• Anonym (Til)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (....) skrev 2023-08-15 18:10:56 följande:
    Och om det ska vara lika vilkor, utbud och efterfråga så måste det vara det. 
    Och sex är ingen rättighet har inte med saken att göra. 
    Vad ska du göra åt att det är fler män än kvinnor? Så länge det är det, kan det aldrig bli lika. Vilka män ska tas bort?
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-16 02:16:54 följande:
    Nej, jag vill ändra mer på männens beteende än på kvinnorna. Jag har inga synpunkter på vem du väljer om det inte är en man som träffar 5 andra kvinnor samtidigt. I slutändan valde du en incel, så den här idén om att du är så kräsen verkar mest vara en attityd utåt.
    Du kanske borde jobba för en dejtingsida då där de bortvalda männen får välja bland de bortvalda kvinnorna. Det vore väl rättvist då i din värld. 

Bland de som har det svårast i dejting är äldre kvinnor. Så då antar jag att du skulle vara okej med att underlätta för dessa kvinnor att dejta, genom att män fick välja främst bland dessa. På så vis uppnår du ju den här utjämnande effekten du verkar söka, som är viktigare än valfrihet. Att människor som har det svårt i dejting får det lättare med hjälp av reglering.

Något säger mig dock att du inte alls tycker förslagen är kul om man vänder på det. Både du och en till har redan sagt att ni inte vill dejta äldre kvinnor, trots att dessa har det svårt på dejtingsidor. Du pratar om hur viktigt det är med attraktion, trots att du tycker att kvinnor inte ska få välja bland attraktiva, bara du. Du kan ju fundera över hur mycket du själv skulle uppskatta att få ditt utbud begränsat till de bortvalda eller äldre kvinnorna. Du räknar nog kallt med att du skulle få ett bättre utbud än idag, men där tror du fel. Finns inte attraktionen, avstår man hellre. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-17 11:17:21 följande:

"Bästa TS, du frågar vad skillnaden är. Låt mig ge ett exempel

Vi feminister tycker faktiskt att det jätteviktigt att svenska bolagsstyrelser har en jämn könsfördelning. I varje bolagsstyrelse skall det finnas lika många kvinnor som män. I detta fallet måste vi ju styra mot jämställda Styrelse-relationer, eller hur? Nu visade det sig också vara fullt möjligt att lagstifta om detta! Hurra!

I Sverige finns visserligen 10 miljoner människor men att det finns en jämn könsfördelning mellan antalet män och kvinnor i samhälle  (och därmed också på dejtingappar) som helhet, det är inte så viktigt.  

För det är ju en Helt annan sak, det vore ju Helt omöjligt att reglera balansen, hur skall detta gå till?

(Plus att skulle ju missgynna oss kvinnor, Hihihi)

Nä, jag lovar dig, TS. Vi svenska feminister är ju inte alls egoistiska, vi är konsekventa och vi bryr oss jättemycket om jämställdhet mellan män och kvinnor."

Jo, tjena!
    Du ser ingen skillnad i att en person med goda kvalifikationer men ett underrepresenterat kön pga tradition etc får en befattning de är kvalificerade för, och att folk har rätt att välja vem de attraheras av och vill ligga med?

Kan du själv tänka dig att ligga med och dejta nån du inte är attraherad av?
  • Anonym (Til)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-17 12:31:19 följande:

Hur menar du?

Att en kvinna automatiskt har bra kvalifikationer (bättre än en man) och därför borde ta plats i styrelsen? Och att en man (incel) automatiskt har dåliga värderingar och därför inte borde få tillgång till relationer?

Vad lustigt, jag ser följande scenario, en inkompetent kvinna får plats i styrelsen, trots att det finns åtminstone 2 män som objekt sett har bättre kvalifikationer enligt styrelsen själva.

Jag funderar därför på varför den inkompetenta kvinnan skall få plats i styrelsen när den inkompetenta inceln bara måste jobba med sig själv och ändra värderingar, han måste kvalificera sig.

Det scenariot ser inte jag. Jag ser likvärdigt kompetenta kandidater, där den ena av hävd och tradition har lättare att få tjänsten. Knappast att en inkompetent person skulle erbjudas en tjänst i en bolagsstyrelse. Tänk efter nu. 

Om du nu vill jämföra så har kvinnan då redan kvalifikationerna medan inceln inte har det. 

Gällande attraktion är det dock mer komplicerat än så. Eftersom attraktion kan vara något som inte alltid styrs av en persons "kvalifikationer" utan tycke och smak. Däremot kan man öka sina chanser att bli attraktiv genom vissa åtgärder, bra värderingar osv. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-17 22:40:56 följande:
    Faktiskt ointressant vad kvinnorna eller incelsen säger i den frågan faktiskt. Det är enkel logik att ett ökat utbud av män leder till fler män utan sex.

