• Anonym (Omöjligt?)

Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?

Hej!

Jag har en sjuårig dotter och väntar nu mitt andra barn. Jag har länge velat resa någonstans tillsammans med min dotter, typ charterresa till solen på ett barnvänligt hotell. Jag tänker att det kan va läge att passa på nu innan syskonet kommer, att få lite kvalitetstid tillsammans.

Tanken var att vi skulle resa nu under sommaren men priserna är ju skyhöga så därför funderar jag på en resa till hösten istället. Dottern börjar dock första klass till hösten och jag har hört lite olika om det här med ledighet från skolan. Är det svårt att få ledigt en vecka eller kan det gå? 

• Svar på tråden Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (111) skrev 2023-07-14 16:30:21 följande:
    Du är inte smart va? 
    Stackars barnet. 

TS: kontakta skolan och skicka in ledighetsansökan. Ring rektor och prata med denne innan så har du gjort allt man bör göra som ansvarstagande förälder. En vettig rektor kan bevilja ledigt. 

Ja, stackars barnet som får en veckas egentid med mamma innan småsyskonet kommer. 

Givetvis bör ta först begära semester enligt skolans rutin. Men om de har en stelbent rektor så kommer det inte leda till några konsekvenser alls om ts bara sjukanmäler barnet och åker ändå. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (A) skrev 2023-07-14 16:50:16 följande:
    Du tycker det är jämförbart med att vara borta en vecka?

Naturligtvis kommer inte ts få varken vite eller orosanmälan. Därtill är sannolikt även en charterresa oerhört mycket mer lärorikt för barnet i längden än en enskild skolvecka i första klass.
    Läste du ens...? Frågeställarens situation handlade om corona, svaret utgick dock från vad lagen säger kring skolplikt, dvs vad som gäller för alla oavsett orsaken. Kort sagt, man kan inte bara vara borta från skolan som man känner för, ledighet måste beviljas.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-07-14 17:09:13 följande:
    Mmm för det är ju relevant. Det är därför man hör om familjer till höger och vänster som får viten av en veckas olovlig frånvaro.

Jag tycker självklart inte att man kan vara borta hur mycket som helst eller vid nationella prov t.ex. Men en vecka i ettan kommer inte spela nån som helst roll för ts barn. Som lärare tycker jag du ska fokusera på barnen i stället för att leka paragrafryttare.
    Har jag nekat ts hens ledighetsansökan kanske...? Jag berättar vad lagen säger, ska man bryta mot den är det bra om man åtminstone vet om det och kan göra egna val.

För övrigt, nationella proven är frivilliga för eleverna att delta i så det vore väl mer passande att åka då med tanke på att mycket av undervisningen i vissa ämnen står mer eller mindre stilla då.
  • Anonym (Skolan)

Jag arbetar som lärare på skola, och de flesta skolor beviljar ej ledigt 1 vecka för semester. Men folk tar ledigt ändå. För barnets skull tycker jag du ska berätta för läraren att du kommer åka iväg en vecka och då sjukanmäler henne de dagar ni inte får ledigt. Oftast kan man få tre dagar. Annars sätter du barnet i en sits när hon måste ljuga.

Det kommer inte bli ngn orosanmälan eller liknande om det är nu i åk 1 och vid ett enstaka tillfälle.

• Anonym (Suck)

Man blir ju så trött på sånt här larv. Skolplikt. Mitt barn har inte ens börjat skolan än och kan redan räkna läsa och skriva. Det skulle inte göra någon som helst skillnad om hon var borta en vecka. Jag var själv ledig i en månad för en långresa på högstadiet. När jag kom hem blev min fröken irriterad för att jag hade jobbat in för mycket. Svenska skolan är ett skämt för elever som är medelbegåvade och över. 

Ts rektorn kan säga nej. Och då kan du åka ändå och det kommer inte hända nånting. 

• Anonym (Lärare och förälder)

Det brukar finnas en policy som är likartad i kommunen eller koncernen om det är en friskola. 

I vår kommun är det 10 dagar per läsår oavsett orsak, exempelvis semester och begravning är likställda. Med möjlighet till mer vid synnerliga skäl (tänker ex begravning om dagarna är slut, eller särskild semester). Däremot nekas alla på våren i år 3, 6 och 9 när det pågår NP. Vi nekar också år 9 och ibland år 8 när de har många underkända betyg. 

