• MamTezz

Städar innan besök?

Hej
    vi ska få besök sv mannens släktingar som ska sova över hos oss ett par dagar 
    Jag har städat i en dryg vecka nu. 

ja storstädat ( vi har mycket vi ligger efter med i hemmet pga jobb studier osv så det behövs öven rens och fix.

men jag upplever att det vid besök är jag dom vill att det ska vara snyggt och fräscht hemma vid planerade besök ( helst annars också men det finns hu förklaringar till att det inte alltid hinns med)
    men det är jag som får göra de mesta jobbet. 
    Men till min fråga, städar ni innan besök? 
    om ni lever i parförhållande, är ni båda överens om hur det ska se ut?
    Eller hur gör ni? 

jag har högre krav, tror mannen skulle kunna skippa städ o tvätt o enbart ta disken.

• Svar på tråden Städar innan besök?
  • Mortiscia80

Klart man städar! Lika självklart att båda hjälper till, särskilt om det är hans föräldrar så ska du inte dra hela lasset själv. Om han struntar i det så varför ska du lägga ner energi? Låt det vara vardagsstökigt.

• Mrs Moneybags

Om det är hans släktingar så får ju han hjälpa till och göra det mesta! 

I ditt fall skulle jag ringa in en städfirma, jag har inte tid eller energi att djupstäda i en hel vecka medan min man knappt bidrar. Lika bra att beställa städhjälp och sätta fakturan i makens namn. 

Ja, jag brukar städa innan besök, men vi har inte så stökigt så det tar inte någon längre tid och ja, vi är överens om hur det ska se ut. 

• annabellelee

Ja, vi städar innan besök. Vi har båda ganska hög tröskel för dammtussar i hörnen, men det är ju VI, och det är en sak att leva  med sina egna tvätthögar och en helt annan sak att dela badrum med någon annans otvättade tvätt.

Har man gäster visar man dem respekt genom att städa. Självklart gör vi det tillsammans. 

Jag upplever dessutom att det fortfarande bland många ses som kvinnans uppgift att hålla rent, och även om jag och min man delar på sysslorna och är lika skyldiga till stöket, så dömer i alla fall den äldre generationen mig hårdare än min man om det inte är rent. Därför är jag nog mest drivande i städiveen.

• Magical

Klart man städar innan besök. Spelar ingen roll vilka som ska komma, man vill väl inte att de ska tro att vi bor i en svinstia liksom Glad 

Vi städar båda två men min man är något bättre på det än jag. 

• fjanten

Vi har ständigt vårt hem i en nivå där en spontanbesökare kommer in i ett rent hem. Klart ungarna kan ha dragit fram leksaker o.s.v. - vi har flera barn under 8 år - men det är alltid rent hos oss. Så mitt svar är väl att ja, vi (inte jag - VI) städar inför besök, men vi har det alltid städat hemma så det är ingen nyhet att städa även när gäster ska komma. Ja, vi båda är överens om vilken nivå vi vill ha på städningen. Vi har olika ansvarsområden, och vi turas om med en del saker. Exempelvis tar han nästan all dammsugning, medan jag tar merparten av all tvätt, vi har varsitt badrum som vi har huvudansvar för, han lagar mat, jag diskar, båda dammtorkar. Sådär håller vi på. Då har vi alltid ett rent hem när gäster ska komma.

När gäster ska komma och bo över, då sköter maken planeringen, handlingen och lagningen av all mat. Jag tar istället på mig att bädda iordning deras sängar, kokar kaffet, tar fram kakan... Lite mer på den nivån. 

Ursäkta den långa texten. Ville mest visa på att vi båda tar ansvar när vi har gäster, och vi båda har liknande syn på hur hemmet ska se ut då (och överlag).

Svar på tråden Städar innan besök?