• 3r4x

Hur GÖR man något åt saken

Hej!

Ska försöka göra en lång historia kort. Det är snart ett år sedan vi senast hade sex. Innan dess gick det nog ett halvår emellan.

Det är inte så att vi har småbarn ? vårt yngsta barn är tio år. Visst, det är svårt att ha sex hemma; vi bor i ett litet hus, barnen är oftast hemma när vi är det, de är piggare än vi på kvällarna och min partner är fruktansvärt ospontan så sex hör liksom till kvällstid och sänggåendet till. Hade det varit upp till mig funkar sex var som helst, vilken tid som helst ? det vore bara extra krydda.

Men, själva grejen är: förra året drabbades min partner av utbrändhet och var sjukskriven en period. Sedan dess har partnern dock medicinerat, återhämtat sig, tagit tjänstledigt och börjat studera och lämnat den jobba arbetssituationen bakom sig. Min partner verkar kort och gott nära på återställd och är i stort sitt gamla jag. När jag frågar tycker partners själv att livet är ganska så normalt igen och att allt känns okej.

Men ? Vi har inte längre något sexliv och verkar inte på väg att få igång det igen. Sådana där förslag jag läst i andra trådar om att resa bort och ta in på hotell osv. funkar inte. Det var just det vi gjorde senast vi hade sex ? för snart ett år sedan. Man kan ju inte gärna åka bort på tu man hand, må gott och mysa och bo på hotell varje gång man ska ha sex.

När jag försöker prata om det går jag höra att det finns en vilja men inte någon lust. När jag försöker prata om att intim närhet föder lust och att många rådgivare just säger att om det får hända kommer lusten ofta tillbaka, är jag stressande. Jag gör med andra ord numera inga närmanden och försöker att inte prata om det ? för att inte stressa situationen. Jag försöker kort och gott undvika ämnet sex helt och hållet för att inte eskalera det negativa. Partnern tar dock inga egna initiativ till samtal eller bättring i saken. När jag säger sådant som att ?Jag saknar att vara med dig? får jag detsamma som svar utan att något händer.  

Vad gör man?! Att gå under samma tak månad efter månad, att älska och åtrå någon men ständigt tvingas vara kåt i tystnad och onanera som en annan inskränkt tonåring ? Ja, ni hör ju själva hur tragiskt, patetiskt och frustrerande det låter. Om vi ens kunde onanera med varandra eller ge och ta oralsex ? men nej, det har vi aldrig gjort så den kompromissen existerar inte heller. Jag vet inte vad jag ska göra. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Hur GÖR man något åt saken
  • Anonym (Igen)

Om vi drar saken till sin spets vad väljer du
    Ett fortsatt sexlöst liv tillsammans eller skiljsmässa? 

• 3r4x
    Anonym (Igen) skrev 2023-07-21 23:15:17 följande:

Om vi drar saken till sin spets vad väljer du
    Ett fortsatt sexlöst liv tillsammans eller skiljsmässa? 

Oj ? Det var en bra och SVÅR fråga. Jag är en person med stor lust som verkligen gillar sex och vill få ut mycket av sexlivet om möjligt. Samtidigt älskar jag ju min partner och tycker mycket om vårt övriga samliv och den tillvaro vi skapat tillsammans som familj. Antagligen får jag väl leva sexlöst då, eftersom jag inte är okej med otrohet ? i min värld är det ett oerhört och oförlåtligt svek ? även om sådana fantasier blivit allt mer frekventa de senaste månaderna iom all tyst frustration och kåthet.
  • Anonym (Samma)

Gissar att du är man. 
    Jag har varit i din kvinnas sits. Det är kört skulle jag säga. 

• Anonym (Kk)

Om inte personen vi ha sex men ändå leva ihop med dig. Går hen med på att du får ha en kk/älskarinna vid sidan om?

