• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Skild) skrev 2023-08-09 04:53:53 följande:
    Å nu är det tredje gången du inte förstår vad jag skriver utan tolkar det på ditt sätt och kör in på ett nytt spår. Var 17 kom Harvey Weinstein in i bilden? Är han den enda mannen i historien som begått sexuella övergrepp mot kvinnor? 

Jag har för tredje gången bemött ditt påstående att bristen på preventivmedel i hundratals år hejdat män från att ha sex. Det är fint av dig att tro  att män genom tiderna varit och ff är så ansvarsfulla. I din värld och så långt tillbaka som för 400 år valde män bort sex utan preventivmedel....

Sex utan samtycke är och har alltid varit våldtäkt. Även för 400 år sedan. Ända från urminnes tider. Du håller naturligtvis inte med men det är underförstått. 
    Jag räknade inte in våldtäkter i diskussionen utan menade sex med samtycke. Varför skulle jag inte hålla med om att sex utan samtycke är en våldtäkt? Det är väl självklart.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-09 02:32:40 följande:
    Påstår att jag uttryckt mig så mot incels? Det har jag inte. Du fortsätter med dina påhittade saker och härskartekniker. Incels som skickar ut kvinnoförakt förtjänar förakt tillbaka. Har du förstått din frågeställning i trådstart? Det någon skickar ut förtjänar denne att få tillbaka.
    Har du inte sagt att incel är något man väljer att vara?

Har du inte sagt att en incel får skylla sig själv för de svårigheter som det innebär att leva som incel med sexlöshet?

Har du inte sagt att incels förtjänar att bemötas med förakt?

Du brukar upprepa dessa tre ståndpunkter i tråden.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-09 06:30:36 följande:
    Jag ser inte ens att tillgången till preventivmedel hindrar män att ha sex idag. I så fall skulle det knappt finnas en enda aborttråd här på familjeliv där mannen vill att hon ska göra abort men hon vill inte, ofrivilliga fäder etc etc. Få killar har kondom, de tycker ofta att det är kvinnans ansvar att skydda sig och de är villiga att köra utan. Tom prostituerade får förfrågningar om att köra utan skydd, de vill betala extra för det etc. Män som smyger av kondomer under sex förekommer också.

Nä, män har nog historiskt sett sett det som kvinnans ansvar om hon blev gravid. För dem är det ju enkelt, de kunde ju bara dra. Som idag. Betydligt fler ensamstående mödrar än fäder. 
    Förut när det inte fanns aborter hindrande avsaknaden av preventivmedel män och kvinnor från att ha tillfälliga kontakter med samtyckande sex. Idag finns inte de hindren längre.
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-08-09 11:27:37 följande:
    Men hur är det ens jämförbart?
    HBTQ-personer väljer inte att vara den de är,lika lite som heterosexuella.
    Incels däremot väljer att sitta ensamma,bittra,sura och misogyna.
    De har valet att göra något åt sin situation,men vägrar.
    De lägger istället ansvaret för sin situation på andra och tycker att kvinnor ska födelas bland de ensamma männen eller ges droger för att bli mer kåta.
    Du måste ju själv se det absurda i det.
    Vanliga ensamma män som inte klagar är det ingen som har protesterat emot.
    Förr i världen trodde man att hbtq-personer valde en annan sexualitet. Det var en fördom som är jämförbar med vad man säger om incels nu. Du säger att incels har valet att göra något åt sin situation, men hur kan du veta det säkert? Att de kan sluta vara incels bara de förbättrar sig. Du skrev själv att du gick till en samtalsterapeut. Det steget hade antagligen inte varit tillräckligt för de flesta incels. 

Att du säger att du accepterar incels som inte säger något eller klagar påminner om den tidigare synen på gays i den amerikanska militären. Där homosexuella fick tjänstgöra i militären så länge de höll tyst om sin sexuella läggning, enligt lagen "Dont ask, dont tell".

Alla incels har inte heller absurda idéer om att kvinnor ska drogas. Statistiskt sett är det nog väldigt få som har det.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-09 06:46:32 följande:
    Jag har aldrig hört hbtq-personer vilja reglera vem man får eller inte får dejta, öka tillgången till ett specifikt kön på ett annat köns bekostnad etc, hata för att de inte får ligga, vilja ge droger. Det är en stor skillnad. Ingen har nåt emot ensamma män, det är när de ensamma männen börjar ställa krav på att andra ska inskränka sina liv för deras skull som det blir protester.

Din premiss är tyvärr fel men du inser inte det. Det är inte så enkelt som tillgång och efterfrågan, eftersom kvinnor väljer bort.

Det är ett matchningsproblem. Incels vill vara attraherade av den de träffar men lyckas inte attrahera någon. Det matchningsproblemet kommer kvarstå,för det brukar finnas goda anledningar till det i många fall. Det framstår som ganska bortskämt att propsa på att man ska hitta nån man attraheras av när man uppenbarligen inte lyckas attrahera nån själv. 
    Hbtq-personer ställer krav på att de ska få handla med kvinnors kroppar som surrogatmödrar när de skaffar barn. Hittills har det inte tillåtits i Sverige. Är det inte konstigt att aversionen mot hbtq-personer är lika stor som mot incels när de kommer med såna kvinnofientliga krav? Beror det kanske på att samhället har lärt sig att acceptera hbtq-personer men inte incels?

