Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi
menhallå skrev 2023-07-23 13:45:57 följande:
Jag har inte 25 i månaden, jag tänker inte säga exakt summa men det är mer. Det är en del av vad jag funderar och planerar för, dvs vabb, och varför att bygga upp en "emergency-fund" är del av planerna. Däremot lever många mycket mer magert och överlever på det, men vore ju skönt att göra mer än överleva. Det finns sätt att äta billigt (allergier kan göra det dyrare), second handkläder så mycket som möjligt, och tygblöjor i största möjliga mån (också för miljön, kostar mer att starta med, men blir bättre i längden). Jag har även familj nära som kan hoppa in och hjälpa någon gång ibland med barnvakt. Där jag bor finns det många bra fsk, en är vägg i vägg där jag bor (men brukar ju inte vara så att man får så nära haha). Jag tänker att större boende behövs inte fören eventuella barnet blir större och behöver eget sovrum, känner många som bor "trångt" med barn och det går finfint. Finns många parker och kul att göra runtomkring. Såklart vore större lägenhet skönt, men känns ganska lågt på listan tills då eget rum behövs vid 3-5 års ålder beroende på barnet. Den största begränsningen blir på mig och det ljud jag kan göra på kvällen, t.ex, men jag gör inte mycket ljud av mig som det är.
Bra tankar, dock. Saker jag tänkt på och tänker på, och visst kommer det nog bli några knapra år, jag tror dock att det går med inkomst + barnbidrag + underhållningsstöd + det jag sparat