Nej, det betyder inte att alla ensamma män skulle få kvinnor om utbudet minskade men några fler skulle få det.
    Det låter som en ganska tandlös åtgärd, om det skulle "hjälpa" några få. Knappt värt. 

Som någon skrivit så är utgångspunkten ofta ett manligt perspektiv, trots att kvinnor upprepade gånger förklarat att de hellre avstår än tar någon de inte attraheras av. Kvinnor behöver inte män idag, utan vill att de ska tillföra något till livet. Olyckliga relationer är det värsta som finns, bättre att vara ensam då. 

Män borde kunna sätta sig in i sitsen att enbart ha oattraktiva kvinnor att välja på. Skulle de ändå välja någon, om alla var såna som blivit bortvalda? Tror inte kvinnor skulle det. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-18 10:14:50 följande:
    Hur passar din definition av incels in i den här rubriken?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8Jz8JW/jag-alskar-fan-fredliga-incels
    Hon skriver ju explicit "incels som står kvar i sin egen smärta utan att göra våld på andra". Dvs incels som egentligen är det vi här menar är ensamma män, dvs inte dessa incels som tycker att andra ska ändra på sig för att passa dem. Dvs inte incels som vill reglera folks dejting. Hon kallar dem incels, vi kallar dem ensamma män. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-18 10:47:43 följande:
    Ja, poängen är att hon kallar de för incels också precis som jag gör.
    Förstår inte varför termen är så viktig. Här vill vi skilja på ensamma män (som hon menar heter fredliga incels), och incels. Vi menar samma sak, olika terminologi. Det kvittar ju. Skillnaden är ju i sak: är det en man som vill att andra ska ändra på sig och göra inskränkningar för andra eller inte? Är det en man som skyller på andra eller inte? Jag kan verkligen förstå att man vill tydliggöra skillnaden och det gör ju ingen praktisk skillnad vad de kallas.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-18 10:36:36 följande:
    Jag har redan sagt att det skulle vara samma regler för män som för kvinnor. Skillnaden skulle dock bli större för män, för det är betydligt fler män som blir bortvalda än kvinnor. Om folk bara dejtade genom appar och inte på riktigt hade andelen manliga incels kunnat överstiga 60-70%. Det är en så hög andel av män som blir bortvalda på dejtingappar.

Konstigt att du tror att tafatta män är misogyna, när du säger att din sambo var blyg.
    Ja så män skulle få välja på kvinnor med få eller inga matchningar. Väldigt svårt att tro att män skulle vara nöjda med den lösningen. För vilka kvinnor är det som får få eller inga matchningar, tror du? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-19 02:03:10 följande:
    Vill du få det till att incels som på något sätt klagar inte ska räknas som fredliga, utan våldsamma incels? Detta måste vara en ny lågpunkt i diskussionen.

Även incels som tycker saker som du inte håller med om räknas som fredliga incels. Motsatsen till fredlig är inte att ha (för vissa) besvärande uppfattningar. Det är om någon skulle ta till våld, vilket är ytterst ovanligt.
    Enligt den definition artikelförfattaren använder så är fredliga incels de som inte försöker påverka andra att ändra sig för att passa dem. Vad skrev hon nu, "står kvar i sin egen smärta utan..."  Minns ej exakta ordalydelsen men står i artikeln. 

Incels får såklart klaga. Det är ledsamt att vara ensam. Men när de övergår till att föreslå faktiska samhällsförändringar som gynnar dem och inskränker t ex kvinnors frihet, då har de överträtt gränsen. När de börjar hata kvinnor, då har de överträtt gränsen. I den här tråden är det flera som överträtt gränsen. Och som dessutom har fel, när de utgår från att kvinnor ska ta lite vad som helst i ett dåligt utbud, när vi i allt högre utsträckning snarare väljer att leva ensamma. Ser du som man fram emot att få välja bland kvinnor med få eller inga matchningar? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-19 01:54:11 följande:
    Du förstår inte. När skillnaderna i antalet likes inte är lika stort mellan kvinnor som mellan olika män så skulle algoritmen som styr fördelningen också få en mindre effekt. Utbudet av kvinnor skulle inte ändras lika mycket även om samma algoritm tillämpas på kvinnor som på män.
    De attraktiva kvinnorna kommer givetvis lämna apparna. Varför skulle de stanna när de kan hitta andra sätt? Vilka tror du blir kvar? Så jo, män kommer givetvis få välja på de kvinnor som har minst möjlighet att träffa män. För dem blir det ju snarare ett annat läge, eftersom det blir färre kvinnor kvar. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?