Inlägg från: Sellerin |Visa alla inlägg
  • Sellerin

BF april 2024

Hej! 

lite nervöst att skriva här, men hoppas på det bästa :) vi började precis försöka igen, och det tog visst sig. Har alla möjliga känslor; glädje, chock, rädsla, oro, men också någon form av känsla av att jag kan ju inte påverka, det blir som det blir.

Har ett barn under 2 år och blev även gravid  i vintras. Till min enorma sorg konstaterades en avvikelse på fostret, och vi valde att avbryta graviditeten i vecka 17. Det var det värsta jag varit med om och det tog tills nu med att våga försöka igen. 

Hoppas allt är bra med detta lilla frö och att det kan få gå vägen. BF verkar bli runt 11e april. Hade varit mysigt med en aprilbebis :) 

Lägger till mig i listan nedan! 

2/4 Sol093, 2a barnet
    2/4 Sandra.91. 3e barnet
    4/4 Lilja3389, 2a barnet 
    4/4 Shatterme, 1a barnet

5/4 Sally101, 1a barnet
    5/4 JenniferO, 4e barnet
    6/4 Rödluvan93, 1a barnet
    8/4 BeeHappy, 2a barnet 
    9/4 Sparks728, 3e barnet
    9/4 Hejvärldenhej, 1a barnet
    9/4 MWeasley, 3e barnet
    10/4 SeptemberB, 2a barnet
    10/4 KiMi1114 , 3e barnet
    11/4 Sarakarolina, 2a barnet
    11/4 Carabelliskusp 3e barnet
    11/4 Lavendel94, 1a barnet 
    11/4 Sellerin, 2á barnet 
    12/4 Virrevarr, 2a barnet
    12/4 LillGumsan 2a barnet (1 missfall+ 1ofostrig)
    13/4 Rosen3, 1a barnet (3 tidigare missfall)
    15/4 Hallonbaten, 1a barnet
    15/4 SF123, 2a barnet

• Sellerin
    Rosen3 skrev 2023-08-06 17:58:33 följande:

Mina test verkar öka, men ännu vågar man inte ropa hej. Fick 2-3 idag på digitala testet, är i ca vecka 4+2.

Det ser ju bra ut ☺️ 
  • Sellerin
    LillGumsan skrev 2023-08-07 10:55:12 följande:

Har ni börjat känna av några symtom?

än så länge väldigt lugnt på den fronten för min del..

Det jag känner är lite stickningar/hugg i nedre delen av magen. Det har jag känt vid tidigare graviditeter också. Tycker även att jag fått en orimlig hunger senaste veckan. 

Hoppas på att få slippa illamående denna gång, men har fått det runt v11 de två andra gångerna. det är en konstig tid i början, där man liksom letar tecken på att man är gravid på riktigt :D 

• Sellerin
    Shatterme skrev 2023-08-07 21:17:11 följande:

Igår fick jag tyvärr missfall konstaterat, började blöda på morgonen. Två missfall i rad nu och är ju livrädd för att jag inte ?funkar?; att jag kan bli gravid men inte får behålla något. Känns otäckt att plussa igen, tänk om det slutar likadant? 

Håller tummarna för er andra ❤️

Styrkekram till dig! 

Hoppas det kan gå snabbt igen för dig att bli gravid, men om det inte gör det, så kanske det beror på att kroppen väntar på den där kombon av ägg och simmare som kommer passa toppen tillsammans? Och därmed bli ett embryo som utvecklas som det ska <3 

Förstår att det känns otäckt och att många tankar snurrar. Kram igen! 
  • Sellerin
    hallonbaten skrev 2023-08-08 08:32:59 följande:

Jag fryser nästan hela tiden och mina bröstvårtor är typ konstant styva (och ömma) Drömmer någon som känner igen sig i det? :) 

Jag fryser också, men trodde det var för att det känns så höstigt! 

Det andra har jag inte varit med om, men hormonerna påverkar ju oss alla olika, verkar det som :D 
  • Sellerin
    Sparks729 skrev 2023-08-08 18:50:55 följande:
    jag fryser med nästan exakt hela tiden 🥶 
    trodde det berodde på vädret, men herregud nu när jag tänker efter är det lite konstigt för jag har haft mina fodrade vinter leggings på mig varje dag i en vecka nu, under mina vanliga byxor 🙈 början på augusti?.om detta fortsätter får jag bosätta mig utomlands snart 😂 jag hade på mig en tjockjacka idag till jobbet, men tog av mig för jag såg alla andra hade normala kläder på sig. Tänkte jag måste ju se lagom dum ut! 
    Hahahaha! jätterolig läsning! 🔝 
    jag tänkte samma nu ikväll när vi var på kalas. Alla kom i sommarkläder, men jag hade långkoftan och byxor 😂

