Inlägg från: Anonym (Cloffe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cloffe)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (hej) skrev 2023-08-01 03:25:49 följande:
    Nu vill jag inte att en diktatur ska införas eller att ingen ska få protestera, så du behöver fortfarande förklara vad som är odemokratiskt.
    Du säger ju att mina åsikter går emot "demokratiska principer" Vilka åsikter är det du menar? Att jag protesterar mot dina inlägg?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-01 19:15:43 följande:
    Det inlägget hade jag missat och jag medger att det var mer konstruktivt. Dock har jag varit tydlig med att jag inte sitter på ett facit för att vända den dåliga trenden för en viss grupp av män. Men jag tror det är skadligt för samhället att exkludera denna växande skara.

Det jag tagit upp handlar om attityder och riktat hat, från båda läger. Som i och med detta växer och frodas. Hat föder hat. Riktat hat kan tom få vissa gränslösa individer att begå våldshandlingar tyvärr.

Jag ska faktiskt göra ett försök till en summering, men det blir bara vad jag spontant tycker. Din text var ju inte kort direkt och det blir inte min heller nu. Det jag vill börja är ditt valda nick som inte skyltar med en alltför stor vilja att klara av att diskutera dessa frågor på ett neutralt sätt. Det är även en anledning till att jag kanske inte lagt alltför stor vikt på dina inlägg tidigare.

Men men.. enligt mig finns det en vid skala på vad en incel är. Dessutom förändras det över tid. Incels har i sig väldigt olika förutsättningar, inte sällan ligger det NPF-diagnoser bakom de som kanske har det tuffast socialt. Men när jag pratar nu tänker jag inte den lilla gruppering som har det absolut tuffast, utan mer den stora skara som växer, där männen tappar hoppet om familjebildning etc

Mycket av det sociala ansvaret ligger fortfarande på mannen initialt vid dejting. För att klara det behövs träning och erfarenhet av sociala situationer. I dagens uppkopplade värld flyr många av dessa herrar in i datavärlden istället. Där det dessutom inte bara finns underhållning utan sociala interaktioner med någon i samma rum, utan även porr. Hur mycket porr som helst och vad man vill. Man kommer in i en nedåtgående spiral. Om man dessutom du utsätts för ett förakt och hat, så växer även deras hat. Även media har varit tydliga med att svartmåla hela gruppen av incels, så stigmat blir totalt. I och med detta tappar dessa i grunden rediga grabbar hoppet och börjar odla ett missnöje och en bitterhet.

Även om det i grunden inte är kvinnors fel, så står dom i skottlinjen, det är en relation med en kvinna dom främst vill ha.

Jag vet inte om överskottet av män är så stort egentligen, men kvinnor är programmerade att välja ut den bästa dom kan få att föröka sig med och i och med globalisering och oändligt med val på nätdejting, så blir tjejerna riktigt kräsna. En växande självständighet bidrar även det såklart. Tjejer utbildar sig som aldrig förr och killarna får det trögare i skolans och speciellt på universitetet har det skett förändringar kring vilka som pluggar vidare. Det har ju visat sig att kvinnor helst väljer någon på samma nivå eller högra än dom själva generellt, så det blir ett problem. Generellt så har män inga problem att välja någon med lägre utbildning eller status, sålänge hon ser bra ut(Det är istället många mäns ömma tå, men det är en annan diskussion).

Det som sker är att män som faktiskt är framgångsrika blir kvinnans första val. Det är vanligt att framgångsrika män idag har 2 kullar med barn med olika kvinnor.

Hur vi ska komma åt detta problem vet jag inte, men att vända attityder är viktigare än man kan tro. Det kan vara avgörande för hur många killar som balanserar på kanten väljer att göra. Självklart måste dessa killar vara en del i att bli bättre, det funkar inte annars. Men om samhället ändå föraktar en så är det troligare att man gör ett sämre val.

Det har varit en stor förändring i samhället senaste åren. Mycket fokus på självständiga powergirl-tjejer, så jag tror killarna hamnat lite efter. Vi behöver lyfta även dom.

