Inlägg från: Anonym (Cloffe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cloffe)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 16:31:01 följande:
    Jag dejtade via andra sajter och där var det odrägligt p ga att männen spammade kvinnorna som antingen flydde eller resignerade och blev passiva.

Männen borde lugna ner sig så kanske kvinnorna blir lite mer aktiva? :)
    Du vet ju ingenting om det heller. Du har ju knappast statistik från den sidan.

Det enda du egentligen vet är ju dina egna resultat på dejtsidor. Då tolkar jag det som att du själv anser dig vara attraktiv och försöker hitta förklaringsmodeller till anledningar varför kvinnor inte kontaktar dig. Att de finner dig oattraktiv kan ju inte vara anledningen enligt dig.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 17:15:49 följande:

Nice try! Jag är gift tack vare en dejtingsida och det var inte jag som tog kontakt först men jag inser att det tillhör undantagen.

Ett trött försök att misskreditera mig eftersom det jag skriver tydligen provocerar dig. Men jag antar att du talar av egen erfarenhet för att ge igen med samma mynt.

Rykande aktuell 13 år senare...

Nätdejting befäster våra könsroller

Ingenstans är tjejerna så passiva och killarna så aktiva

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1lGAm/natdejting-befaster-vara-konsroller

Henrik, 29, har skrivit en artikel som låter precis som det du hävdar. Är ni samma person alltså? Henrik tror också att tjejer "blir förtjusta" av all uppmärksamhet de får. Samma sorts anekdotiska bevisföring.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 17:37:39 följande:

Jag tillhör de som valts men kan fortfarande känna med de som ratas p ga gamla unkna könsnormer.

Kvinnor är ungefär lika tondöva för orättvisor inom dejting som män om löneskillnader.

Vad hindrar kvinnor från att uppdatera sin attityd till moderna könsnormer. Nu just det! Då skall det skyllas på biologi. Betyder det att kvinnor är biologiskt fegare och mer passiva än män? Nej, det är de ju naturligtvis inte. Vad skall det då skyllas på? 

Du vet ju ingenting om hur kvinnor raggar. Du hör ju bara incelsens klagan. Jag förstår fullständigt varför kvinnor generellt duckar för deras (incelsens) misogyna attityder och åsikter. Den röda tråden i diskussionen är att incelsen försöker flytta ansvaret över på kvinnor. De anser det bero på en mängd andra saker förutom de själva. Såsom dina idéer om könsnormer. Enligt dessa så är det kvinnor det är fel på, kvinnor gör fel val osv, när det i själva verket handlar om en entitlement för inceln.

Huruvida du själv är i ett förhållande eller inte är totalt ointressant för diskussionen. Så länge du inte sprider incelpropaganda. Då får du stämpeln incel i min bok.
  • Anonym (Cloffe)
    Tänk logiskt skrev 2024-01-08 18:27:53 följande:

Kan vi inte sluta att bråka i den här tråden om begreppet "misogyna incels"!

Det är ju naturligtvis så att det finns incels som är misogyna och dessa utgör ett problem.
    Men alla incels är ju inte misogyna. Det förmodligen bara en liten minoritet av incelsen som är det.
    Detta innebär dock inte att det är fel att använda begreppet "misogyna incels". Inte mer än att det är fel att prata om "militanta feminister", "radikala muslimer" m.m. Det är användbara begrepp när man ska diskutera saker och ting, och en icke-misogyn incel har ingen anledning att ta åt sig om man pratar om misogyna incels. För det gäller ju inte honom. 

Varför det? Jag anser incels misogyna åsikter vara själva kärnan i deras ensamhet. Varför ska vi låtsas som att det inte existerar då? Forskning visar att incels är misogyna i högre grad. 

Jag tror du vill att det faktumet inte ska nämnas för att återigen flytta bort ansvaret från incels. Det är inte samhället/ kvinnor/ dejtingappar/ andra mäns ansvar att styra upp.

