• Räkmacka

Sena eftermiddagar på förskola

Snart är de dags för förskola för vår bebis. känns jobbigt att hon ska vara på förskolan fram till 18.00 vissa dagar.  

har ingen erfarenhet av förskola. Är de barn kvar så sent? v

• Svar på tråden Sena eftermiddagar på förskola
  • Jemp
    Anonym (Hejsan) skrev 2023-07-27 12:36:09 följande:

Fy! Det låter inte bra för en 1 åring att vara på förskolan 55 h i veckan! Helt galet ju! 

vprt dotter ska vara på förskolan 8 h i veckan  delat på två dagar. Är orolig att hon mår dåligt  om de inte finns barn kvar Efter 17.00 

Ska ni lämna henne 14-18 alltså? 

Måste så måste man, men kanske bättre om ni har möjlighet att byta pass eller liknande? 

En så liten har ju visserligen inte ett stort behov av kompisar än men det låter svårt att komma in i verksamheten med de tiderna.

På min dotters förskola är ingen kvar så sent. Som grundregel vill de att man lämnar senast 9 för då drar verksamheten igång (men det går ju säkert att diskutera i er sits). 
  • Norrut

Det är så olika från förskola till förskola, bäst är nog att fråga personalen hur det brukar se ut på just eran.

Vi hämtade länge vår tvååring vid stängning (17 på vår förskola) två dagar i veckan. Var orolig för hur det skulle funka först men det visade sig bli jättebra, då det oftast bara var han och ett annat barn kvar då - och samma barn varje gång så de blev bra kompisar. Kändes som att de fick ett så bra avslut på dagen, han verkade alltid lugn och nöjd efter de dagarna, jämfört med de andra då vi hämtade honom mitt uppe i allt. Personalen som var kvar tycktes ha bra med tid för dem - speciellt en var väldigt rolig som passade på att leka lite röjigare lekar med dem, ha "brottningsmatch" och sånt, när inga andra var där, det tyckte de var roligt men hade ju aldrig funkat i stor grupp. 

• Anonym (Hejsan)

Vet bara att avdelningen barnet ska gå på är ? stängnings avdelning? så vid 16.00 så kommer sena barn dit. 

jobbar själv på skola och vet hur trött man är vid 17.00 och har inget energi kvar så man låter barnen sitta på iPad eller  inget göra något. vissa barn bara står vid fönstret och tittar.  
    5 min innan föräldrarna bruksr komma så är personalen väldigt engagerade. Det är så de funkar. 

• Elin P

Det blir ju förvisso inte så lång dag totalt om ni lämnar henne vid lunch. Däremot är ju många småbarn väldigt trötta kl 18. De kan ju låta henne sova på eftermiddagen en längre stund iofs så hon kanske orkar vara vaken till 19-20. Ni behöver ju hinna ge mat hemma iallafall innan ni lägger henne. 

Sammanlagt låter det ju som att det vore bra om ni kunde hämta tidigare än 18. Kan ingen av er gå ner i tid och sluta tidigare?

• Hyllemor

Jag har arbetat inom förskolan i 20+ år. Det behöver inte vara dåligt för ett barn att ha sena tider om barnet kommer till förskolan vid lunchtid! Däremot är få förskolor flexibla. Vissa kan tycka att du måste lämna kl 9 oavsett vilken tid du än börjar arbeta och i sådana fall blir det extremt långa dagar.

Jag föreslår att du innan förskolestart ringer upp rektor och begär ett möte med rektor + pedagog på avdelningen (att någon från avdelningen är med är viktigare än du tror. Det är trots allt personalen som ska ta hand om ditt barn. Rektor kan lova vad som helst över huvudet på sina anställda.) Gå in ödmjuk och förklara hur era arbetstider ser ut. Personalen vill alltid att barnens bästa går först. Med barnens bästa menas ALLA barns bästa och inte enbart ditt barns bästa. Detta kan resultera i speciallösningar för ditt barn men också att man faktiskt inte kan anpassa någonting alls.

Jag har varit med om alla möjliga lämningar och hämtningar. Alltifrån att föräldrar har fått lämna i köksingången (alla förskolor har inte det) när de lämnar senare än vanligt till att man har dragit åt snaran hårt och sagt att ALLA som kommer efter klockan 9.15 får faktiskt stå och vänta tills klockan 10 innan vi öppnar dörren. 

