Inlägg från: Anonym (Malin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malin)

Finns det otrogna som verkligen ångrar sig?

Vilken konstig fråga, klart det finns de som ångrar sig direkt likväl som det finns de som inte gör det eller gör det först när de tvingas hantera konsekvenserna. Människor är inte stöpta i en form, lär er det!

• Anonym (Malin)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-07-21 18:18:08 följande:
    Men då är väl ångern mer baserad på konsekvensen och inte själva gärningen? Om det inte hade blivit konsekvenser hade personen inte ångrat sig. 
    Du har fel, det finns de som ångrar sig direkt utan att det hunnit bli några konsekvenser. Och ånger som beror på "eftertankens kranka blekhet" är också ånger, när man inser vilka konsekvenserna kan bli, eller hade kunnat bli.

Jo, väldigt konstig fråga, ånger är ånger. Är vissa sorters ånger finare än andra menar du? Alla gör väl saker vi ångrar senare, av impuls, dumhet, oförstånd, slarv, okunskap eller whatever. Det måste inte vara otrohet men principen är densamma.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-07-21 20:31:46 följande:
    Jag menar att det är skillnad på ånger och ånger. Om jag rånar en bank och inte åker dit, så skulle jag inte ångra mig. Åker jag däremot dit, skulle jag såklart ångra mig. I exemplet ångrar jag handlingen först när det blivit en konsekvens av den, viss skillnad. 
    Men det du talar om är ju de fall som är som i #15, Han ångrar att han åkte dit, inte gärningen.

Men det vi andra diskuterar är ånger över det man gjorde och dess konsekvenser, vilket är en helt annan sak. Att du saknar samvete och gärna vill råna banker är ditt problem och inget du kan applicera på andra.
Svar på tråden Finns det otrogna som verkligen ångrar sig?