..."
"Jag har aldrig skadat någon."
"Den enda jag har skadat är mig själv."
"Mitt största brått är att jag har mått dåligt, så länge."
Därför vill jag ställa dig ungefär samma fråga. Men du behöver inte gå in på detaljer om det blir jobbigt. För när jag insåg detta, startade min resa till mental hälsa. Jag började konfrontera min syster, men tyvärr utan resultat. Hon tog inte åt sig när jag stod upp för mig själv. Hon höll aldrig med om att det inte var okej att yttra sig så. Därför fick jag avsluta kontakten, för mitt eget bästa.
Jag vet inte hur ditt liv ser ut eller var du har gjort. Men om du har en såpass god (kanske rent av överdriven?) självinsikt, självkritik och empati, att du tycker att du förtjänar att dö, så är du säkert inte en så dålig människa som du tror att du är.
Ge inte upp på ditt liv. Ge inte upp dig själv. Du har potential. Du kan en dag bli bättre, och må bättre. Du förtjänar hjälp, så sök den. Kontakta psykiatrin. Snälla! Om inte för dig själv eller för dina bar, gör det för min skull. Jag tror på dig!