• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Femme) skrev 2023-07-15 11:01:46 följande:

Jag lämnar denna tråden eftersom oavsett vad som skrivs står incelsarna fast vid att just de förtjänar sex. Som att skriva med en vägg, ingenting går in. Jag slösar bara min tid och energi här.

Hej då, hoppar av att diskutera med incels för det ger mig inget utbyte.

Frågeställningen var om incel är något man förtjänar att vara och du verkar vara av den uppfattningen vilket är helt rimligt.

Varför skapar det så mycket frustration att diskutera den frågan? Du borde väl kunna vara trygg i dina värderingar och åsikter utan att låta dig påverkas av vad andra tycker.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Lis) skrev 2023-07-16 08:39:28 följande:

Jag tycker gandalfs svar var väldigt väl formulerat. 

Är man en trevlig person, med normala sociala färdigheter mm så har man goda chanser till ett normalt samliv. 

Får man inte ligga så bör man kanske tänka över om det är något hos en själv som brister.

Oavsett om man är inom normalspannet och inte har svårt att träffa någon, eller en person som aldrig träffar någon eller en person som inte har några som helst problem att träffa någon så är fortfarande inte någon någonsin skyldig att ligga med dig, det handlar inte om att du förtjänar det för att du är normaltrevlig, det är synd om dig eller för att du är extra snygg eller rik.

Varför är det så kontroversiellt att säga att sex är något som man förtjänar eller inte förtjänar?

Det ni säger är att det går inte att förtjäna sex, men om du inte har det så får du skylla dig själv. Ett slags dubbelt skuldbeläggande av de som inte har sex.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-16 18:15:02 följande:

Folk har inte sex av olika anledningar. Det är vanligt att ha sex, det är vanligt att inte ha sex. Alla eftersträvar inte det. 

Ä det någon som vill ha sex men misslyckas i raggningen så kvalificeras inte den per automatik till en incel. Krävs ett slags entitlement (i brist på annat ord) att någon ska skänka sex till denne. Någon börjar korsa linjen för "singel" och  incels när föraktet börjar komma.

mao hör inte in i ett samhälle.

De flesta eftersträvar det.

Vilket "förakt" pratar du om, från vem och hur yttrar sig det?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Lis) skrev 2023-07-16 18:53:43 följande:

Det går inte att förvänta sig sex i utbyte mot att man varit duktig, exempelvis nu förtjänar jag sex eftersom jag diskat hela veckan/ höll upp dörren för dig/inte behandlade dig illa. 

jag fick i ditt svar känslan att vi kanske tolkar ordet förtjänar lite olika.

Inte får skylla sig själv, men ska inte bara skylla på alla andra utan många borde kanske försöka se sin egen del i det.

Vad är skillnaden mellan att skylla sig själv och se sin egen del i det? Det är snarlika uttryck.

Upplevs det som fört taskigt att säga att incels får skylla sig själva eller varför behövs det dubbeltydiga budskap? 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-16 19:15:07 följande:
    Vanligtvis förakt mot kvinnor som inte tillhandahåller sexet.

vissa eftersträvar sex. Andra inte, betyder inte att ha sex är mer normalt än att inte ha det.
    Du vet inte vad ordet förakt betyder i såna fall. Att förakta är att se ner på någon. Att man känner sig överlägsen andra. Jag tror inte att det är vad personer som inte har sex gör.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Lis) skrev 2023-07-16 22:29:52 följande:

Man skulle kunna säga att de som inte vill se sin egen del i det och vägrar försöka ändra på sig även om de fått en indikation på tex dålig hygien eller dålig kvinnosyn från folk i sin närhet, de får skylla sig själva. 

Är inget dubbeltydigt i det. Struntar du i att plugga inför ett prov och sen blir arg för att du inte klarar det och sen inte pluggar inför andra gången heller och misslyckas igen så får du skylla dig själv.

Ok, så om man är incel har man förtjänat det och får skylla sig själv. På samma sätt som när man får F i betyg eller kuggar en tenta. Är det din uppfattning?
  • Anonym (hej)
    Tekniker skrev 2023-07-16 23:46:40 följande:
    Det handlar inte om att man får skylla sig själv, det handlar om att ingen annan har ansvar för ditt sexualliv.

Jag hade själv svårt med tjejer i min ungdom, fick ligga en del i 16-18 års åldern men sen blev det ett uppehåll tills jag träffade min nuvarande fru vid 22 års ålder.

Har nu levt i ett sexlöst äktenskap de senaste 3 åren och vi har ansökt om skilsmässa (inte enbart pga sexet men det har definitivt bidragit).

Eftersom min senaste singeltid var ganska sexlös är jag naturligtvis orolig för att det skall bli så igen, har ingen erfarenhet av dagens dejtingmarknad och är ganska introvert, men skulle aldrig drömma om att skylla min sexlöshet på någon annan.

Ingen är skyldig någon annan sex, även om det såklart är tråkigt att vissa aldrig får uppleva det.
    Tror inte att du hade särskilt svårt med tjejer i din ungdom om du låg med flera olika under gymnasiet. Vad jämför du med?

Vet inte riktigt vem du syftar på som skyller sin sexlöshet på någon annan. Du hade väl visserligen kunnat skylla på din fru just nu om du vill utan att det är orimligt.