Jag vet dock att mina sköldkörtelhormoner påverkas jättemycket av graviditetshormonerna, så ska ta nytt blodprov nu i nästa vecka, och kommer börja smygreglera upp min medicindos (levaxin) redan imorgon. För låga nivåer av dem gör mig nämligen extra frusen. 
  • Sellerin
    Mickan91 skrev 2023-08-08 22:08:37 följande:

Såg att jag skrev helt fel, har inte Bf 24/4 utan 11/4? läste av min app helt fel och missade att det stod ?24-04-11? 😂

2/4 Sol093, 2a barnet
    2/4 Sandra.91. 3e barnet
    4/4 Lilja3389, 2a barnet 
    5/4 Sally101, 1a barnet
    5/4 JenniferO, 4e barnet
    6/4 Rödluvan93, 1a barnet
    8/4 BeeHappy, 2a barnet 
    9/4 Sparks728, 3e barnet
    9/4 Hejvärldenhej, 1a barnet
    9/4 MWeasley, 3e barnet
    10/4 SeptemberB, 2a barnet
    10/4 KiMi1114 , 3e barnet
    11/4 Rosen3, 1a barnet (3 tidigare missfall)
    11/4 Sarakarolina, 2a barnet
    11/4 Carabelliskusp 3e barnet
    11/4 Lavendel94, 1a barnet 
    11/4 Sellerin, 2á barnet 
    11/4 Mickan91, 1a barnet
    12/4 Virrevarr, 2a barnet
    12/4 LillGumsan 2a barnet (1 missfall+ 1ofostrig)
    13/4 Mimvam, 2a barnet
    13/4 Plill, 7 barnet (en avliden)
    15/4 Hallonbaten, 1a barnet
    15/4 SF123, 2a barnet

Hahah. men välkommen till den 11e!!! Vi är just nu många på det datumet! :D 
  • Sellerin
    sarakarolina skrev 2023-08-10 13:08:23 följande:
    Ja och smärtan överlag. Ringde Gyn igår och fick en akuttid ganska omgående. I livmodern kunde gynekologen se något som var 3mm brett. Hon sa att det inte stämmer med veckan jag bör vara i (då 5+0). Hon sa då att det kan vara ett utomkvedshavandeskap och att det bara är en tom hinnsäck som finns i livmodern. Hon kunde inte se om fostret sitter utanför livmodern. Fick lämna blodprov för att kolla hcg-nivån. Kollade 1177 och provsvaret visade 832. Vet inte om det är bra eller dåligt heller. 

På ultraljudet kunde gynekologen även se att min endometrioscysta har vridit sig något och lagt sig bakom livmodern. Kan vara därför jag har ont.

Ska tillbaka till Gyn imorgonbitti och mäta hcg-nivån igen. Om det visar på utomkvedshavandeskap så skulle det bli ambulans till Uppsala och operation. Om det ser ok ut så blir det nytt ultraljud nästa vecka. 

Känns just nu som att det inte blir en aprilbebis. Så ligger man här med illamående, ont i brösten och humör som svänger hela tiden.. kanske för ingenting. Blir så ledsen 
    åhh? :( tufft. håller tummarna att det ska gå bra för dig imorgon och att det inte är ett utomkvedshavandeskap.

berätta gärna hur det går <3
  • Sellerin
    Rosen3 skrev 2023-08-10 21:21:13 följande:

När skriver ni in er hos barnmorska? 

Jag funderar på att vänta några veckor till, eller blir det för sent? Jag har ju några missfall i bagaget och varje gång jag bokat in tidigt så får jag alltid ringa in och avboka på grund av missfall och det känns inte så kul. Vill därför vänta lite denna gång känner jag. Funderar på att gå på ett tidigt ultraljud i vecka 8 innan så att man kan få se ett ev hjärta slå. Då känns som en större chans att det kan gå vägen även om man aldrig kan vara säker :) 

Jag pratade med min BM tidigare i veckan. Har ett besök inplanerat onsdag om två veckor (v 7+0 tror jag) med besök hos henne + VUL hos läkaren. därefter är själva inskrivningen 22 sept, vilket blir början av vecka 12 för min del. 

Jag hade ringt nu om jag var du, och frågat om att få ett VUL. Jag tror man säger att om man ser ett hjärtljud då, så minskar risken för missfall ytterligare, då allt verkar utvecklas som det ska. Kan även vara ett skönt datum att rikta in sig på och försöka undvik att gå och oroa sig fram tills dess, utan vara trygg i att man får veta mer då :) 
  • Sellerin
    Rosen3 skrev 2023-08-11 05:37:52 följande:

Okej, jag bokade faktiskt in ett VUL privat i början på v.8 (dem sa att hjärtljud då borde ses). Men kanske kan få det gratis via barnmorskemottagningen istället? 

