• nihka

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 21:36:56 följande:

Jag tycker det är uppenbart att "Hej" startade tråden för att rekrytera incels genom att göda ett kvinnoförakt.

Inte tusan startar någon en tråd och oskyldigt frågar varför ingen gillar incels och fortsätter med diverse aggressioner i syfte att få folk att gilla incels.

Rekrytera kanske är att ta i men tanken att försöka normalisera incelkulturen genom att ta den från ljusskygga Xchan/kun och darknet till mer rumsrena forum som FL tror jag på. Troligtvis inte så långt i tanken som att göra det för någon mer än sig själv dock.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 22:06:52 följande:
    Jag kanske är konspiratoriskt lagd. Med tanke på hur många gånger ts har nämnt sd, trots att ingen ens vidrör sd, och försök till polarisering mellan könen såsom "det finns en särskild plats i helvetet för (män) som inte hjälper varandra"

så luktar det som en variant på "project Alamo"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Project_Alamo

ingenstans kan jag tänka mig att någon startar en tråd som incel och spyr galla över kvinnor i syfte att ändra kvinnors attityder till incels. Ts riktar sig till männen i tråden.
    Jag tänkte mer på om någon kan övertyga någon annan om att de är normala kanske de klarar av att lura sig själva ett tag till.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:07:33 följande:
    Respekterar du att det finns fler personer än jag som ser incels som ett samhällsproblem som samhället behöver adressera på olika sätt och att det är legitimt att ha den åsikten trots att du inte håller med oss?
    Jag håller absolut med dig om att incels med den typen av åsikter du har är ett samhällsproblem. Vilket samhälle har inte ett problem när det finns grupperingar som anser att dejtingvärlden ska regleras av staten? Att kvinnor ses som resurser för mäns lustar som ska fördelas "rättvist" genom att man inför olika begränsningar i kvinnors valfrihet av partner.

Vad tänker du att samhället ska göra för att skydda sig mot att den här typen av fascistiska strömningar?
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 01:47:16 följande:
    Ja, du ska respektera alla åsikter utan att bemöta dem med förakt även om du tycker att de är helt uppåt väggarna. Det är poängen med en demokrati. Folk framför åsikter och sen avgör majoriteten om de ska implementeras eller inte.

Man har inte rätt att förfölja eller förolämpa folk med en viss typ åsikter bara för att de har stöds av en minoritet eller för att de inte har framförts tidigare.
    Nej. Demokrati och yttrandefrihet innebär att du kan få tala om vad du tycker, men inte att dina åsikter måste tas emot på något visst sätt. Du har rätt att tycka vad du vill och andra har i sin tur rätt att tycka precis vad de vill om dina åsikter.

Du vet att det där med yttrandefrihet gäller inte bara dig utan alla andra också, och om du känner dig förolämpad över att folk kallar dina fascistiska idéer för fascistiska idéer så är det ditt problem. 

Alla och då menar jag ALLA utanför incelkulturen reagerar negativt på dina förslag om en statligt reglerad dejtingmarknad. Det är inte ett hat mot alla ensamma män utan en sund reaktion på sjuka idéer som även de flesta ensamma män torde reagera mot. Det normala är att man vill skaffa sig ett förhållande baserat på egna meriter och inte genom inblandning från staten.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 03:04:49 följande:
    Då betyder det att den lagen bara ska gälla vissa personer. Hur blir alla lika inför lagen då? Likhet inför lagen är en rättstatsprincip som jag aldrig skulle ifrågasätta.
    Ditt förslag gällde ju också bara vissa personer - de populära männen.

Det var ju de populära männen som skulle göras mer osynliga för kvinnor desto mer intresse kvinnorna visade dem.

Så hur var det nu med allas likhet inför lagen och principer du aldrig skulle ifrågasätta?
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 07:23:06 följande:
    Det finns definitivt kvinnor som hatar män, men det yttrar sig på olika sätt. Män har historiskt sett haft närmre till våld. Det är inte konstigt eller ologiskt eftersom detta våld tidigare i historien har skyddat både kvinnor och grupperingar av människor.

Det våldet är inte ok och behöver arbetas med, men det är inte konstigt att fler män tar till våld. Dock ska vi vara på det klara med att det verkligen är en liten del, tom i incelskulturen, som faktiskt använder våld.

