Inlägg från: fjanten |Visa alla inlägg
  • fjanten

Städar innan besök?

Vi har ständigt vårt hem i en nivå där en spontanbesökare kommer in i ett rent hem. Klart ungarna kan ha dragit fram leksaker o.s.v. - vi har flera barn under 8 år - men det är alltid rent hos oss. Så mitt svar är väl att ja, vi (inte jag - VI) städar inför besök, men vi har det alltid städat hemma så det är ingen nyhet att städa även när gäster ska komma. Ja, vi båda är överens om vilken nivå vi vill ha på städningen. Vi har olika ansvarsområden, och vi turas om med en del saker. Exempelvis tar han nästan all dammsugning, medan jag tar merparten av all tvätt, vi har varsitt badrum som vi har huvudansvar för, han lagar mat, jag diskar, båda dammtorkar. Sådär håller vi på. Då har vi alltid ett rent hem när gäster ska komma.

När gäster ska komma och bo över, då sköter maken planeringen, handlingen och lagningen av all mat. Jag tar istället på mig att bädda iordning deras sängar, kokar kaffet, tar fram kakan... Lite mer på den nivån. 

Ursäkta den långa texten. Ville mest visa på att vi båda tar ansvar när vi har gäster, och vi båda har liknande syn på hur hemmet ska se ut då (och överlag).

Svar på tråden Städar innan besök?