Om vi utgår från att den här saken bara är ens eget ansvar och inte någon annans. Varför har man då inte ansvar för sin egen situation? Varför får man inte skylla sig själv? Varför har man inte förtjänat att vara utan sex utifrån alla de brister man har?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-17 01:12:54 följande:
    Det behöver inte personer som inte har sex nödvändigtvis göra. Förakta alltså. Är någon en singel som inte lyckas hitta någon så betyder inte det att denne börjar förakta det motsatta könet. Börjar den göra det så får denne också epitetet "incel"

Det är skillnad på den "evige singeln", "singeln" och "incel"

börjar någon anse sig förtjäna sex så är det ett tecken på förakt eftersom denne inte ser andra som individer med känslor.

a) motsv. FÖRAKTA, v.2 a: brist på aktning l. vördnad (för ngn), missaktning, ringaktning, vanvördnad; känsla av ovilja (emot) l. avsky (för ngn l. ngns handlingssätt l. karaktär o. d.).

https://www.saob.se/artikel/?unik=F_2251-0040.p3e2
    www.synonymer.se/sv-syn/f%C3%B6rakt

Synonymer till förakt: 

ringaktninghånfull överlägsenhetöverlägsenhetmissaktninghånarrogansnedlåtenhetlikgiltighet

Jag tror inte att incels känner sig överlägsna någon annan eller har en hånfull attityd mot kvinnor. De känner sig underlägsna.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-17 01:29:38 följande:
    Behöver inte vara överlägsenhet. Kan vara nedlåtenhet. Anser någon sig ha "rätt till sex" bitter och missaktar kvinnor så är denne incel.
    Du förstår inte vad nedlåtenhet betyder heller i såna fall. Nedlåtenhet är att håna andra människor. Man kan inte håna andra människor från en sämre position än dem.

Nej, jag tycker inte att det krävs att man ser sex som en rättighet för att vara incel. Om man är singel och aldrig får någon respons på datingappar är man en incel oavsett om man är en bra eller dålig person, för att ta ett exempel.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-17 12:28:22 följande:
    Det är klart att det finns massor av kvinnor som inte borde ha relationer, som är riktiga jävla häxor och behandlar sina män som skit trots att de själva inte har något att erbjuda över huvud taget. Men vi kan ju inte förbjuda någon att ha förhållanden med dessa häxor. Det är männen själva som måste höja sina krav och inte bli tillsammans med skadat gods. 

Tyvärr så skiljer sig kvinnor från män på det viset att väldigt många kvinnor hellre lever ensamma och sexlösa än att leva med en man som inte matchar de förväntningar kvinnan har på en ev partner. Många män är tvärtom. De lever hellre med en häxa som inte har något att erbjuda än att leva själv. Så ser verkligheten ut och det går inte att göra något åt det. Vi kan inte tvinga män att höja sina krav eller kvinnor att sänka sina. 

Majoriteten har inga problem att skaffa partner och barn och majoriteten består av helt vanliga män och kvinnor. 

Sen har vi gruppen som får det svårt. Tyvärr räknas inte alla ärkehäxor, psykiskt instabila och hopplösa kvinnor dit då många män har så låga krav. Så gruppen som har det svårt består av män som inte kan eller vill göra de förändringar som behövs för att attrahera kvinnan som individ eller kvinnor som grupp. För kvinnor räcker det inte bara med en kuk. Kuken behöver sitta på en man de attraheras av,  en man de känner att dom passar ihop med, annars får det vara. För många män räcker det med en fitta, resten spelar inte så stor roll. 

Det är männens desperation som gör att kvinnor som grupp inte behöver anstränga sig på samma sätt som män. Sluta stoppa kuken i vad galenskap som helst och om ni verkligen känner att ni måste, ta då på en kondom så att dessa kvinnor inte kan föra sina dåliga gener och beteenden vidare. 

Den enda som har makten över ens liv är man själv. Man får göra vad man kan med de förutsättningar man har. Det man kan söka hjälp för får man söka hjälp för. Man måste förstå och inse att livet inte är rättvist för att undvika bitterhet. Alla kommer inte att träffa någon, alla kommer inte ha bra hälsa, vara smart, alla kan inte bli miljonärer, få barn, köpa hus, osv. Alla kommer inte ens chansen att leva tills dom är gamla utan dör redan som barn. 

Oavsett vad man saknar i livet så kommer man inte att få det genom att bli bitter på omgivningen och skylla på andra. Ju snabbare man inser att ev förändring eller acceptans ligger i ens egna händer desto snabbare kan man förändra sin situation. 

Som sagt alla har sin egen kamp och är man en som kämpar hårt för att få och behålla livet så som man vill ha det så orkar man inte med folk som gnäller på sina liv utan att lyfta ett finger för förändring. Den första man tänker är: Men sitt där då, uppenbarligen är det tillräckligt bekvämt för att sitta kvar. 
    Tänk om det räckte som man att inte vara en skitstövel, psykiskt instabil och behandla kvinnor som skit, som du säger är den kvinnliga varianten av incels.

För män är problemet tvärtom. Om du är för snäll, för blyg, för tråkig, för alldaglig och saknar självförtroende är du inte attraktiv för kvinnor. Att vara en narcissist eller psykopat som bara tänker på sig själv är snarare en fördel när det kommer till att vara man.

Har alla dessa tråkiga män förtjänat att bli incels? Vad har de gjort för fel och är det bara extroverta mäns gener som borde föras vidare?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?