Riktigt små barn har nämligen tendensen att de saknar sina egna föräldrar lite extra mycket när de ser ett annat barn som lämnas efter de själva, liksom när de hämtas efter de andra barnen. Småbarnsavdelningar kan se olika ut: vissa har enbart 1-åringar, andra har 1-2-åringar och en tredje har 1-3-åringar. 

Jag har själv arbetat olika tider (eftersom förskolan jag arbetade på hade öppet 06.15-18.45) och efter att ha haft dialog med min sons förskola vid inskolningen så insåg jag att tidiga morgnar funkade för honom men inte alls sena eftermiddagar. För andra barn kan det vara tvärtom och för några fungerar ingenting alls eller så är de helnöjda. Barn är olika helt enkelt och det vet man inte innan man har gått igenom de första två månaderna av inskolning, som i princip alltid är katastrof. Det innebar att både jag och min man var tvungna att lägga om våra arbetstider och pussla runt, med obehagliga samtal med chefer som följd. (Var med i facket, säger jag! En dag säger någon idiotchef något i stil med "har du ingen partner som kan hjälpa till?" och då svarar du "det där har du inte med att göra och dessutom har du inte rätt att säga så. Jag kommer att svara på din fråga när jag har talat med facket. Först då backar allehanda chefer.)

Alltså. Det viktigaste är att ditt barn mår bra på förskolan. Ditt barn kommer att vänja sig. Det gör de flesta, men det är svårt för barn att vänja sig om de har stressade föräldrar (jag har själv påverkat mitt barn genom stress.) Alltså, prata med personalen på förskolan och känn dig för. Det viktigaste är att ditt barn blir trygg och ditt barn blir inte trygg om du stressar kring tider. Stressade föräldrar är det värsta som finns för barns välmående. Oavsett hur inskolningen ser ut, var lugn, var närvarande och se för helsike inte till att du måste göra viktiga arbetsuppgifter på jobbet under den första inskolningsveckan. 

• Hyllemor
    Anonym (Hejsan) skrev 2023-07-29 22:47:05 följande:

Vet bara att avdelningen barnet ska gå på är ? stängnings avdelning? så vid 16.00 så kommer sena barn dit. 

jobbar själv på skola och vet hur trött man är vid 17.00 och har inget energi kvar så man låter barnen sitta på iPad eller  inget göra något. vissa barn bara står vid fönstret och tittar.  
    5 min innan föräldrarna bruksr komma så är personalen väldigt engagerade. Det är så de funkar. 

Om barnen sitter med iPad så är det fel på personalen och ledningen. Det där har inte alls att göra med att barnen är trötta. Jag fattar inte vad som har hänt med förskolan idag. Jag har varit barnskötare i 20+ ¨år och jag hamnade tillfälligt på en ny  förskola i våras. De satte på tecknad film åt barnen klockan 16.00! Alltså, seriöst?! Varför jobbar man i förskolan om man tycker att det är en bra lösning?! Skärpning! Du är en skam för alla oss som försöker hålla en hög nivå på förskolans och fritids undervisning.
  • Bits1975
    Hyllemor skrev 2023-08-03 00:08:33 följande:
    Om barnen sitter med iPad så är det fel på personalen och ledningen. Det där har inte alls att göra med att barnen är trötta. Jag fattar inte vad som har hänt med förskolan idag. Jag har varit barnskötare i 20+ ¨år och jag hamnade tillfälligt på en ny  förskola i våras. De satte på tecknad film åt barnen klockan 16.00! Alltså, seriöst?! Varför jobbar man i förskolan om man tycker att det är en bra lösning?! Skärpning! Du är en skam för alla oss som försöker hålla en hög nivå på förskolans och fritids undervisning.
    Det kanske blir lite tungt för barnen med undervisning på hög nivå från öppning till stängning?
  • Hyllemor
    Bits1975 skrev 2023-08-03 00:19:35 följande:
    Det kanske blir lite tungt för barnen med undervisning på hög nivå från öppning till stängning?

Hög nivå och hög nivå ... det är väl skillnad på att sätta på en tecknad film eller iPad om man jämför med att högläsa en bok för barnet, leka med lera, diskutera eller bygga klotstorn?

Jag jobbar inte i förskolan för att få titta på film eller stirra på en unge som spelar iPad under eftermiddagen. Sådant kan de göra hemma ...

