Hur kan soc sätta en vanlig, snäll tjej bland missbrukare och narkomaner?
Jag har i min närhet (nej inte min dotter) en 23-årig tjej, som har varit mycket olycklig i sitt liv. Hon är mycket intelligent och upplevs därför som udda av jämnåriga. Hon har i princip aldrig haft några vänner, ingen pojkvän, föräldrarna brydde sig aldrig om henne (de var dock respektabla utåt sett). Hon blev mobbad under hela skoltiden. Lärarna brydde sig inte.
Hon har varit förtvivlad av ensamhet, och därför beslöt hon sig för att skaffa barn genom insemination på en klinik utomlands, för att få någon att älska och höra ihop med. Hon kunde finansiera behandlingen genom ett arv. Hon sökte aldrig i Sverige för att hon var rädd att bli underkänd i utredningen, då hon lever så isolerat och i princip saknar nätverk.
Hon blev gravid vid första försöket, och hon blev så lycklig! Men sedan slog fällan igen när MVC-barnmorskan uppenbarligen "kände en oro" och socanmälde. Soc bestämde att hon måste bo på ett utredningshem i tre månader, annars ska hennes barn LVU:as! :o Det finns ingen anledning till detta, då barnet är så efterlängtat och älskat.
Hon fick flytta till utredningshemmet redan under slutet av graviditetet. De flesta av de andra boende där är rena skräcken: det är missbrukare, aggressiva, utåtagerande kvinnor (får fruktansvärda raseriutbrott för ingenting), fängelsekunder. Dessa kände genast igen min protegé som ett mobboffer, och hon blev omedelbart rädd för dem.
I denna miljö är det nu meningen att min protegé ska bevisa att hon är en psykiskt stabil mor - men det GÅR ju inte! Jag har varit med på möten och försökt prata med hennes socialsekreterare, men de förstår överhuvudtaget inte problematiken. Jag antar att de placerar folk på sådana här hem hela tiden, så de ser inte hur märkligt och olämpligt det är. En av dem ska till och med ha sagt till min protegé (jag var inte med då) att: "du tycker att du är finare än dom va?" De säger också att man måste förstå att det ligger i sakens natur att människor kan vara obalanserade på ett utredningshem, eftersom det är det som ska utredas! Men - det ska väl inte de andra boende lida för?
Jag ser det som helt omöjligt att hon ska bo kvar där tiden ut, för hon är redan en skugga av sitt vanliga jag, och på det här sättet går det ut över hennes bebis också, och socialens farhågor blir en självuppfyllande profetia.
Vad ska vi göra? Och vad ska man göra rent allmänt, för att få slut på att socialen får fatta så idiotiska, helt empatilösa beslut?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-21 07:29
Det skulle stå "...bland narkomaner och kriminella" i rubriken. Bland annat finns där en kvinna som har misshandlat flera andra kvinnor, varav en så illa att denna nästan dog. (Jag kollade upp kvinnan på Lexbase.) Jag fattar inte hur det kan vara möjligt, att någon som aldrig har gjort en fluga förnär, ska vara tvungen att umgås med en sådan kvinna i tre månader? Sådant händer ju i fängelser och det är illa nog, men där har i alla fall alla gjort något brottsligt.