Inlägg från: BahHumbug |Visa alla inlägg
  • BahHumbug

9 åring med sömnproblem

Emiz skrev 2023-07-19 15:32:58 följande:

Lider med er dotter. När jag va liten, i ungefär hennes ålder hade jag samma problem. Spelade ingen roll hur min dag varit. När kvällen kom och alla skulle lägga sig fick jag mycket ångest. Jag kunde inte somna och fick mer och mer ångest ju mer alla somnade. Kändes som jag var ensam vaken i hela världen och allt var väldigt skrämmande. Jag ropade och väckte mamma hela tiden för att försäkra mig om att hon var där och vaken. När inget svar kom gick jag in till henne och väckte. Samma med äldre syskon. De var en hemsk period och min mamma och syskon var så trötta. Vi gick till barn psykolog. Fick stöttning, kärlek och omtanke hemma. Det blev bättre sedan med tiden. Av min egen erfarenhet tror jag det kan vara bra att prata med någon. Att ni pratar mycket med henne och kanske gör läggningen till en riktigt mysig och trevlig stund, prat, skratt, gos, mysig nattlampa. Kanske vill hon sova med mamma ett tag? Försäkra om att ni är där oavsett vad och hon aldrig behöver vara orolig även om ni vet att de är så. Vet inte varför det blir så där egentligen. Men skrämmande för barnet. Stackars liten hoppas det blir bättre snart

Usch ja den perioden var hemsk!
    Visste inte att det var ångest i den åldern utan kände bara att allt var jobbigt. Det är svårt för barn att beskriva ångest då de inte vad det är. Jag sov länge på soffan för där var jag trygg.

TS kan ni lägga en madrass på golvet vid er säng? Eller kan du sitta hos din dotter tills hon har somnat? Det låter som att hon har kraftig ångest och det är en svår känsla att beskriva för ett barn. Det är inte en känsla utan flera, man känner sig även konstig i kroppen. En del barn tror att de ska dö. Jag blir väldigt varm i kroppen, en del får ett rusande hjärta m.m 
Svar på tråden 9 åring med sömnproblem