• Bits1975
    Hyllemor skrev 2023-08-03 00:34:26 följande:

Hög nivå och hög nivå ... det är väl skillnad på att sätta på en tecknad film eller iPad om man jämför med att högläsa en bok för barnet, leka med lera, diskutera eller bygga klotstorn?

Jag jobbar inte i förskolan för att få titta på film eller stirra på en unge som spelar iPad under eftermiddagen. Sådant kan de göra hemma ...

Jag har gärna läst högt för en liten tröttis, byggt torn av klossar, eller bara erbjudit ett knä att sitta i den sista timmen innan föräldern kommer och hämtar, jag har dock inte gjort det i undervisningssyfte utan mer för samvaro och nedvarvning innan dagens slut. Jag har själv aldrig använt Ipads i förskolan, men förstår att det kan se olika ut beroende på hur många personal respektive barn som är kvar på avdelningen. 
    Efter över 20 år inom barnomsorg valde jag att lämna för tre år sedan, och har märkt att förskolan förändrats mycket de senaste åren.
  • Hyllemor
    Bits1975 skrev 2023-08-03 00:43:15 följande:
    Jag har gärna läst högt för en liten tröttis, byggt torn av klossar, eller bara erbjudit ett knä att sitta i den sista timmen innan föräldern kommer och hämtar, jag har dock inte gjort det i undervisningssyfte utan mer för samvaro och nedvarvning innan dagens slut. Jag har själv aldrig använt Ipads i förskolan, men förstår att det kan se olika ut beroende på hur många personal respektive barn som är kvar på avdelningen. 
    Efter över 20 år inom barnomsorg valde jag att lämna för tre år sedan, och har märkt att förskolan förändrats mycket de senaste åren.

Mitt svarsinlägg var riktat till den trötta personalen som påstod att:

"jobbar själv på skola och vet hur trött man är vid 17.00 och har inget energi kvar så man låter barnen sitta på iPad eller  inget göra något. vissa barn bara står vid fönstret och tittar.  
    5 min innan föräldrarna bruksr komma så är personalen väldigt engagerade. Det är så de funkar."

Vi behöver inte diskutera äpplen och päron här. Jag är självklart väl införstådd i läroplanen och vet att trötta barn behöver vila, men det finns på tok för många som personen som sätter på en film för att de inte orkar engagera sig efter eftermiddagssammanslagning för att det ska vara okej. I förekommande fall bör man genast byta yrke.

• Bits1975
    Hyllemor skrev 2023-08-03 00:56:15 följande:

Mitt svarsinlägg var riktat till den trötta personalen som påstod att:

"jobbar själv på skola och vet hur trött man är vid 17.00 och har inget energi kvar så man låter barnen sitta på iPad eller  inget göra något. vissa barn bara står vid fönstret och tittar.  
    5 min innan föräldrarna bruksr komma så är personalen väldigt engagerade. Det är så de funkar."

Vi behöver inte diskutera äpplen och päron här. Jag är självklart väl införstådd i läroplanen och vet att trötta barn behöver vila, men det finns på tok för många som personen som sätter på en film för att de inte orkar engagera sig efter eftermiddagssammanslagning för att det ska vara okej. I förekommande fall bör man genast byta yrke.

Jag har förstått att det de senaste åren har funnits olika läger bland förskolepersonal gällande Ipads vara eller icke vara. Jag tänker att många är påverkade av stressen och bullernivån och kanske dippar på eftermiddagen/kvällen efter en dag av ihoppusslande av verksamhet, möten, raster och stora barngrupper?

Till TS skulle jag vilja säga: observera ditt barn efter förskolestart och se hur mycket hon verkar orka med. Kanske finns det möjlighet att göra tvärt om, att börja på förskolan på morgonen och gå hem efter vilan? Så har ni eftermiddagen tillsammans i lugn och ro utan att behöva tänka på att passa en tid då ni skall installera er på förskolan. Jag har i stort sett uteslutande arbetat på småbarnsavdelning och märkt att eftermiddagarna lätt kan bli en lång väntan på mamma och pappa, barnet ser kompisar bli hämtade och det blir mörkare ute. Under förmiddagen är det ju utelek, samling, lunch och sedan sovvila. Eftermiddagarna kan också vara mysiga om man inte behöver slås samman vilket vi inte behövde på min sista arbetsplats, men på många förskolor slås avdelningar samman på eftermiddagen vilket kan höja ljud och aktivitetsnivån till en grad som kan vara tröttande för en sådan liten.
Svar på tråden Sena eftermiddagar på förskola