• Anonym (Omöjligt?)

Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?

Hej!

Jag har en sjuårig dotter och väntar nu mitt andra barn. Jag har länge velat resa någonstans tillsammans med min dotter, typ charterresa till solen på ett barnvänligt hotell. Jag tänker att det kan va läge att passa på nu innan syskonet kommer, att få lite kvalitetstid tillsammans.

Tanken var att vi skulle resa nu under sommaren men priserna är ju skyhöga så därför funderar jag på en resa till hösten istället. Dottern börjar dock första klass till hösten och jag har hört lite olika om det här med ledighet från skolan. Är det svårt att få ledigt en vecka eller kan det gå? 

• Svar på tråden Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Omöjligt?) skrev 2023-07-14 15:32:38 följande:
    Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?

Hej!

Jag har en sjuårig dotter och väntar nu mitt andra barn. Jag har länge velat resa någonstans tillsammans med min dotter, typ charterresa till solen på ett barnvänligt hotell. Jag tänker att det kan va läge att passa på nu innan syskonet kommer, att få lite kvalitetstid tillsammans.

Tanken var att vi skulle resa nu under sommaren men priserna är ju skyhöga så därför funderar jag på en resa till hösten istället. Dottern börjar dock första klass till hösten och jag har hört lite olika om det här med ledighet från skolan. Är det svårt att få ledigt en vecka eller kan det gå? 

Eftersom du redan hört att det är lite olika, så förstår jag inte varför du frågar här. Du kommer att få blandade svar. Fråga skolan istället. 
  • Anonym (Lärare)
    Drottningen1970 skrev 2023-07-14 15:35:55 följande:

Beror på rektorn.

P andra sidan är det bara att frånvaro anmäla Och låta bli att fråga.

Nej, man kan inte bara frånvaroanmäla hur som helst. Skolplikten gäller redan från fsk-klass så ts måste ansöka om ledighet. Innan du föreslår att sjukanmäla barnet så tänk på att hen naturligtvis kommer att berätta om resan när hon kommer tillbaka till skolan.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-07-14 16:17:08 följande:
    Nej, man kan inte bara frånvaroanmäla hur som helst. Skolplikten gäller redan från fsk-klass så ts måste ansöka om ledighet. Innan du föreslår att sjukanmäla barnet så tänk på att hen naturligtvis kommer att berätta om resan när hon kommer tillbaka till skolan.
    Och vad händer då då? Läraren kanske ger ts en pik om att det inte är okej? Eller ett surt mail? Det kan det ju vara värt.
  • Anonym (111)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-07-14 16:23:42 följande:
    Och vad händer då då? Läraren kanske ger ts en pik om att det inte är okej? Eller ett surt mail? Det kan det ju vara värt.
    Du är inte smart va? 
    Stackars barnet

TS: kontakta skolan och skicka in ledighetsansökan. Ring rektor och prata med denne innan så har du gjort allt man bör göra som ansvarstagande förälder. En vettig rektor kan bevilja ledigt. 
  • Anonym (Glitter)

Förklara vad barnet kommer att få ut av resan och att ni är beredda att lägga någon timme om dagen på skolböcker.

Jag tror det är lättare att få ledigt för en resa som lär ut något än att ligga pall vid en pool medan föräldrarna sippar colada.

Jag motiverade en kryssning med vår son utifrån att vi bland annat besökte Pompeji, marinmuseet i Genua, gamla stan i Tunis och utanför det en romersk hamn, amfiteater och vattencisterner.

• Anonym (S)

Många skolor beviljar inte ledighet för vanlig resa men samtidigt så gör de inte någon stor sak om det händer vid enstaka händelse.
    Det ligger då på föräldern att ansvara att barnet inte får sin garanterade undervisningstid.
    Om barnet ofta är borta eller inte uppnår målen så kan det ju leda till en orosanmälan.

• Anonym (A)
    Du tycker det är jämförbart med att vara borta en vecka?

Naturligtvis kommer inte ts få varken vite eller orosanmälan. Därtill är sannolikt även en charterresa oerhört mycket mer lärorikt för barnet i längden än en enskild skolvecka i första klass.
  • Anonym (Jaha)
    Mmm för det är ju relevant. Det är därför man hör om familjer till höger och vänster som får viten av en veckas olovlig frånvaro.

Jag tycker självklart inte att man kan vara borta hur mycket som helst eller vid nationella prov t.ex. Men en vecka i ettan kommer inte spela nån som helst roll för ts barn. Som lärare tycker jag du ska fokusera på barnen i stället för att leka paragrafryttare.
Svar på tråden Svårt att få en veckas ledigt från skolan (årskurs 1)?