• Erica94

Att ha lågstadiekompisar hemma

Middag - kompisar från skolan får alltid mat utan att jag frågar (bara om allergi). Kompisar i närheten blir alltid erbjudna mat men de får fråga först. Mina barn också, de äter ibland hos grannarna de leker med men frågar alltid oss innan. 

Ensam hemma - ja, om de är jämngamla kompisar kan jag lämna dom i 10 min för en snabb runda med hunden. Alltid telefonen med mig och barnen har klockor att ringa med. 

Skärmtid - hemma hos oss får de leka utan skärmar men har inget emot att de använder den hos andra under begränsade former.

Ute i närområdet - ja, vi bor i en mindre by utan större vägar omkring. Dottern har gps klocka som varnar om de lämnar ?safe zon?. Dottern är ute varje dag och är van vid det och har koll på vad som gäller. Nya vänner brukar jag fråga första gången men de brukar vara ok. 

Bilåkning - ja men alltid lånar vi ut en bilstol till kompisen. Förväntar mig även att mitt barn har bilstol om bilåkning förekommer.

Byta hem - med grannarnas barn springer de hejvilt och leker både här och där ett par gånger varje dag. Inga konstigheter! Med barn som kräver insatser av oss föräldrar är jag mindre pigg på att byta ställe att leka på. Tycker det är bättre att leka en gång här och nästa gång där isåfall. Blir hattigt att byta då vi har flera barn/hund osv att anpassa oss till

Svar på tråden Att ha lågstadiekompisar hemma