Incel-problemet fanns inte i lika stor utsträckning hos tidigare generationer. Vad tror du att det beror på? Har kvaliteten på män blivit allmänt sämre med åren eller levde kvinnor tillsammans med män som de inte var attraherade av?

Tror du att det finns ett strukturellt problem där 30% av männen inte kommer att vara attraktiva för kvinnor oavsett vilka omständigheter som råder?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-10 01:09:59 följande:

Det jag säger är att en incel väljer man själv att vara och att en incel förtjänar förakt då de skickar ut kvinnoförakt. (vilket du faktiskt gör i tråden) Det är skillnad i jämförelse med det du påstår att jag säger:

"Att vara en incel är något som man väljer själv att vara. Då får man skylla sig själv för de svårigheter det innebär på ett individuellt plan och man förtjänar att bemötas med förakt av omgivningen."

Har du missat den punkten att incel (som du) anser att kvinnor på ett eller annat sätt ska tillhandahålla sex till incels? Du som vill att staten ska gå in och styra upp folks sexliv. Tycker att det var ett misstag av män att "ge upp" ekonomisk makt till kvinnor, på den tiden var det mycket bättre, boomers har saboterat osv osv.

Fan, förväxla inte singlar som har svårt att träffa någon på grund av individuella svårigheter med incels som du som förtjänar förakt. Har du förstått din frågeställning i ts än? Eller är det (*infoga valfri grupp)-s fel att just du inte har sex?

Ja, precis. Det var en korrekt återgivning av dina ståndpunkter. Varför påstod du i såna fall att det var helt fel tidigare?

Nej, jag har inte sagt att det var ett misstag att kvinnor började arbeta. Jag tror på ett jämställt samhälle där båda könen har samma möjligheter och skyldigheter. Däremot har det fått vissa konsekvenser för dynamiken mellan män och kvinnor som behöver adresseras. Boomers har dock saboterat väldigt mycket annat som har att göra med bostadsmarknaden och kriminaliteten. Det var det jag syftade på.

Om du kallar en person som inte har haft sex på 10 år för en långvarig singel tycker jag inte att det är en adekvat beskrivning av dennes livssituation. Att "leva singellivet" brukar underförstått implicera att den personen har mycket sex, vilket skulle bli missvisande. När ordet incel används i tidningsartiklar är det inte heller synonymt med misogyn som din tolkning är.

www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/har-ar-mitt-rad-till-alla-dessa-stackars-incels/

www.gp.se/kultur/kultur/incels-inget-nytt-men-nu-%C3%A4r-det-m%C3%A4nnen-som-drabbas-1.55634003

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8Jz8JW/jag-alskar-fan-fredliga-incels
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-10 01:16:50 följande:
    Lösningen på att inte vara incel är inte att ha sex. Det är att lägga av med kvinnoföraktet.
    Är du en objektiv bedömare av vad som är kvinnoförakt och vad som är en beskrivning av en förändrad mansroll?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-10 01:45:37 följande:
    Bara för att Sverige har en stor del andel singelhushåll betyder det inte att folk träffas och har sex eller känner sig ensamma. Det handlar om svensk kultur där människor inte så ofta gifter sig heller. Det är inte ett problem.

Vad som däremot är ett problem är kvinnoföraktande incels. Dessa är inte på något sätt representativa för singelmän. Samhället kan inte tvinga dessa till terapi för att ändra sig.
    Jag pratade inte om singelhushåll, utan om män som inte har sex vilket är ca 30% i åldersgruppen 18-30 år. En högre siffra än tidigare.

Incel och singel är två ord som syftar på olika saker. En incel kan vara både kvinnoföraktande och inte kvinnoföraktande, precis som en singel eller en gift man också kan vara föraktfull mot kvinnor. Tänk på alla metoo-män. De var oftast gifta män som inte respekterade kvinnor.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-10 03:07:05 följande:

Nej, det är det inte. Du påstår att jag tycker att "män som har svårigheter individuellt på ett sexuellt plan" förtjänar förakt. Det hittar du på. Män som är incels och uppvisar ett kvinnoförakt förtjänar förakt tillbaka.

Singelkillar är INTE samma sak som kvinnoföraktande incel män. Du försöker dränka ditt eget incelskap och få det att låta som att du "bara" är en helt vanlig normal kille som vill ha drastiska, radikala extrema fascistiska odemokratiska samhällsförändringar.

Det är två skilda saker.

fan vad du hittar på.

The incel (/??ns?l/ IN-sel, a portmanteau of "involuntary celibate")[1] subculture is an online subculture of people who define themselves as unable to get a romantic or sexual partner despite desiring one.[2][3][4]Discussions in incel forums are often characterized by resentment, misogynymisanthropy, self-pity and self-loathing, racism, a sense of entitlement to sex, and the endorsement of violence against women and sexually active people.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Incel

Det du hänvisar till är en beskrivning av incel-subkulturen som finns på särskilda incel-forum, vilket är något helt annat än termen incel. Detta är vad det står om termen incel längre ner på sidan:

The first website to use the term "incel" was founded sometime between 1993 and 1997. The website was created by a university student living in Toronto and known only by her first name, Alana, to discuss her sexual inactivity with others. During 1997, she started a mailing list on the topic that used the abbreviation INVCEL, later shortened to "incel", for "anybody of any gender who was lonely, had never had sex or who hadn't had a relationship in a long time".
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?