Vi har svärmor utomlands och har tagit ledigt under terminerna för att maken åker dit med barnet. Vi får ledigt och är noga med att läsa igen läxor vi får, att jag är lärare och kan stötta bra underlättar såklart. Tyvärr (enligt mig) har det blivit en del ledigt i terminen, men vi sitter också 10-15 h och läser igen innan/efter ledigheten. 

• Anonym (Beror på var du bor)

Du får fråga skolan. 

På vår skola brukar det inte vara problem att ta ledigt en vecka på terminen under förutsättning att barnet inte ligger efter (sällan problem åk 1 med sådant). 

Däremot har vi bekanta i Stockholmsområdet som knappt ens får ledigt för begravnng av närstående. Där är de stenhårda att resor sker på loven. (Men det finns föräldrar som drar iväg ändå med barnen och säger att de är "sjuka".) 

Så fråga din skola så får du rätt svar. 

• Anonym (D)

Har man ett barn som ligger långt framme brukar det gå lätt att få ledigt.

En kompis barn fick utan problem ledigt ca 10 dagar innan jul i stort sett varje år för att kunna resa och hälsa på familjen som bor utomlands. Dock låg barnen väldigt bra till och föräldrarna såg till att de jobbade in de moment som eventuellt missades.

Mina barn fick 10 dagar ledigt i slutet av vårterminen när de gick i ettan respektive fyran. Kan säga att de inte missade någonting, och lärde sig mycket annat under resan.

När sonen var yngre lärde han sig mer i matte på 15 minuter med mig än vad han lärt sig under hela terminen. Önskar att det berodde på att jag är en så fantastisk lärare, men tyvärr berodde det på att han hade väldigt lätt för matte och var gravt understimmulerad i skolan. 

• Ddny

Det brukar gå att hitta din skolas ledighetspraxis på kommunens hemsida, typ kommun -> barn och skola eller barnomsorg osv.
    Där har vi en sida, skola24 kanske den heter där man loggar in mha bankid och fyller i ledighetsansökan from.,  tom., anledning, antal dagar.
    Sen kan lärare godkänna upp till 5dagar per termin och rektor över det.
    Det har aldrig varit några bekymmer med våra fjällresor under lågsäsong iaf. (Veckan innan jul resp påskledighet)
    Men vid nationella prov (åk3&6) nekas det

• Drottningen1970
    Anonym (Lärare) skrev 2023-07-14 16:17:08 följande:
    Nej, man kan inte bara frånvaroanmäla hur som helst. Skolplikten gäller redan från fsk-klass så ts måste ansöka om ledighet. Innan du föreslår att sjukanmäla barnet så tänk på att hen naturligtvis kommer att berätta om resan när hon kommer tillbaka till skolan.
    Det sa jag väl inget om? Jag säger att man kan frånvaro anmäla och åka ändå. Inget kommer ändå att hända även om det framkommer att man varit på resa. Ingen orosanmälan kommer att göras för en enstaka vecka, och inga betyg kommer att påverkas.
  • Drottningen1970
    Anonym (111) skrev 2023-07-14 16:30:21 följande:
    Du är inte smart va? 
    Stackars barnet. 

TS: kontakta skolan och skicka in ledighetsansökan. Ring rektor och prata med denne innan så har du gjort allt man bör göra som ansvarstagande förälder. En vettig rektor kan bevilja ledigt. 
    Det är mycket hårdare nu. Ledighet för semester beviljas aldrig på många ställen.
  • Anonym (Hösten)

Jag vet inte om det är andra regler i åk 1 jämfört med förskoleklass som min äldsta gick ut i år. Vi får väl se. I f.k gällde att läraren kunde bevilja 2 dagars ledighet och längre ledighet var rektorn tvungen bevilja. Några av barnen var bortresta minst en vecka vet jag. Ren semester.
    Så långt det är möjligt kan jag väl tycka att man kan försöka planera in resor under loven. Men går inte det och man vill resa får man ansöka om ledigt helt enkelt. Åk 1 är ju fortfarande inte så allvarligt. Jag menar det är ju inga prov eller betyg så jag ser det inte som så hemskt att vara borta en vecka.

Svar på tråden Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?