Det är inte kvinnornas fel, det vill jag vara tydlig med. Men media behöver lyfta fler pojk och mansfrågor.

För att svara på någon sista fråga du hade, så kan man såklart inte åka hem och hämta eller ange någon. Mer en trevligare ton rent generellt och kanske anordnande av olika aktiviteter av och för män. Där kan även media hjälpa till och vara lite positiv mot pojkar och män.

Vårt samhälle har just nu blivit så känsligt för olika diskussioner, tycker man inte på rätt sätt så ska man frysas ut. Det blir en kamp mellan 2 ytterligheter istället för att utan att bli kränkt kunna diskutera även dessa och andra känsla ämnen konstruktivt. Det kanske skulle kunna vara en start.

Puh, jag har aldrig skrivit ett såhär långt inlägg på FL.

För det första så är det ingen som riktar ett hat eller fryser ut mot singlar. 

Incel, med allt vad det innebär gör sig däremot förtjänta av folks förakt. Det hör inte hemma i ett funktionellt samhälle att någon föreslår statlig reglering av dejting.Folk måste säga ifrån.

Sen så verkar ditt inlägg till att hitta på sätt så att incels  får sex, som en slags lösning, du pratar om utbildning och npf. Allt som mynnar ut till att denne ska få sex, ingenstans så vidrör du det självklara alternativet, vilket är att acceptera situationen, sex är inget som alla sysslar med.

Även här så fråntar du incels sitt eget ansvar. Samhället kan inte tvinga dessa män till hjälp. När du pratar om sånt så göder du offermentaliteten incels redan har.

Det enda sättet att hjälpa dessa individer är att:

-säga nej, det är inte ok att denne skyller på kvinnor, andra män eller samhället 
    -välkomna önskvärt beteende
    -uppmuntra dessa individer till att söka hjälpen som finns
    -få dom att acceptera sitt singelskap, det är helt normalt förekommande i samhället.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-01 23:01:24 följande:
    Rent generellt skulle jag hävda att vi behöver sluta att skuldbelägga människor baserat på grupptillhörighet.

Om en man beter sig illa har inte en annan man större ansvar att säga ifrån än någon annan. Ansvaret är primärt personen som beter sig illa åt. Sedan har även samhället ett ansvar. Att däremot lägga ansvaret på andra individer bara för att de råkar vara män eller kvinnor tycker jag är fel och det bidrar dessutom till missförstånd och polarisering.
    Om en man beter sig illa så ökar det en polarisering mellan könen om andra män väljer att:
    -hålla käften
    -hålla med
    -stryka medhårs genom att anse att mannen som beter sig illa ska tyckas synd om av samhället. (de menar kvinnor, fast maskerar det med andra ord)

gemenskapen mellan könen ökar däremot om män kan säga ifrån till andra män när någon från vår grupp beter sig dåligt mot kvinnor. Vilket är fallet i denna tråd.  

ts vill däremot rekrytera andra män genom en slags konstruerad polarisering. Ts har uttryckt sig med talesätt som "att det finns en särskild plats i helvetet för (män) som inte hjälper varandra" ts verkar stämpla vissa män som "riktiga män" (inkl han själv) ts tyckte det var bättre förr för att kvinnor hade sämre friheter, ts tycker det var osmart av männen kollektivt att ge upp ekonomisk makt över kvinnor.
    samt att männen i Sverige har röstat (politiskt) för en förändring, med en nickning åt kvinnors rättigheter.

Du väljer att öka polariseringen mellan könen om du tycker sånt är ok att skriva.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-02 07:52:05 följande:
    Om någon blir arg för att jag förespråkar lika rättigheter och skyldigheter oberoende av kön så får den bli arg då. Att ge efter för ett icke demokratiskt synsätt där man lägger ansvar på individer baserat på grupptillhörighet är inget tänkbart alternativ.

Det blir som när en incel blir arg för att man skriver att det inte är en kvinnas ansvar att se till så att de får sex och relationer. Om incelen blir arg då så får det ske helt enkelt.

