• GGN

Levt på föräldrarna - förskott på arv?

Säg allt det du skrivit till dina föräldrar. Om de vill kan de testamentera så du får större del av arvet. Men bli inte förvånad om de istället skrivit/kommer skriva testamente så han får behålla huset... Kanske deras val, eller så har han lurat i dem det. Han kommer inte flytta i första taget, om föräldrarna ännu äger huset när de faller ifrån. 

• GGN
    Willoughby skrev 2023-07-23 18:50:54 följande:
    Nu har föräldrarna tack och lov precis sålt huset och köpt en mindre, billigare bostadsrätt (dock fortfarande med ett extrarum som han ska bo i... Och hjälper han till att packa? Nej.).

De gjorde rejäl vinst på husförsäljningen men har ändå valt att lägga in så lite kontantinsats som möjligt just för att ha kapitalet löst att kunna sätta guldkant på tillvaron med, vilket gör mig glad. Hellre att de sätter sprätt på varenda krona och både jag och min bror står utan arv att tala om, än att han får sko sig ännu mer på dem. I alla fall min mamma är fast besluten att hon inte ska äga någon bostad när hon går bort, så jag hoppas att när sista av mina föräldrar för så finns det bara en hyresrätt.
    Har du frågat dem varför de gör såhär, varför de låter sig utnyttjas?
  • GGN
    Citronella skrev 2023-07-24 08:47:45 följande:

Nej, det kommer inte delas lika mellan din bror och dig. Din bror kan aldrig ärva din pappa. Som du säger ärver din mamma först när hon går bort ärver du din pappas del dvs hälften av hennes tillgångar (förutsatt att inget testamente eller andra papper finns) sen delar du och din bror på resten dvs du får 3/4 och din bror får 1/4 av de totala tillgångarna. 

Om mamman inte redan spenderat allt på brorsan...
  • GGN

TS, jag tycker så synd om din pappa. Varför har han ens stannat??

Är brorsans biologiska pappa i livet? Tänkte på arvet där. Kul om han skulle få ut några miljoner, då blir man ju ännu bittrare...

Svar på tråden Levt på föräldrarna - förskott på arv?