Inlägg från: Anonym (Cloffe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cloffe)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Palle) skrev 2023-08-06 16:37:43 följande:
    Det är en ytterst liten skara om vi ser till svenska aktiva incels. Uppskattningsvis 1000st och det utgör 0,09% av Sveriges singelmän.

Dessa ca 1000 incels kategoriserad som incels eftersom dom hänger på något incelforum enligt det jag googlat fram. Hur många av dessa är våldsamma? Troligen väldigt få. Hur många attacker har det skett kring incels mot kvinnor? Jag vet faktiskt inte.

Det är nog betydligt troligare att bli rånad, träffad av blixten, bli sprängd eller skjuten är min gissning. De incels som tar till någon form av våld ska bestraffas såklart, enligt svensk lag.

Resten av dessa ca 1000 incels sitter troligen bara framför datorn och muttrar.

Om man ser incels som en kategori, så utgör dom 0,000095% av Sveriges invånare. Då är det dom som sitter och muttrar framför datorn.

Jag anser att hatet dom får är oproportionerligt. 
    Även om någon inte utövar fysiskt våld så tycker jag det är skrämmande att någons verklighetsbild är så pass skev att denne tycker det är rimligt att föreslå statlig reglering av dejting. För att inte prata om dennes uppfattning att män historiskt har "gett upp" ekonomisk makt till kvinnor och att det var ett misstag. Allt är en form av förakt.

Sånt väcker naturligtvis negativa reaktioner. Vilket också är ett hälsotecken för ett samhälle.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-06 17:03:01 följande:
    Jo, jag håller med dig Cloffe. Men hatet är enligt mig oproportionerligt. Det finns betydligt fler som föraktar invandrare, homosexuella, politiker, rika personer, WT personer etc. You name it, det finns alltid någon som har åsikter om alla grupperingar.

Med våran stora befolkning är 1000 rötägg som muttrar framför datorn inget att lägga så stort fokus på.

Vi har betydligt större problem i andra avseenden i Sverige idag, så jag förstår inte riktigt den enorma reaktion som följer denna lilla grupp tangentbordskrigare som är arga och frustrerade.

Det är ju inte heller så att dessa ideer incels har med att dela ut flickvänner och kvotera sex kommer drivas igenom i svensk lag? Eller. Vad tror du själv?
    Varför befinner du dig själv i tråden om det finns så mycket annat som är värre? Vill du alltså att folk ska ignorera trådstartaren? I vilket syfte då? Att problemet är så "litet"? Hur många ska ha förakta kvinnor för att det ska bli ett "riktigt" problem i din värld?

Du själv har ju din beskärda del av kvinnoförakt med tanke på att du sarkastisk menade att "kvinnor säger sig ha inneboende goda värderingar"

är det på grund av att du vill att allmänt kvinnoförakt ska normaliseras i samhället? Är det därför du vill att folk ska låta det passera?

Allt folk säger bidrar. Det du så "oskyldigt" har uttryckt dig om gruppen kvinnor bidrar till en toxisk miljö för kvinnor. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-06 17:52:55 följande:
    Nej, det är inte en situation som är långt ifrån verkligheten för många kvinnor. Det är du som är felinformerad. Det är så precis så skillnaden ser ut mellan att vara man och kvinna. Du tar strid för att denna skillnad ska bestå till varje pris.

Om vi jämför incels med bögar. Det fanns väl inget som tvingade en bög att äckla sig runt med andra män under en aidsepidemi, trots omgivningens fördömanden. De hade kunnat skärpa sig, skaffa sig lite folkvett och gift sig med en kvinna istället så hade problemet varit ur världen. Att vara bög är något man väljer att vara. Då får man faktiskt skylla sig själv och ta konsekvenserna av sitt handlande. Annars borde vi kanske låsa in bögarna på rättspsyk till de lär sig att sluta vara bögar. Man sår vad man skördar osv... (obs sarkasm).

Vad är skillnaden fördomarna mot en bög och en incel?

Hela ditt tankemönster är skevt. Jag tar inte strid för att kvinnor ska få färre män att välja på. Jag vill att fler män ska kunna bli valbara för kvinnor. Men då är det männen som måste förändras, inte samhället.

Nej, det är inte så lätt för en kvinna att hitta en lämplig partner, oavsett om det enbart är för sex eller annat. Att kvinnor får erbjudanden om "knulla?" eller "dickpics" anses generellt som skrämmande för en kvinna, inte smickrande. Borderline trakasserier av kvinnor för sex är också skrämmande för dom. Kvinnor  måste då sålla bort de män som riskerar att vara farliga för henne, sen (om hon fortfarande vill) ta risken att inleda något med någon som kanske bara låtsas vara normal. 

Incels sållar bort sig själva i ett tidigt skede. Det finns ingen samhällsförändring som skulle kunna förändra det. 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-06 18:04:14 följande:

Satan i gatan vilken fart det var i tråden. Några undra hur jag kan försvara incels.. och det kan jag inte, speciellt inte om dom använder våld.