Att vara tyst på deras begäran är att underkasta sig dessa icke demokratiska värderingar. Då får man istället fråga sig vad man kan göra inom det demokratiska systemet för att hjälpa de här individerna att tänka på ett mer konstruktivt sätt, samt att hjälpa till förebyggande innan personer har hamnat i ett så extremistiskt synsätt.

Då blir det som tidigare nämnts att agera förebyggande genom:
    - Trygg och tillgänglig barnomsorg
    - Konstruktivt utbildningssystem
    - Diskrimineringslagstiftning
    - Ett fungerande rättsväsende 
    - Sysselsättning och jobb till arbetslösa
    - En tillgänglig psykiatri
    - Agerande för hälsofrämjande (sockerskatt, tobaksskatt, systembolag, etc)
    mm. mm.
    Menar du verkligen att det är ett "icke-demokratiskt synsätt" att hävda att människor har ett egetansvar? Hur motiverar du det? Jag tycker i stället att det är anti-demokratiskt att ta från folk sitt ansvar.

Du tycker man ska låta incelen kunna Skriva vilket blaj som helst emotsagd, samtidigt som du tidigare skriver om polarisering mellan könen. Låter du en incel skriva kvinnoföraktande inlägg, tar ifrån denne hans egetansvar, stryker incelen medhårs och  att han är ett offer för samhället så skickar även du signaler till kvinnor som ökar polarisering. Kvinnors naturliga reaktion på dig och incelen är naturligtvis att undvika män i gemen. Såna som dig och incelen är farliga för deras existens. Du är därmed en "sabotör" för män.

sen så har någon annan gått igenom din "förslagslista" men jag gör det i alla fall
    Trygg och tillgänglig barnomsorg
    finns redan idag, ser ingen koppling till skapandet av incels
    - Konstruktivt utbildningssystem
    finns även idag, ser ingen koppling till incels, det är inte utbildning som gör att kvinnor håller sig borta från en man, det är hans kvinnoförakt. En man som har svårigheter med relationer (kan vara relationer med skola) har troligen svårt med partnerskap 
    - Diskrimineringslagstiftning
    Finns även idag, ser inte en koppling till incels.
    - Ett fungerande rättsväsende 
    Vad är kopplingen till incels här? Vad är det i rättsväsendet som gör Att incels uppstår?
    - Sysselsättning och jobb till arbetslösa
    Finns redan idag, du kan ju inte påstå att sånt inte existerar. en arbetslös blir inte per automatik incel.
    - En tillgänglig psykiatri
    Finns också idag, blir svårt för en incel att uppsöka den då han ansera att inget är hans fel eller ansvar
    - Agerande för hälsofrämjande (sockerskatt, tobaksskatt, systembolag, etc)
    återigen, vilken koppling till kvinnoföraktande incels har detta? Kvinnoförakt och misogynitet försvinner inte per automatik för att någon slutar röka eller tvingas genom skatten till bättre hälsa. Jag kan hålla med om att folkhälsan är positivt för samhället, men inte specifikt för incels.

Varför vill inte du säga ifrån till incels när dom föreslår statlig reglering av dejting? Eller när denne tycker det var korkat av män kollektivt att "ge upp" ekonomisk makt? Varför stryker du incels medhårs och menar att det är inte incels fel att dom är så aggressiva mot kvinnor, kvinnor borde visa empati för att inte öka polariseringen och att det är samhällets fel i stället?
    varför?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-02 16:08:28 följande:
    Nej, jag menar att det är ett icke demokratiskt synsätt att anse att individer har specifika skyldigheter bara för att de har ett specifikt kön.
    Pratar du nu om att också män bör säga något när en incel kastar ut kvinnoföraktande inlägg? Inte bara kvinnor? Hur får du ihop det med "demokrati"?

Vad tycker du ökar polarisering mellan män och kvinnor? Säga ifrån till incelen, eller hålla käften som man?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 16:27:07 följande:
    Du vill att mina åsikter ska leda till uteslutning ur samhället och utfrysning, vilket går emot yttrandefriheten. Om man inte har rätt att ha en annan åsikt än dig utan att bli straffad för det är det inte demokratiskt. Som tur är har du inte den makten att bestraffa de som tycker annorlunda än dig, även om du skulle vilja det.

