Inlägg från: Anonym (Libbsticka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Libbsticka)

Finns det otrogna som verkligen ångrar sig?

Extremt konstig fråga.

En kollega till mig mådde dåligt i en vecka och ifrågasatte om hon hade gjort något "fel" när det var en full manskollega som tafsat på henne på dansgolvet (och typ 5 andra kvinnor),

Så en del tar ju på sig skuld t.o.m. från andras beteende...

• Anonym (Libbsticka)
    Anonym (L) skrev 2023-07-21 18:07:54 följande:
    Det är ju helt orelaterat till trådstarten som avser där man frivilligt varit otrogen men ångrat sig senare. Att ta på sig skulden för någon annans övergrepp är inte ens nära.
    Men om man t.o.m. ser exempel på det så är det väl högst rimligt att de som faktiskt gjort fel också kan ångra sig när de ser vilket kaos det blir efteråt?
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-07-21 18:20:15 följande:
    Kan inte hålla med om att det är en extremt konstig fråga. Och ditt exempel tycker jag inte är speciellt relevant som jämförelse. 
    Se inlägg 7.
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (jaha) skrev 2023-07-22 16:24:44 följande:
    Håller med, det räcker med att läsa på otrohetstrådar här på FL, det är ju tydligt att man inte ångrar ett dugg förrän det avslöjas och inte ens då verkar man ångra något annat än att det kom fram, inte vad man gjort, men det är något man givetvis inte säger till sin partner Flört
    Nej, tråden om han som inte slutade ens när han blivit påkommen var ju lite intressant.

Men uppenbarligen är den mannen då så fantastisk att kvinnor sväljer det också och stannar?
  • Anonym (Libbsticka)
    Ordinär Man skrev 2023-07-23 08:46:24 följande:
    Nej, vilket lite ganska typiskt. Mitt intryck är att de som ångrar dig, gör det på grund av konsekvenserna, inte på grund av själva otroheten i sig.

Vilket visar för tydligt på att det är naturligt, och nog även viktigt, att variera sin sexualpartner.
    Va? 

Menar du att man ska variera sexet med sin partner eller att man ska byta partner och vara otrogen nu? 
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (FYI) skrev 2023-07-23 13:46:30 följande:
    Ordinär Man lobbar som vanligt FÖR otrohet.
    Okej, det hade jag missat. 
  • Anonym (Libbsticka)
    Xenia skrev 2023-07-23 14:27:28 följande:
    Det är det som kallas "bondånger". Man ångrar sig först när man blivit påkommen (eller ångrar att man varit så klantig att man blivit påkommen).

Har man egentligen inte något samvete (narcissist) så tycker man allt som är njutning för en själv är bara bra. Man är gift/samboende av praktiska skäl, man älskar inte sin partner utan bara sig själv.

Men det finns förstås de som har samvete och som bryr sig om sin partner, de ångrar sig förstås "på riktigt" och mår dåligt. De kanske rentav själva berättar om sin otrohet.

Men kanske de "samvetsömma" är i minoritet? Det verkar som TS anser det.
    Jag tror att de samvetsömma inte ofta hamnar i den situationen från början.

Och jag tror att en samvetsöm person är en mardröm för den som är upptagen och vill vara otrogen, då en bekännelse ger stor risk att bränna bådas relationer.
Svar på tråden Finns det otrogna som verkligen ångrar sig?