StudierKemi skrev 2023-07-25 19:47:49 följande:
Det finns många som vill ha det som det var förr för ca 100 år sen, att mannen var försörjaren och kvinnan var hemmafrun med barn. Jag ser på vissa familjer att ett sånt system verkligen fungerar och förhållandena håller längre/föralltid, och jag har inget emot dem som frivilligt vill leva gammaldags. Jag själv är 30+ och kommer gå ut i arbetslivet för första gången NU, för att YH-utbildningen blev precis avklarad, LIA:n är avklarad också... Varför detta dröjsmål? Jo, jag var försörj i ett decennium som hemmafru (ovanligt här i Sverige, men sant).
Speciellt bland katolikerna i vilket land som helst, finner man detta att kvinnan tar hand om fru och barn och mannen försörjer dem alla. Om jag var född som man hade jag mer än gärna ägnat mig åt arbete, stimulerat hjärnan, och låtit kvinnan föda barn och tagit hand om dem istället (rättvis fördelning i min värld). Jag har inga problem med att jobba mycket (om den andra personen tar andra delar), och jag hade säkert lyckats som t.ex. katolsk man där ute i världen.
TS, om du vill leva i enlighet med hur det var förr, så finns det redan folkgrupper där ute som gärna vill dela ett sånt liv med dig. Tvinga inte in fria, pilska svenskar in i detta bara. Välj mer än gärna någon som av naturen är mer kysk, som genuint vill leva "traditionellt" som du.
Handlar inte det om tradition om sex och förhållande ska vara olika villkor beroende på kön?
Det som många vill att det ska gälla i dagens samhälle i Sverige