Det går att protestera mot en åsikt utan att ägna sig åt trakasserier med riktiga argument. Prova det istället. Att du inte gör det visar bara på att du inte har några argument.

Varför hittar du på saker? Jag har aldrig sagt något sånt. Jag har däremot sagt att man ska säga ifrån till dåligt beteende och aggressioner och välkomna gott beteende hos incels. Hur får du ihop det med "uteslutning ur samhället"? 

Jag begriper inte vad du menar med demokrati? Förklara hur mina åsikter inte är demokratiska? Du hittar på saker som att jag vill "bestraffa" folk som tycker annorlunda, varför gör du det? Hur skulle en sån bestraffning se ut? Berätta vad du menar med att jag ägnar mig åt "trakasserier"?

Det är så underligt att du reagerar på det sättet, men inte ens lyfter på ögonbrynet när ts försöker trakassera mig. 

Är du en incel?

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 16:32:30 följande:
    Varför är det omöjligt för er att argumentera utan att ägna er åt personangrepp? Där ni beskriver mig som en dålig människa, trots att det är ert beteende som är dåligt i den här tråden.
    Du är ingen bra människa. De flesta människor är medkännande för andra individer . Du saknar det, du är däremot aggressiv, vill att kvinnors frihet ska inskränkas och känner ett "entitlement" Du har också ett dåligt beteende i tråden, jag ser inte föregående inlägg som personangrepp, mer som en teknisk beskrivning av konsekvenserna av ditt beteende. Förstår du verkligen inte det?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-02 16:35:49 följande:

Varför hittar du på saker? Jag har aldrig sagt något sånt. Jag har däremot sagt att man ska säga ifrån till dåligt beteende och aggressioner och välkomna gott beteende hos incels. Hur får du ihop det med "uteslutning ur samhället"? 

Jag begriper inte vad du menar med demokrati? Förklara hur mina åsikter inte är demokratiska? Du hittar på saker som att jag vill "bestraffa" folk som tycker annorlunda, varför gör du det? Hur skulle en sån bestraffning se ut? Berätta vad du menar med att jag ägnar mig åt "trakasserier"?

Det är så underligt att du reagerar på det sättet, men inte ens lyfter på ögonbrynet när ts försöker trakassera mig. 

Är du en incel?

Antog att jag svarade på "fol", men svaret skiljer sig inte märkvärt till "hej"
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 16:42:39 följande:
    Det här skrev du:

I den normala världen, befolkat av normala människor så är sånt extrema och radikala åsikter, såna åsikter som säkerställer en individs utanförskap i samhället, sånt som säkerställer att en individ förtjänar att bli kallad för incel. Det är samtidigt något som bemöts med förakt och obehag

Varför är det så viktigt för dig att det ska få konsekvenser att ha annorlunda åsikter än dig?
    Ja, dina åsikter medverkar till att du ställer dig ute från samhället. Inte att samhället fryser ute dig. Ser du inte skillnaden? Det finns hjälp att få, men då måste du söka den först.

Du får ha vilka åsikter du vill, men beroende på dessa så kan inte förvänta dig att folk håller käften eller öppnar famnen. Det är orealistiskt. Allt det du gör är dina egna val.

man sår det man skördar.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 16:45:49 följande:
    Precis som jag skrev ägnar ni er åt personangrepp för att ni inte har några bra argument att komma med. Det var det som du gjorde nu igen.

Nu är jag tydligen "inte medkännande för andra individer" också. Vad är det för en sjuk anklagelse??
    Du tycker det var ett misstag kollektivt av män att "ge upp" ekonomisk makt till kvinnor för hundra år sedan. Det är ett av exemplen där du uppvisar ett "icke-medkännande" gentemot kvinnor. 

För att inte prata om alla trakasserier och personangrepp du uppvisar mot mig.

Låtsas du bara? Du kanske ska läsa igenom dina inlägg själv, kanske hjälper dig förstå varför kvinnor ryggar undan.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?