Kvinnor är klart bättre på det sociala spelet och grupperar sig mer med varandra för att få styrka. Det har varit kvinnans styrka även tidigare. Det kan man tom se exempel på i denna tråd.

Sen är min upplevelse i denna tråd att det inte bara handlar om att tillrättavisa de man anser har fel åsikter, man har helt enkelt även ett stort behov av att trycka ner någon man anser ha fel.
    Din upplevelse är ju lika fucked up som incelsupplevelserna här i tråden.

Det är faktiskt inte friskt i huvudet att vilja att staten ska reglera dejtingmarknaden. Och när man dessutom tror att omvärlden är skyldig att bemöta en sån sjuk åsikt med respekt så behöver man få en reality check och inte nån curlingJöns som försvarar galenskaperna med att andra har ett behov att trycka ner den som har fel åsikt.

• nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:24:45 följande:

Ni som diskuterar kring detta ämne vill så gärna kategorisera dessa män. Incel eller ensamma singlar? Mår man bättre av att tro att världen är svart eller vit?

Verkligheten är att dom flesta är någonstans därimellan.

Naturligtvis, eftersom det sitter en TS som är klart incel i bemärkelsen har anammat incelkulturen med sina åsikter om att staten ska reglera dejtingmarknaden och grinar över att ensamma män blir påhoppade.

Mår du bättre av att låtsas att det finns någon gråzon här? 
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:47:48 följande:

Jag skulle även vilja tillägga att det idag, när det gäller värdegrundsfrågor.. råder ett klimat som är anmärkningsvärt polariserat. Här diskuteras det ofta under devisen. Är du inte med oss, så är du emot oss. Det är skadligt för debatten enligt mig.

Det är du som inte vill/klarar av att se skillnaden på män och män med sjuka värderingar. Alla ska lullas in i tron att det de kommer med är är normalt oavsett vilka sjuka åsikter som presenteras. Vilken debatt? Du vågar ju inte säga pip till de det gäller.
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 14:03:30 följande:

Jag googlade lite precis och läste att de 3 största incelsforumen hade totalt 20000 användare tillsammans. Ca 5 procent av dessa var svenskar.

Om man tar dessa 1000 svenskar och dividerar det med antalet singlar(2,3milj), där endast hälften är män så får man efter avrundning fram att det finns 0,09% av dessa manliga singlar är incels per definition. Det är alltså 9 hundradelars procent.

Visst, om vi pratar om dessa som visar aktivt hat mot kvinnor är jag med dig. Jag har diskuterat den växande skaran frustrerade singlar, och däribland några av mina vänner.

Men du har rätt i sak om vi pratar om dessa 0,09% av manliga singlar i Sverige. Dock tror jag att det finns minst 0,09% kvinnor som i sin tur hatar män. Samhället kan ju inte styras av denna lilla skara.

Det som behöver diskuteras är i så fall den växande skara frustrerade singelkillar, men det kanske egentligen, om vi ska vara korrekta, vara en annan tråd.

Dina gissningar är ju i vanlig ordning helt ointressanta och det som "behöver" diskuteras är det som står i trådstarten och det är om incel är något man förtjänar att vara.

I TS fall förtjänar han absolut 100% omgivningens avståndstagande.

• nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 16:24:35 följande:
    Ok, då vet vi det. Du respekterar inte yttrandefriheten och demokratin om du anser att en åsikt i sig är ett samhällsproblem som samhället ska bekämpa.

Åsikter bemöts genom att människor argumenterar för och emot. De bemöts inte genom att vissa åsikter klassas som orättfärdiga och att den som framför dem utsätts för personangrepp.
    Så Hitlers åsikter om att judar är kackerlackor som ska utrotas ska också "respekteras". Stackars Hitler som fick ta emot så mycket "personangrepp". Men OK, då vet vi det. Du respekterar inte ens olika gruppers rätt att leva/existera och begriper inte att nazism är ett samhällsproblem som ska bekämpas.

Nej du, dina åsikter om kvinnor ska INTE respekteras. Man har inte åsikter om hur andra människor ska utnyttjas som resurser och fördelas för egen gagn och får respekt för dem. Man bemöts som andra fascister och knäppgökar.

Den som sedan går ut och försöker verkställa eller bestraffa någon för att deras sjuka åsikter bemöts som sig bör kan vänta sig fri kost och logi. Och jag kan lova att det finns mindre fitta där än du någonsin har föreställt dig.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?