SeptemberB skrev 2023-08-08 21:18:21 följande:
Är det just utomkvedeshavandeskap du är orolig för?
Vid alla mina graviditeter (nuvarande, fullgångna och missfall) har jag haft mer dragningar, obehag och molvärk i vänster äggstock. Har haft cystor på äggstockarna så förstår vilken smärta du pratar om.
Är i 4+5 nu och idag fick jag starkt sendrag vid vänsteräggstock. Känner också mycket obehag p.g.a. svullen mage. Tror alltså att det är normalt att smärtan/obehaget sitter mer på ena sidan livmodern. Kanske har att göra med vart ägget fäste?
Ja och smärtan överlag. Ringde Gyn igår och fick en akuttid ganska omgående. I livmodern kunde gynekologen se något som var 3mm brett. Hon sa att det inte stämmer med veckan jag bör vara i (då 5+0). Hon sa då att det kan vara ett utomkvedshavandeskap och att det bara är en tom hinnsäck som finns i livmodern. Hon kunde inte se om fostret sitter utanför livmodern. Fick lämna blodprov för att kolla hcg-nivån. Kollade 1177 och provsvaret visade 832. Vet inte om det är bra eller dåligt heller.
På ultraljudet kunde gynekologen även se att min endometrioscysta har vridit sig något och lagt sig bakom livmodern. Kan vara därför jag har ont.
Ska tillbaka till Gyn imorgonbitti och mäta hcg-nivån igen. Om det visar på utomkvedshavandeskap så skulle det bli ambulans till Uppsala och operation. Om det ser ok ut så blir det nytt ultraljud nästa vecka.
Känns just nu som att det inte blir en aprilbebis. Så ligger man här med illamående, ont i brösten och humör som svänger hela tiden.. kanske för ingenting. Blir så ledsen