
-
Det kanske blir lite tungt för barnen med undervisning på hög nivå från öppning till stängning?Hyllemor skrev 2023-08-03 00:08:33 följande:Om barnen sitter med iPad så är det fel på personalen och ledningen. Det där har inte alls att göra med att barnen är trötta. Jag fattar inte vad som har hänt med förskolan idag. Jag har varit barnskötare i 20+ ¨år och jag hamnade tillfälligt på en ny förskola i våras. De satte på tecknad film åt barnen klockan 16.00! Alltså, seriöst?! Varför jobbar man i förskolan om man tycker att det är en bra lösning?! Skärpning! Du är en skam för alla oss som försöker hålla en hög nivå på förskolans och fritids undervisning.
-
-
Jag har gärna läst högt för en liten tröttis, byggt torn av klossar, eller bara erbjudit ett knä att sitta i den sista timmen innan föräldern kommer och hämtar, jag har dock inte gjort det i undervisningssyfte utan mer för samvaro och nedvarvning innan dagens slut. Jag har själv aldrig använt Ipads i förskolan, men förstår att det kan se olika ut beroende på hur många personal respektive barn som är kvar på avdelningen.Hyllemor skrev 2023-08-03 00:34:26 följande:
Hög nivå och hög nivå ... det är väl skillnad på att sätta på en tecknad film eller iPad om man jämför med att högläsa en bok för barnet, leka med lera, diskutera eller bygga klotstorn?
Jag jobbar inte i förskolan för att få titta på film eller stirra på en unge som spelar iPad under eftermiddagen. Sådant kan de göra hemma ...
Efter över 20 år inom barnomsorg valde jag att lämna för tre år sedan, och har märkt att förskolan förändrats mycket de senaste åren. -
Jag har förstått att det de senaste åren har funnits olika läger bland förskolepersonal gällande Ipads vara eller icke vara. Jag tänker att många är påverkade av stressen och bullernivån och kanske dippar på eftermiddagen/kvällen efter en dag av ihoppusslande av verksamhet, möten, raster och stora barngrupper?Hyllemor skrev 2023-08-03 00:56:15 följande:
Mitt svarsinlägg var riktat till den trötta personalen som påstod att:
"jobbar själv på skola och vet hur trött man är vid 17.00 och har inget energi kvar så man låter barnen sitta på iPad eller inget göra något. vissa barn bara står vid fönstret och tittar.
5 min innan föräldrarna bruksr komma så är personalen väldigt engagerade. Det är så de funkar."
Vi behöver inte diskutera äpplen och päron här. Jag är självklart väl införstådd i läroplanen och vet att trötta barn behöver vila, men det finns på tok för många som personen som sätter på en film för att de inte orkar engagera sig efter eftermiddagssammanslagning för att det ska vara okej. I förekommande fall bör man genast byta yrke.
Till TS skulle jag vilja säga: observera ditt barn efter förskolestart och se hur mycket hon verkar orka med. Kanske finns det möjlighet att göra tvärt om, att börja på förskolan på morgonen och gå hem efter vilan? Så har ni eftermiddagen tillsammans i lugn och ro utan att behöva tänka på att passa en tid då ni skall installera er på förskolan. Jag har i stort sett uteslutande arbetat på småbarnsavdelning och märkt att eftermiddagarna lätt kan bli en lång väntan på mamma och pappa, barnet ser kompisar bli hämtade och det blir mörkare ute. Under förmiddagen är det ju utelek, samling, lunch och sedan sovvila. Eftermiddagarna kan också vara mysiga om man inte behöver slås samman vilket vi inte behövde på min sista arbetsplats, men på många förskolor slås avdelningar samman på eftermiddagen vilket kan höja ljud och aktivitetsnivån till en grad som kan vara tröttande för en sådan liten.