Inlägg från: Anonym (Palle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Palle)

Är incel något man förtjänar att vara?

Jag skulle även vilja tillägga att det idag, när det gäller värdegrundsfrågor.. råder ett klimat som är anmärkningsvärt polariserat. Här diskuteras det ofta under devisen. Är du inte med oss, så är du emot oss. Det är skadligt för debatten enligt mig.

• Anonym (Palle)

Till sol - jag tror att andelen män som hatar kvinnor är marginell om man jämför med män som känner frustration över sin situationen och tappar framtidstro.

Jag har även varit tydlig med att man inte kan tvinga någon till något. Speciellt inte relationer. Alla är fria att välja eller välja bort.

Sen ska man väl inte generalisera, men för att kunna diskutera olika fenomen behöver man generalisera litegrann åtminstone. Jag generaliserar inte kvinnor i närheten av i vilken utsträckning några här generaliserar incels.

När jag generaliserar utgår jag dessutom från något slags snitt, beroende på vilket beteende vi diskuterar. När några här diskuterar incels upplever jag att man generaliserar utifrån de mest extrema incels/ofrivilliga singlar.

• Anonym (Palle)

Jag googlade lite precis och läste att de 3 största incelsforumen hade totalt 20000 användare tillsammans. Ca 5 procent av dessa var svenskar.

Om man tar dessa 1000 svenskar och dividerar det med antalet singlar(2,3milj), där endast hälften är män så får man efter avrundning fram att det finns 0,09% av dessa manliga singlar är incels per definition. Det är alltså 9 hundradelars procent.

Visst, om vi pratar om dessa som visar aktivt hat mot kvinnor är jag med dig. Jag har diskuterat den växande skaran frustrerade singlar, och däribland några av mina vänner.

Men du har rätt i sak om vi pratar om dessa 0,09% av manliga singlar i Sverige. Dock tror jag att det finns minst 0,09% kvinnor som i sin tur hatar män. Samhället kan ju inte styras av denna lilla skara.

Det som behöver diskuteras är i så fall den växande skara frustrerade singelkillar, men det kanske egentligen, om vi ska vara korrekta, vara en annan tråd.

• Anonym (Palle)

Här har det varit drag i tråden.. 572 inlägg sen sist jag tittade in och det var bara ett par dagar sedan

• Anonym (Palle)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 16:17:40 följande:
    Det är rimligt att individen som begår ett brott ställs till svars för det. Sedan kan man diskutera incelfenomenet utan att trycka det i pannan på folk.

Vi har ett rättsväsende för att ta hand om individer som går över gränsen.
    Det är en ytterst liten skara om vi ser till svenska aktiva incels. Uppskattningsvis 1000st och det utgör 0,09% av Sveriges singelmän.

Dessa ca 1000 incels kategoriserad som incels eftersom dom hänger på något incelforum enligt det jag googlat fram. Hur många av dessa är våldsamma? Troligen väldigt få. Hur många attacker har det skett kring incels mot kvinnor? Jag vet faktiskt inte.

Det är nog betydligt troligare att bli rånad, träffad av blixten, bli sprängd eller skjuten är min gissning. De incels som tar till någon form av våld ska bestraffas såklart, enligt svensk lag.

Resten av dessa ca 1000 incels sitter troligen bara framför datorn och muttrar.

Om man ser incels som en kategori, så utgör dom 0,000095% av Sveriges invånare. Då är det dom som sitter och muttrar framför datorn.

Jag anser att hatet dom får är oproportionerligt. 
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-06 16:51:36 följande:
    Även om någon inte utövar fysiskt våld så tycker jag det är skrämmande att någons verklighetsbild är så pass skev att denne tycker det är rimligt att föreslå statlig reglering av dejting. För att inte prata om dennes uppfattning att män historiskt har "gett upp" ekonomisk makt till kvinnor och att det var ett misstag. Allt är en form av förakt.

Sånt väcker naturligtvis negativa reaktioner. Vilket också är ett hälsotecken för ett samhälle.
    Jo, jag håller med dig Cloffe. Men hatet är enligt mig oproportionerligt. Det finns betydligt fler som föraktar invandrare, homosexuella, politiker, rika personer, WT personer etc. You name it, det finns alltid någon som har åsikter om alla grupperingar.

Med våran stora befolkning är 1000 rötägg som muttrar framför datorn inget att lägga så stort fokus på.

Vi har betydligt större problem i andra avseenden i Sverige idag, så jag förstår inte riktigt den enorma reaktion som följer denna lilla grupp tangentbordskrigare som är arga och frustrerade.