• Anonym (Am there)

Om du skulle visa henne denna tråd? Du har inte skrivit något som hon inte skulle kunna läsa.
    Du har liksom inte så mycket att förlora..

Alternativt föreslå parterapi, även om det är lättare sagt än gjort..

Känner igen det där med att alla försök att berätta hur man känner det är ?stressande? och orsakar ?press?..

• Maac

Man kan inte tvinga fram lust, man kan inte tänka eller hoppas fram den heller och hittills har jag aldrig varit med om att den kommit tillbaka. Man spenderar sitt liv ihop och plötsligt är man som syskon, det går inte att backa när just den olusten infunnit sig 

Kolla om det är ok att du har ett sexliv med någon annan, så kanske ni kan ha kvar ert gemensamma vardagsliv.

• Anonym (Samma)
    Maac skrev 2023-07-22 01:14:34 följande:

Man kan inte tvinga fram lust, man kan inte tänka eller hoppas fram den heller och hittills har jag aldrig varit med om att den kommit tillbaka. Man spenderar sitt liv ihop och plötsligt är man som syskon, det går inte att backa när just den olusten infunnit sig 

Kolla om det är ok att du har ett sexliv med någon annan, så kanske ni kan ha kvar ert gemensamma vardagsliv.

Håller med. Är man där så är man. 
    Jag ville/önskade känna annorlunda, känna lust, vara intim, kyssas, ha sex. Förstod att det var vad som förväntades och var det normala. Att vilja ha sex med min man, pappa till barnen, min stora kärlek. Men det gick inte. Jag var besviken på mig själv, kände mig värdelös...men det gick inte. Han lämnade mig tillslut och jag är tacksam för det. Min sexlust vaknade och det är inget fel på den. Det var vår relation som var död. Inte min sexlust. 
  • Anonym (Igen)
    3r4x skrev 2023-07-21 23:23:51 följande:
    Oj ? Det var en bra och SVÅR fråga. Jag är en person med stor lust som verkligen gillar sex och vill få ut mycket av sexlivet om möjligt. Samtidigt älskar jag ju min partner och tycker mycket om vårt övriga samliv och den tillvaro vi skapat tillsammans som familj. Antagligen får jag väl leva sexlöst då, eftersom jag inte är okej med otrohet ? i min värld är det ett oerhört och oförlåtligt svek ? även om sådana fantasier blivit allt mer frekventa de senaste månaderna iom all tyst frustration och kåthet.
    Om ni inte kan prata om era problem och tex ta hjälp av familjerådgivning så är det bara att gilla läget. 
  • sextiotalist

Äter hon SSRI?
    Det kan minska lusten?
    Förväntningar hos den andra partnern, att intimitet ska leda till sex kan också vara lustdödande 
    Mitt tips är att försöka vara vardagsintima med varandra.
    Kramar, klapp på kinden etc 

• Anonym (Man 35år)
    sextiotalist skrev 2023-07-22 07:15:13 följande:

Äter hon SSRI?
    Det kan minska lusten?
    Förväntningar hos den andra partnern, att intimitet ska leda till sex kan också vara lustdödande 
    Mitt tips är att försöka vara vardagsintima med varandra.
    Kramar, klapp på kinden etc 

Bra sagt.

Jag håller med, börja med små steg. Visa din kärlek med kroppen och på ett sätt som din partner inte upplever stressande. 

Ta hjälp av parterapi. 

Får du inte till parterapi, så kan du själv gå och få tips och hjälp på traven. 

Sedan att onanera är inget att skämmas för med sin partner. Försök få med hen när du onanerar i duschen eller i sängen. BARA vara med, så du känner närvaro och hen vänjer sig.

Kan det funka med schemalagd sex? Då bygger du bort "överraskningsfaktorn". Hen verkar ändå ospontan, så det passar ihop.

Det är förövrigt fint hur du ser på er relation och otrohet. Håll kvar vid den fina familjen. 

