Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?

Drottningen1970 skrev 2023-07-14 15:35:55 följande:

Beror på rektorn.

P andra sidan är det bara att frånvaro anmäla Och låta bli att fråga.

Nej, man kan inte bara frånvaroanmäla hur som helst. Skolplikten gäller redan från fsk-klass så ts måste ansöka om ledighet. Innan du föreslår att sjukanmäla barnet så tänk på att hen naturligtvis kommer att berätta om resan när hon kommer tillbaka till skolan.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (A) skrev 2023-07-14 16:50:16 följande:
    Du tycker det är jämförbart med att vara borta en vecka?

Naturligtvis kommer inte ts få varken vite eller orosanmälan. Därtill är sannolikt även en charterresa oerhört mycket mer lärorikt för barnet i längden än en enskild skolvecka i första klass.
    Läste du ens...? Frågeställarens situation handlade om corona, svaret utgick dock från vad lagen säger kring skolplikt, dvs vad som gäller för alla oavsett orsaken. Kort sagt, man kan inte bara vara borta från skolan som man känner för, ledighet måste beviljas.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-07-14 17:09:13 följande:
    Mmm för det är ju relevant. Det är därför man hör om familjer till höger och vänster som får viten av en veckas olovlig frånvaro.

Jag tycker självklart inte att man kan vara borta hur mycket som helst eller vid nationella prov t.ex. Men en vecka i ettan kommer inte spela nån som helst roll för ts barn. Som lärare tycker jag du ska fokusera på barnen i stället för att leka paragrafryttare.
    Har jag nekat ts hens ledighetsansökan kanske...? Jag berättar vad lagen säger, ska man bryta mot den är det bra om man åtminstone vet om det och kan göra egna val.

För övrigt, nationella proven är frivilliga för eleverna att delta i så det vore väl mer passande att åka då med tanke på att mycket av undervisningen i vissa ämnen står mer eller mindre stilla då.
Svar på tråden Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?