Jibe92 skrev 2023-07-20 13:33:06 följande:
Tack för era svar! Högfungerande autism har faktiskt lyfts av några personer i hans närhet så har funderat lite i de banorna, dock har jag väl lite svårt att ta till mig det eftersom han är så välfungerande i de flesta andra aspekter - han har inga problem med förändringar, har inga speciella matpreferenser (även om han gärna vill ha köttbullar och makaroner eller pannkakor varje dag), är väldigt empatisk och har lätt att få vänner.
Sen är väl ett argument emot en utredning som jag ältar att han själv inte lider/mår dåligt av det och då har jag svårt att se nyttan i en eventuell diagnos, jag vill ju t.ex. inte att han ska behöva ta medicin för att bli mindre intensiv och behaga vuxna :/ men jag tror att vi kommer göra som ni Anotherone ändå, se hur det går i skolan och om lärarna menar att det inte fungerar så blir en utredning kanske aktuell..
Där håller jag med, utredningen i sig ska inte vara ett självändamål. Dels för att barnen "är som de är" oavsett. Och dels för att det inte är nödvändigt så länge det inte finns något "lidande" inblandat. Mår barnet dåligt är förstås läget ett annat men min pojke lider verkligen inte, så länge vi inte utmanar eller försätter honom i situationer som vi uppenbarligen redan fått klart för oss att han får svårt att hantera.
Men ett värde kan vara, vilket vi känner, att vi redan fått träffa professionella som bidrar med pusselbitar till varför han regerar som han gör. Vad autismen "kan" innebära. Inte prompt att det alltid behöver bli så men som sagt, pusselbitar. Och redan av det vi lärt oss hittills (och vad jag själv redan visste - jag har läst psykologi) så känner vi att det gör det lättare för oss att förebygga och förstå honom.
I skolan ska man ha rätt till anpassningar oavsett diagnos eller inte. Men blir utmaningarna för stora känner vi att vi nog måste få en diagnos på papper. Jag har ingen aning om hur det kommer gå, det kan gå jättebra eller det kan bli kaos pga allt nytt, alla intryck, alla krav och att göra saker på beställning....
Så vi får se, jag är jätteglad att man uppmärksammade det här så att vi har foten inne i alla fall. Medicinering har ingen nämnt.