Det är ju inte heller så att dessa ideer incels har med att dela ut flickvänner och kvotera sex kommer drivas igenom i svensk lag? Eller. Vad tror du själv?
  • Anonym (Palle)

Satan i gatan vilken fart det var i tråden. Några undra hur jag kan försvara incels.. och det kan jag inte, speciellt inte om dom använder våld.

Men det är en så ytterst liten grupp, och det är ändå ingen som tar deras ideer på allvar. 

Jag tror att anledningen till att jag vill balansera upp debatten en aning är för att jag ser omkring mig hur fler och fler blir långvariga singlar och det är egentligen dessa jag har lite hjärta för. Jag tycker synd om dom helt enkelt, och det är ett växande problem. Att bli dissad om och om igen och inte få vara med om att bygga upp en relation/familj måste vara fruktansvärt tufft som ung man(och kvinna med om det skulle vara så). Jag tror man tappar hoppet en aning.

Men egentligen är det ingen ide för mig att ta debatten kring incels om det gäller dessa killar som sprider frustration och hat på nätet om kvinnor.

Jag är väl inte riktigt lika hård i definitionen incels. I slarvigt tal, så inkluderar nog en del personer dessa långvariga singlar som inte får till det som incels, och det är ju egentligen fel enligt trådens utgångspunkt åtminstone.

• Anonym (Palle)
    StudierKemi skrev 2023-08-06 19:18:05 följande:

Ett annat förslag är annars att bara fokusera på det viktigaste för en stund med ett tunnelseende, och inte låta sig distraheras av MASSA olika idéer som är svåra att knyta samman. Vi vill ju att inga kvinnor (inga människor) ska fara illa, det är det viktigaste. Vi vill inte ens ha den risken. Jag tror att psykologer måste lära sig under lång tid (det kommer ta flera decennier men det är VÄRT det) att ställa diagnosen "ond" på någon. Män kommer få denna oftare, men det är som det är. Kvinnor kan också få den diagnosen såklart.

Man kan finslipa den tekniken som hittar dem onda, så att man fångar upp dessa män (och kvinnor) i tid, inte när det redan är försent. Det kommer vara svårt i början, men sen lär man sig visst att finna enkelt de onda/autist+egoist som har uttryckt skumma saker. Sedan ska de för alltid övervakas för allas säkerhet, alltså 24/7, de måste omyndigförklaras så fort som möjligt. De ska även skickas till regelbundna psykolog-möten och de får inte välja om de vill eller inte. De ska aldrig heller gå utomhus själva, utan en "polis" som är ett mansjobb i det här fallet, är alltid bredvid då.

Jag ska kontakta genom telefon olika psykologer och lägga fram det förslaget! Det är ganska konstigt att detta inte är verklighet redan, tycker jag i alla fall. Det är obvious att det är det som är målet, att garantera säkerheten. 

Jag tror att detta är denna tråds mest tokiga inlägg. Men vi jobbar vidare!
  • Anonym (Palle)
    Anonym (L) skrev 2023-08-11 11:46:13 följande:

För att svara på ursprungsfrågan, att vara oskuld eller ha svårt att hitta någon är inget man förtjänar. Men att vara incel är ett val.

Men man kan ändå förstå att det bildas en frustration som leder till ett förakt. På en psykologisk nivå.

Man skulle kunna jämföra med en kvinna som blivit dumpad av flera män och tröttnar och pratar ner män generellt.

Eller en jämförelse som är mer extrem. En person i skolan som blivit så utfryst under många år att han söker hämnd på sina klasskompisar.

Det är inte ok, men uppenbarligen verkar ju rejält dissande och även exkludering i sociala grupper och även i samhället leda till att det byggs upp olika typer av förakt.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-11 21:15:21 följande:

Nej, det har jag ingen förståelse för. 

Hos människor som fungerar någorlunda normalt så leder inte frustration till förakt. Det finns också olika grader i det hela. Någon som vill ha statlig reglering av dejting eller uppfinna droger för kvinnor har passerat även "förakt" Såna åsikter är inte normala eller ska tas emot på ett "normalt" sätt genom "konstruktiva" diskussioner. om folk gör det så hjälper dom till att göda ett förakt, förstärker m a o den aggressivas känsla. Rent psykologiskt så är det inte lämpligt att förstärka sånt genom att ta ifrån individer sitt egetansvar.

Enligt dig finns det en risk i och med att man pratar om dessa känslor eftersom det kan förstärka upplevelsen. 

Du tror inte att det finns en risk i att lägga munkavel på dessa psykologiska processer och låtsas som att dom inte finns? Att istället bara förmedla hat, utanförskap och stigma? Du tror inte att det kan förstärka utanförskapet och föraktet?

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?