• Anonym (Cloffe)
    Tänk logiskt skrev 2024-01-08 20:16:39 följande:
    PS. Att incels är misogyna i högre grad än andra betyder inte att en särskilt stor andel av incelsen är misogyna. Det skulle t.ex. kunna vara så att 5% av män i allmänhet är misogyna och 10% av incelmän är det (påhittade siffror).  
    Här är länken till forskningen. Incels är misogyna i högre grad
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886922003658
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Gör annorlunda!) skrev 2024-01-08 20:38:09 följande:
    I och för sig inte så konstigt, kanske. Om en kvinna var och varannan gång hon visade intresse för en man, skulle mötas av äcklade, uttråkade miner, yttranden som "skojar du nu?" eller "jag - med en rugguggla?", skratt och hån från hans polare när han berättat för dem om kontaktförsöket... så skulle nog den kvinnan också bli misandrisk (eller var det nu hetter, när en kvinna hatar män i allmänhet).
    Det händer dig på en daglig basis förstår jag.
  • Anonym (Cloffe)
    EnAnonumius skrev 2024-01-08 21:01:02 följande:
    Men du, reflekterade du inte vad Tänk Logisk skrev. Han förnekade ju inte att  inclesmännen är i högre grad misogyna än de "vanliga" männen.

Då är ju misogyni en faktor. Så vitt jag kan se så uppvisar i princip alla incels det i tråden också. Så varför ska det inte tas upp? 

Jag tror det här är pudelns kärna. Kan incels sluta vara misogyna så skulle det få positiva effekter. Inte att samhället ska förändras runt deras bekymmer.

Jag särskiljer på singlar som inte hittat en partner samt incels som bl a uppvisar misogyna attityder.

The subculture is often characterized by deep resentment, hatred, hostility, sexual objectification, misogynymisanthropy, self-pity and self-loathing, racism, a sense of entitlement to sex, blaming of women and the sexually successful for their situation (which is often seen as predetermined due to biological determinismevolutionary genetics or a rigged game), a sense of futility and nihilismrape culture, and the endorsement of sexual and nonsexual violence against women and sexually active people.[8][23] Incel communities have been increasingly criticized by scholars, government officials, and others for their misogyny, the endorsement and encouragement of violence, and extremism.[24]Over time the subculture has become associated with extremism and terrorism

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Incel

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Eric) skrev 2024-01-08 21:11:07 följande:
    Här visar du att du inte försöker se ur olika perspektiv, utan det enda du är intresserad av är att racka ner på personer som inte tycker som dig.

Jag tyckte faktiskt att han försökte förklara för dig hur det kan upplevas att vara en man som ofta dissas av kvinnor.
    Men lägg ner. Ska misogyna åsikter förklaras med hur synd det är om män som blir trackade och förnedrade av kvinnor. Att det ska låta som att det är rätt och riktigt att ha såna. Stå för din egen skit i stället.
  • Anonym (Cloffe)
    EnAnonumius skrev 2024-01-08 21:25:51 följande:
    Ingen har sagt att det inte skall tas upp. Oh ingen  förnekar att det finns misogyna insels i denna tråden. Och jag är ju en av dem som diskuterar emot inclesen i denna tråden som visar upp misogynitet,  b.la TS visar ju upp misogynitet (även om han själv förnekar det så klart).

Fast jag håller faktisk med Tänk Logiskt, det är ju bättre att förtydliga vilka incels man pratar om då det finns ju icke misogyna insels med. Är väl inte så farligt att göra detta oavsett, om de är mer eller mindre?
    Visst, det definierar jag däremot som ensamma män. Trådstarten handlar ju om varför incels är något man förtjänar vara och varför folk blir arga. Identifierar man sig som incel så brukar hela subkulturen åka med (som vi kan se ts bland annat) Det är subkulturen, offermentaliteten och misogyniteten som väcker anstöt. En ensam man/ kvinna utan aggressiva tendenser och offermentalitet är något helt annat. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 21:28:34 följande:
    Snacka om att stigmatisera ensamma män. Ensamma kvinnor är det förstår mer synd om.
    Fan i helvete vad du hittar på saker.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?