Inlägg från: Yuppyupp |Visa alla inlägg
  • Yuppyupp

Sexåring med beteendeproblematik

idag är vi så snabba på att skrika DIAGNOS så fort ett barn inte beter sig som man själv önskar eller som man själv anser rimligt. Med det sagt kan en utredning ändå vara bra för att se om det finns något som gör att pojken har det svårt i vissa situationer där han behöver hjälp att komma vidare. Det kan också var bra att rannsaka sig själv som förälder eller bara acceptera att alla är olika. 

Jag har en väninna vars son var fruktansvärt i 3-7 års ålder. En riktig pärs och betedde sig extremt illa när gäster var på besök, i skolan, förskolan, skrek, lekte apa och slogs helt oprovocerat. 

Han är världens snällaste och lugnaste 9-åring idag och man ser inte spåren av det tidigare beteendet. Utan diagnos, utan läkare, utan förändrat föräldraskap. Han blev helt enkelt lite äldre?Stort lycka till! 

• Yuppyupp
    Jibe92 skrev 2023-07-25 09:45:15 följande:

Tack för era kloka inspel, uppskattas verkligen! Nu är han ju hemma över sommaren och "beteendeavvikelsen" är minimal, även om den dyker upp litegrann när vi är runt människor han inte är helt trygg med. Håller med om att allt inte behöver vara en diagnos vilket gör mig lite avigt inställd till en utredning, men om det förvärras eller om han börjar må dåligt av det tror jag att jag och pappan nog också skulle må bättre av att prata med experter kring hur vi ska förhålla oss till det "dåliga" beteendet för att det ska bli så bra som möjligt för alla.

Angående Tourettes så har förskolan nämnt att beteendet nästan är tics-liknande, så ska absolut komma ihåg det om det håller i sig när han börjar skolan!

Som föräldrar gör en så gott en kan och jag tycker dina tankar och resonemang låter genomtänkta och sunda. Avvakta lite och se hur beteendet utspelar sig, lyssna inte blint på folk omkring utan utvärdera hemma med din partner. 

Stort lycka till! 
Svar på tråden Sexåring med beteendeproblematik