Men det är en så ytterst liten grupp, och det är ändå ingen som tar deras ideer på allvar. 

Jag tror att anledningen till att jag vill balansera upp debatten en aning är för att jag ser omkring mig hur fler och fler blir långvariga singlar och det är egentligen dessa jag har lite hjärta för. Jag tycker synd om dom helt enkelt, och det är ett växande problem. Att bli dissad om och om igen och inte få vara med om att bygga upp en relation/familj måste vara fruktansvärt tufft som ung man(och kvinna med om det skulle vara så). Jag tror man tappar hoppet en aning.

Men egentligen är det ingen ide för mig att ta debatten kring incels om det gäller dessa killar som sprider frustration och hat på nätet om kvinnor.

Jag är väl inte riktigt lika hård i definitionen incels. I slarvigt tal, så inkluderar nog en del personer dessa långvariga singlar som inte får till det som incels, och det är ju egentligen fel enligt trådens utgångspunkt åtminstone.

Dina långvariga singlar verkar ju skylla ifrån sig =inte ta sitt ansvar, på vadsomhelst, avundsjuka på kvinnor "för de har så lätt" så även om de fullt ut inte är incels så verkar de anamma och blivit påverkade av incelkulturen. De behöver förändra något hos sig själv, och de behöver bli medvetna om det, de behöver inte strykas medhårs genom att någon säger till dom att det är "någon annans fel"
    Det är bara kontraproduktivt.

Dina vänner är ett symptom på det normaliserade föraktet mot kvinnor som grupp i samhället. Kvinnor får det svårare att hitta någon ofarlig man som inte föraktar dom, samtidigt som det är kvinnor som ska bära bördan av att få gjort sig förtjänt av föraktet.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 18:10:07 följande:
    Det stämmer på ett individuellt plan men ska man förbättra situationen på området i stort är det samhällsförändringar som krävs.

Någon enstaka må tag i sin situation men så kommer inte att ske generellt. 
    Vilka samhällsförändringar vill du göra?
    bättre förskoleomsorg? Dina idéer är bisarra och leder inte till en förändring eftersom det tar ifrån folk sitt egenansvar.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 18:40:09 följande:
    På vilket sätt tar en förbättrad barnomsorg, fungerande skolväsendet och rättsväsende mm mm bort det individuella ansvaret?

Det gör det inte. Problemet många har i denna tråd är att de inte förstår att man arbetar med samhällsförändringar inte har något med det individuella ansvaret att göra.

Eller så förstår de men använder det som etg lamt skenargument.
    Vad är det för skillnad du vill utföra i barnomsorgen som genererar att incels inte blir incels? Vad är det som inte görs idag menar du?

Allt det du föreslår hittills mynnar till att ta ifrån incelen det personliga ansvaret och tydligen visa en ängels tålamod och empati för aggressioner riktade främst mot kvinnor. Jag vill inte att sånt ska passera som "normalt" eller acceptabelt. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 18:48:23 följande:
    Finns inte så mycket staten kan göra faktiskt för dem inom en rimlig kostnadsbild.

Det jag kan tänka mig skulle mildra effekterna är tydligare diskrimineringslagstiftning och att kön blir en del av hets mot folkgrupp-lagstiftningen. Det tror jag skulle minska klyftan i debatten.

Hur skulle det se ut? Vill du göra det olagligt för incels att uttrycka sig med exempelvis "att män historiskt har "gett upp" ekonomisk makt till kvinnor, och att det var ett misstag"? 

Kan du ge ett praktiskt exempel 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 18:57:29 följande:
    Läs incelslem 2917...
    Jag vill höra dina förslag. Allt incelslem frågar är sånt som samhället eftersträvar. Dvs ingen förändring.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-06 20:25:48 följande:

Ja, Fol naturligtvis har du rätt i detta, visst är det så att många tror att om man arbetar med samhällsförändringar så undanröjs det individuella ansvaret.

En vettig person bör dock inse att insatser från mer än en instans bör leda till ett bättre och snabbare resultat, dvs mindre antal incels.

Ett exempel : Polisen  påpekat att insatser och samarbete med Socialtjänsten kan minska brottsligheten i Sverige.  

Ingen skulle ju säga: Nej, Socialtjänsten skall inte medverka till minskad brottslighet för då tar inte Polisen sitt ansvar.

Ändå är precis så det låter i denna tråden.  

Vilka samhällsinsatser gör så att incels försvinner? Som då inte görs idag?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 20:55:25 följande:
    Vi har ju diskuterat detta innan. Ingenting kan få ofrivilliga singlar att försvinna. Men man lyckas få dem att minska i antal.
    Nej, vi har inte diskuterat det tidigare i tråden. Du har inte berättat hur dina föreslagna förändringar är förändringar i jämförelse med idag. Du har inte heller gett exempel på hur dina icke-föreslagna förändringar ska kunna leda till en faktisk förändring.

Dina inlägg handlar mer om att ta bort egenansvaret från incels.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?