Jag har erbjudits det av min BM de tre gånger jag varit gravid. Aldrig ens behövt frågan om det faktiskt. Går till en privat mottagning.

Tänker att de borde erbjuda dig det, med tanke på tre missfall. men verkar så olika beroende på vem man går till! 
  • Sellerin
    sarakarolina skrev 2023-08-11 09:41:07 följande:
    Tack <3

Fick nyss samtal från gyn. Min hcg-nivå har fördubblats sen i onsdags från 832 till 1615 :D. Enligt gynekologen så visar proverna på en normal graviditet. Kan vara att jag hade ägglossning senare än vad jag trodde. Så skönt att höra. Ska ta nya prover på måndag och ett nytt ultraljud på onsdag. Ska försöka släppa detta under helgen.

Alla nya symtom på graviditeten gläds jag nästan åt. Nu är mitt illamående inte bara när jag är hungrig.. dock hanterbart. Fick nyss världens yrselanfall. Och min man är så otroligt less på mitt humör. Jag kan gråta för att sen vara arg för småsaker 🤣

Men så härligt!! låter ju väldigt positivt! skönt med nya kontroller nästa vecka :) 
    haha ja men alltså männen får bara acceptera att vi blir mer eller mindre påverkad av en graviditet! 

själv känner jag inget speciellt ännu, mer än trötthet och lite hugg/molande värk emellanåt i nedre delen av magen. 

hoppas du kan få en bra helg utan oro :) 

• Sellerin
    Rosen3 skrev 2023-08-11 13:23:17 följande:
    Jag skickade ett meddelande till den barnmorskemottagning som ligger nära mig och enligt dem får man bekosta och boka in detta själv på en privat klinik. Ärligt talat. Blir lite less på sjukvården ibland faktiskt. Tycker ändå man ska få bra stöd i sådant här sammanhang med flera missfall i bagaget :( 

Jag håller med dig. Tycker det är förvånande.. speciellt eftersom jag själv fått VUL gratis varje gång. 

Jag går till en barnmorskemottagning inom Capio, och gör VUL där också hos en läkare, den dagen som läkaren jobbar för barnmorskemottagningen och inte på deras  vårdcentral (i samma lokal). jag menar, själva besöket tar typ 5 min. kanske får man dock lite längre besök om man betalar för det, men det är ju inte en jättenice undersökning, så ju snabbare desto bättre, tycker jag :D 

• Sellerin
    Hejvärldenhej skrev 2023-08-15 12:36:26 följande:

Så många aprilbebisar💖💖

måste kolla: några fler som ser på er mage att den förändrats redan? Själv v6+3 😅 alltså ingen som inte känner mig skulle se det. Men jag har liksom inte nån direkt mage vanligtvis, framförallt inte på morgonen, men nu putar den allt. Har fått köpa ett par jeans en stl förstora för att på eftermiddagen/kväll kan jag inte ha mina vanliga 😄 Tarmar såklart men ändå!

oj det var tidigt :D ser inget på mig själv än! Men det är ju mysigt att redan nu se lite tendenser till att något händer där inne :) Även om det bara är tarmarna som flyttar sig lite!

Däremot har tröttheten slagit mig. herregud alltså. Samt lite yrsel. Förstår inte hur jag ska orka jobba på mitt kontorsjobb, hade varit bättre att ha ett jobb där jag är lite mer i rörelse. Rädd att jag på riktigt ska somna rakt upp och ner Förvånad

• Sellerin
    Mickan91 skrev 2023-08-17 05:09:57 följande:

Hej,

Lämnar gruppen idag då det visade sig vara ett utomkveds och blev akut operation igår 💔

All lycka till er andra! 

Åh fy vad jobbigt och trist 😢
    hoppas du är ok ändå, läste igenom dina inlägg, jobbigt med smärtan innan också. 😔

jag har två vänner som fick utomkvedshavandeskap och fick ta bort en äggledare vid operation. De blev gravida ganska snart igen. håller tummarna för att det snart blir en ny chans för er ❤️
  • Sellerin
    hl123 skrev 2023-08-16 21:38:49 följande:

Inte lagt till mig på listan men BF 12 april. I förrgår hade jag en rosa flytning och sen lite brunt efter det. Igår inget. Idag lite mer mängd, rödbrunt. Mest brunt men absolut lite färskt blod också. Behöver knappt ens något trosskydd, kommer bara när jag går på toa. Någon som haft liknande? Har det varit missfall?

Många får ju det. Ibland är det att kroppen får för sig att det är dags för mens igen. men du har inte ont? Då behöver du nog inte oroa dig. Om det känns fel, ring din BM och rådfråga. ☺️

Svar på tråden BF april 2024