Det kommer att lösa sig. 
    Lycka till 
    Kram
  • Anonym (Skiljer sig.)

För att bespara dig ett par års sexuell frustration och sexuell hopplöshet råder jag dig till att skilja dig redan nu. Det leder ändå dit inom några år.

Som skild även om du inte träffar någon och är lika sexuellt frustrerad så kan du åtminstone hoppas på att få ha sex, det går inte i ett sexlöst äktenskap. Det där hoppet är värt det.

• Anonym (Anonym88)

Jag är en kvinna vars sexlust är stendöd efter schemalagt sex för att bli gravid. Är nu gravid och lusten är helt enkelt inte där. Men vi jobbar på det tillsammans.

Mitt råd till dig, som ovan även skriver är att var vardagsintim. Skeda i soffan, kramas, hångla! Men utan att säga du är kåt och torrjucka mot låret. När sexlusten försvinner för män och kvinnor så vaknar den långsamt igen så det behövs lugn för att det ska komma tillbaka. Något som förstörde det för mig (vilket var mitt fel inte min partners) var att så fort det började pirra så kände jag stress att "nu nu måste vi passa på att ligga medan känslan är här"  det blev verkligen aldrig bra och gjorde det värre haha. 

Var intim utan kravet på sex, man frigör så mycket må bra hormoner i kroppen som gör att man vill ha mer. Tillslut kommer sexet igen. Om det nu bara är lusten som är det bakomliggande problemet :) 

• Anonym (Nova)

Ta på varandra.
    Massera, krama om varandra i förbifarten, somna i varandras famn, håll handen, försök vara intima och se hur det utvecklar sig. Prata om djupa ämnen, lyssna och visa intresse för varandra. ha myskvällar bara ni två där ni dricker vin och pratar och skrattar. 

Intimitet och sex blir n naturlig del av relationen när man är fysiskt och psykiskt nära varandra. Ni måste börja med att odla fram en närvaro. och det bästa är om du börjar med detta. Inte lägger fram sin ett projekt utan att det det blir spontant från din sida. Innerligt och otvunget.

• Anonym (Man 35år)
    Anonym (Anonym88) skrev 2023-07-22 14:38:26 följande:

Jag är en kvinna vars sexlust är stendöd efter schemalagt sex för att bli gravid. Är nu gravid och lusten är helt enkelt inte där. Men vi jobbar på det tillsammans.

Mitt råd till dig, som ovan även skriver är att var vardagsintim. Skeda i soffan, kramas, hångla! Men utan att säga du är kåt och torrjucka mot låret. När sexlusten försvinner för män och kvinnor så vaknar den långsamt igen så det behövs lugn för att det ska komma tillbaka. Något som förstörde det för mig (vilket var mitt fel inte min partners) var att så fort det började pirra så kände jag stress att "nu nu måste vi passa på att ligga medan känslan är här"  det blev verkligen aldrig bra och gjorde det värre haha. 

Var intim utan kravet på sex, man frigör så mycket må bra hormoner i kroppen som gör att man vill ha mer. Tillslut kommer sexet igen. Om det nu bara är lusten som är det bakomliggande problemet :) 

Fina råd och erfarenheter. Tack för att du delar med dig. 
  • Anonym (Skiljer sig.)

Få inte för dig att ha någon vid sidan av. Väldigt få kvinnor anser att en gift man i en sexlös relation är någon de vill ha en sexuell relation med. Skall du ligga med någon annan och fortfarande vara gift är alternativet sexköp och det är illegalt och förkastligt.

Ett öppet äktenskap innebär att hon kommer ligga med andra och du fortsatt inte alls eller att din fru sympatiligger med dig efter hon har legat med andra män. Du blir då en cuck.

Så helst skiljer du dig, alternativet efter det är fortsatt sexlöst. Öppen relation är inte ett alternativ.

Svar på tråden Hur GÖR man något åt saken