Inlägg från: Anonym (Cloffe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cloffe)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (....) skrev 2023-07-16 20:59:26 följande:
    Skylla sig själv låter sämre än se sin del i det. 
    Skylla sig själv är mer som man förtjänar att drabbas av något dåligt, även om man utsatts för något brott
    Det är nog mer ett resultat av ansträngning. sysslar någon med kvinnoförakt så får denne skylla sig själv att den är incel.Såklart.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-16 22:31:41 följande:
    Du vet inte vad ordet förakt betyder i såna fall. Att förakta är att se ner på någon. Att man känner sig överlägsen andra. Jag tror inte att det är vad personer som inte har sex gör.
    Det behöver inte personer som inte har sex nödvändigtvis göra. Förakta alltså. Är någon en singel som inte lyckas hitta någon så betyder inte det att denne börjar förakta det motsatta könet. Börjar den göra det så får denne också epitetet "incel"

Det är skillnad på den "evige singeln", "singeln" och "incel"

börjar någon anse sig förtjäna sex så är det ett tecken på förakt eftersom denne inte ser andra som individer med känslor.

a) motsv. FÖRAKTA, v.a: brist på aktning l. vördnad (för ngn), missaktning, ringaktning, vanvördnad; känsla av ovilja (emot) l. avsky (för ngn l. ngns handlingssätt l. karaktär o. d.).

https://www.saob.se/artikel/?unik=F_2251-0040.p3e2
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-16 22:41:23 följande:
    Varför eftersträvar du att vara osaklig och gå på person?
    Vad pratar du om? frågan är om incel är något man är förtjänt att vara. Tycker det är i linje med sakfrågan. Varför eftersträvar någon att vara incel? Är det något någon faktiskt vill vara? Enligt personen i fråga så gör denne saker för att inte vara incel. Jag undrar om denne egentligen gör något rent praktiskt, eller om de ser sitt gnäll och klagan på kvinnor som att de gör något.

incels traditionellt ser inte sin egen delaktighet i varför de inte lyckas inom partnerskap, sex eller dejting. Vilket också betyder att de faktiskt förtjänar att vara singlar.

nyfikenhet helt enkelt.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 01:22:11 följande:
    www.synonymer.se/sv-syn/f%C3%B6rakt

Synonymer till förakt: 

ringaktninghånfull överlägsenhetöverlägsenhetmissaktninghånarrogansnedlåtenhetlikgiltighet

Jag tror inte att incels känner sig överlägsna någon annan eller har en hånfull attityd mot kvinnor. De känner sig underlägsna.
    Behöver inte vara överlägsenhet. Kan vara nedlåtenhet. Anser någon sig ha "rätt till sex" bitter och missaktar kvinnor så är denne incel.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-07-17 09:57:41 följande:

Så intressant, ja, låt oss nu alla se vår egen delaktighet i incel-problematiken.

Jag tror många kvinnor är glada över begreppet incel. Då finns det ju ett namn på otillräckliga män.

Och det är per (kvinnlig) definition Incel-ens eget fel att han är singel.

Tänk så enkelt och bekvämt att bara kunna skylla på en grupp män. Det är alltid männen som måste förändra sig. Hade dom bara förbättrat sig så?

Kvinnor behöver då inte ta tag i sina egna brister.

Dessa brister kan t.ex. vara dåligt självförtroende, övervikt (verklig/upplevd) eller psykisk ohälsa.

Eller varför inte några av kvinnors expertgrenar: att sätta sig själv på piedestal, leta fel på män, skapa drama i relationer,  oförmåga att ta kritik samt rädsla att bli sårad i nya relationer med män.

Det sig väl sig självt att sådana kvinnor inte vill eller vågar dejta män öht. Självklart bidrar detta i sin tur till att det finns många ?incels?.

Du som är man, inser du att många kvinnor och män försöker inbilla dig att tro att det bara är dig det är fel på?

Narrativet är att det är dig personligen det är fel på. Andra män är bättre.

Ingen balanserad diskussion om eventuella strukturella orsaker (exempelvis Mansöverskottet).

Ingen balans kring att både män och kvinnor har förbättringspotential i dejtingdjungeln.

Ingen vilja att förstå perspektivet ur motsatta könets synvinkel.

Ingen självinsikt eller fundering kring sanningen att man kan bara förändra sig själv, man kan inte förändra andra.

Ingen respekt för alla människors lika värde, utan istället klassificering av män som bättre (högutbildad, rik, stor penis etc) eller som sämre (incel, ärthjärnor) . Inlägg #306

Köper du detta?

