Sena eftermiddagar på förskola
Snart är de dags för förskola för vår bebis. känns jobbigt att hon ska vara på förskolan fram till 18.00 vissa dagar.
har ingen erfarenhet av förskola. Är de barn kvar så sent? v
Snart är de dags för förskola för vår bebis. känns jobbigt att hon ska vara på förskolan fram till 18.00 vissa dagar.
har ingen erfarenhet av förskola. Är de barn kvar så sent? v
När lämnar ni barnet? På morgonen alltså.
Det är helt olika från förskola till förskola. Hos oss har vi öppet efter barns scheman. Har det sista barnet schema till 18 sätts sista personalens schema till 18.
Våra barn går vanligtvis hem kl 16-17. Kl 16 slår vi ihop våra fem avdelningar. Varje avdelning har då kvar 4-8 barn så det blir en stor avdelning på 20-30 barn med 3 personal. Det blir alltså inte den där lugna stunden innan hämtning utan dagens mest stressiga timma med trötta barn som ska interagera med varandra.
Förr var man kvar med en personal och kunde sitta och läsa, spela spel, fixa iordning. Omöjligt idag.
Vi kommer lämna henne vid lunch . Och de gäller bra 2 dagar i veckan men känns mkt dä hon bara är 15 månader. Fortfarande så lite. Och inte så van med andra människr.
trodde inte jag skulle känna så här när jag sa till på
jover att jag kommer börja jobba igen I augusti
Tror det är väldigt ovanligt för så små barn så sent. Åtminstone där vi bor brukar det tunnas ut vid 16-tiden. De flesta saxar sina tider/går ner i arbetstid/flexar/tar hjälp av anhöriga för att undvika långa och/eller sena dagar för barnen. det är oerhört intensivt och tröttande för små barn på förskola. Fast har man ingen möjlighet att korta barnets dagar så är det ju så.
Men då är hon ju istället ledig på fm och ni kan ta det lugnt då.
sedan får ni ju räkna med att ni vabbar kanske uppåt hälften av tiden första året, så då blir det ju också mer hemma-tid automatisk. det kommer ordna sig och ni märker ju hur det funkar efter ett tag!
Vi kommer lämna henne vid lunch . Och de gäller bra 2 dagar i veckan men känns mkt dä hon bara är 15 månader. Fortfarande så lite. Och inte så van med andra människr.
Våra yngsta mellan 1-2 år har en snitt-tid på 46 timmar. Det betyder att vi har 1-åringar som är på förskolan 55 timmar i veckan. När barnen blir äldre går de flesta ner i tid och snittet ligger på 40 timmar för 3-5 år gamla barn.
Du behöver inte vara orolig med er planering av tid på förskolan.
Fy! Det låter inte bra för en 1 åring att vara på förskolan 55 h i veckan! Helt galet ju!
vprt dotter ska vara på förskolan 8 h i veckan delat på två dagar. Är orolig att hon mår dåligt om de inte finns barn kvar Efter 17.00
Våra yngsta mellan 1-2 år har en snitt-tid på 46 timmar. Det betyder att vi har 1-åringar som är på förskolan 55 timmar i veckan. När barnen blir äldre går de flesta ner i tid och snittet ligger på 40 timmar för 3-5 år gamla barn.
Du behöver inte vara orolig med er planering av tid på förskolan.