Nej, kvinnor är inte glada över att incel existerar, inte heller är det ett uttryck för "otillr män"

Det andra är mest bara gnäll på kvinnor. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 18:56:52 följande:
    Du förstår inte vad nedlåtenhet betyder heller i såna fall. Nedlåtenhet är att håna andra människor. Man kan inte håna andra människor från en sämre position än dem.

Nej, jag tycker inte att det krävs att man ser sex som en rättighet för att vara incel. Om man är singel och aldrig får någon respons på datingappar är man en incel oavsett om man är en bra eller dålig person, för att ta ett exempel.

Det är skillnad på en incel och "den eviga singeln" krävs ett mått av misogynitet för att korsa gränsen. 

Självömkan såsom att "alla kvinnor har det så lätt i dejtingvärlden" "jag är så värdelös" handlar om en viss kvinnosyn som inte är smickrande. Ett kvinnoförakt helt enkelt.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 19:21:51 följande:
    Det är sant dock. Kvinnor har det mycket lättare i dejtingvärlden. Är man incel känner man sig oftast värdelös vare sig man vill det eller inte. Det hade de flesta gjort om de hade levt som incels. Tänk om alla influencer-tjejer hade tvingats vara utan sex mot sin vilja. Hur tror att de hade mått då?

Får man inte säga vad som är sant? Det betyder inte att man föraktar eller anklagar alla kvinnor, utan pekar på en strukturell orättvisa.
    Du får säga vad du vill. Men dina åsikter blottar också din kvinnosyn. Det är ett typiskt beteende att endast se "influensertjejer" som ett mått på det kvinnliga könet. I själva verket så existerar en mängd individer med olika svårigheter. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 19:36:58 följande:
    Nej, jag tror inte att alla kvinnor är som influencers. Du undrade dock hur man kan känna sig värdelös för att man inte har sex och då skrev jag att alla hade gjort det i den situationen. Framförallt de vars liv verkar kretsa kring ytlighet och sex.

Det finns säkert många problem för kvinnor på olika områden. Det bästa vore självklart om alla får leva ett liv med god hälsa där man får känna sig behövd och älskad.

Jag förstår dock inte varför män inte ska få ha några problem för att kvinnor har andra problem.
    Nej, det undrade jag inte.
    Sättet du uttrycker dig på blottar även din kvinnosyn "
    Jag förstår dock inte varför män inte ska få ha några problem för att kvinnor har andra problem."

Den enda som påstår det är du. Varför ens blanda in kvinnor i dina tankegångar.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 19:59:51 följande:
    Vad har för problem med att någon säger jag är världelös i såna fall?

Du skrev att incels borde vara tysta eftersom de inte har en aning om vad kvinnor har för problem. Alltså var det du som försökte jämföra män och kvinnors problem och blandade in detta.
    Nej, det har jag aldrig sagt. Du får säga att du är värdelös hur mycket du vill. Blanda inte in kvinnor i ekvationen, eller tyck saker om kvinnor. Dina åsikter blottar då ett förakt. Skulle du ta bort kvinnor ur ekvationen så skulle du inte känna dig värdelös längre. Du känner dig värdelös på grund av kvinnor.

Kvinnor lever sina liv, omedvetna om hur mycket det skadar dig. Där kommer föraktet.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 22:05:57 följande:
    Det var du som blandade in kvinnor i ekvationen och tog upp kvinnors problem som en motsats. 

Varför tror du att man måste hata kvinnor om man pratar om incels? Du tillskriver mig uppfattningar som jag inte har.
    jag har aldrig sagt att du hatar kvinnor eller tagit upp kvinnors problem. Jag har däremot sagt att kvinnor är individer, och att säga att alla har det så lätt stämmer inte. Det är dock vanligt bland incel att gruppera kvinnor som en homogen massa.

Du menar att kvinnor har det så lätt, pratar om infkuenstjejer och att dom minsann skulle tycka synd om sig själva om de inte hade sex. Du kallar dig sämre än kvinnor, vilket innebär att du tillskriver kvinnor vissa saker. Skulle alla kvinnor försvinna från jordens yta så skulle du inte känna dig sämre.

Vilket då innebär att kvinnor är orsaken till att du känner dig värdelös.

under tiden du arbetar med ett sånt förakt så håller kvinnorna på med vardagssysslor, går till jobbet, träffar sina barn, knypplar eller whatever. Blanda inte in kvinnor i ditt mående. Det är ganska orättvist. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?