• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Gurksoppa skrev 2024-01-08 00:19:01 följande:
    Nej dina förslag om att reglera appar gör hela tråden till en misogyn tråd. Gör om gör rätt om det är incels du vill diskutera, förslag som rör begränsa friheter och rätt till fria val är misogyna. läs på lite
    Nej, det finns absolut inget misogynt med det och det begränsar inte någons frihet mer än att man inte får köra mot rött eller köpa vin på söndagar.
  • Anonym (hej)
    Gurksoppa skrev 2024-01-08 00:20:47 följande:
    Nu far du med osanning igen. För män var 70-talet bättre. Inte kvinnor. Vad var bättre för kvinnor på 70-talet om du nu vet vad som var så bra?
    Vad var sämre för kvinnor? Jag tror att det var lättare för kvinnor också att hitta en man som var villig att ha ett långsiktigt förhållande istället för att leta vidare i en dejtingapp.
  • Anonym (hej)
    Gurksoppa skrev 2024-01-08 00:34:05 följande:
    läs på lite som sagt. Se här vad scb säger med https://www.scb.se/contentassets/21dab51c868242c4800f01d58cbfc914/le0101_1980i16_sm_lebr1801.pdf från 1980 till nutid. Kolla jämförelse kvinnor män 80 talet så kan du gissa hur kurvorna ser ut om man backar.

hur bra var det för kvinnorna som du har mage att påstå? Du totalt ignorerar hur kvinnors situation varit, när kvinnor numera har samma villkor som män haft historiskt är det tydligen inte lika kul längre. Då ska det ändras för männens skull? Är inte det att anse att männen borde värderas högre än kvinnan? Istället för jämlik? Och att anse att män ska värderas högre än kvinnor är ett sätt att uttrycka kvinnoförakt, vilket tada är misogyni. Cirkeln sluten
    Män har inte samma villkor som kvinnor nu. De värderas lägre på en dejtingapp än kvinnor och därför vill jag ändra på det. Vad är det som är så svårt att förstå?

1980 hade män och kvinnor samma villkor. Då stod jämlikheten på topp och varken män eller kvinnor var missnöjda med sin situation. Idag har män sämre villkor och det tycker du tydligen är bra. Att män värderas sämre än kvinnor.
  • Anonym (hej)
    Tänk logiskt skrev 2024-01-08 00:49:04 följande:
    Ja man kan ha sex utan att vara i en relation. Men däremot tror jag det är ganska ovanligt att vara i en relation utan att ha sex. För de allra flesta ingår sex som en del i en relation. 
    Jag tror inte att det är ovanligt idag. Det är en förklaring till varför det har blivit fler incels. Många män hamnar i relationer där sex inte ingår, för deras partner tycker inte att de lever upp till de högt ställda ideal som råder för män på dejtingappar.

Man skulle kunna kalla det för friendzone och att det inte är en relation, men i grunden ingår allting som annars är en relation förutom sex.

Kvinnor hamnar i den motsatta fällan där de träffar män som bara vill ha sex, men inte en relation.
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2024-01-08 01:02:14 följande:
    Ja, han säger att de finns. Och? Ville du bevisa att du hade fel?
    Han säger att de allra flesta inte hatar kvinnor och ni pratar om misogyna incels som att det är det normala. Alltså har ni fel och jag har rätt. När jag säger att det inte finns menar jag att det är det minst vanliga.
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2024-01-08 01:06:49 följande:
    Har du någonsin träffat en misogyn man som själv fattar och erkänner att han är misogyn?
    Har du någonsin träffat en person som trakasserar incels som själv erkänner att hon/han är incel?
  • Anonym (hej)
    EnAnonumius skrev 2024-01-08 01:18:39 följande:
    Nepp.. Varföre skulle de träffa "alla incels" när man skriver  "misogyna incels".. 
    Det är ju det som gör att man specificerar just de misogyna incelsen, och inte dra "alla incel över en kam" när man skriver så. De fattar de flesta, ja utom möjligen kanske du då.

Först hävdar du att de inte finns några misogyna incels. Nu försöker du göra påhopp om att jag hart "tolkat SÄPOS rapport fel. 🙄

Jag har aldrig hävdat att det står i rapporten att de flesta incels"  är misogyna och farliga..
    Så det där är en direkt fet lögn från din sida.
    För det finns ingenstans i texten jag har skrivit något sådant som du hävdar här.
    Så varför väljer du att först medvetet ljuga och hålla din direkta lögn emot mig?
    Anonym (hej) skrev 2024-01-08 00:22:06 följande:
    Läs vad Stefan Krakowski, psykiatriker, som har studerat incels säger om hur stor andel av dem som är misogyna:

www.vi.se/artikel/stefan-krakowski-har-traffat-svenska-incels

"- Jag ville ta reda på hur män som lever i ofrivilligt celibat tänker och lever. Det har varit mycket sensationsskriverier där incelmän antingen beskrivs som presumtiva våldsverkare eller terrorister, eller så har man bagatelliserat deras livssituation och uppmanat dem att rycka upp sig. Min ambition var att träffa dem personligen. En del hatar kvinnor, men min uppfattning är att de allra flesta inte gör det."
    Ja Stefans skriver ju det som jag har skrivit "En del incels hatar kvinnor". Fast jag skriver ju då "de missogyna incels".
    Sluta fokusera på misogyna incels. Det är en grupp som i stort sett inte existerar, vilket  Krakowski bekräftar. Fokusera på den stora gruppen av incels som inte är misogyna istället.
  • Anonym (hej)
    EnAnonumius skrev 2024-01-08 01:30:01 följande:
    På 70-talet? Lättare för en kvinna att hitta en man som var villig att ha långsiktig relation?
    Du på den tiden var det knulla och knulla runt och fri sex som gällde, både för män och för kvinnor.

Det vart på 70-talet det myntades ett uttryck som detta: "Alla goda ting är tre, herpes, bagg och gonorré"...
    Varför uttrycker du dig så tvärsäkert om idag när dina erfarenheter är från den tiden?

Precis som Cloffe tror du att det fortfarande är lätt för unga män att hitta sexpartners idag och att en misogyn personlighet är enda förklaringen till de som inte gör det.

När du ska förstå att din verklighetsuppfattning inte stämmer? 2020-talet är motsatsen till 70-talet.
  • Anonym (hej)
    Tänk logiskt skrev 2024-01-11 19:22:57 följande:
    Ja vad tror du själv?

Nu tror jag iofs att även de flesta män föredrar en relation framför ständiga ons. 
    Ja, det tror jag också. Jag tror dock att många incels redan är i relationer med kvinnor där sex inte ingår.

Detta går emot de fördomar som sprids om incels av bl.a. Cloffe att incels är män som i princip inte har någon kontakt med kvinnor alls.
  • Anonym (hej)
    Tänk logiskt skrev 2024-01-12 13:09:05 följande:
    Du menar att de har kvinnliga vänner? Jo det förekommer förstås, men det räcker väl inte för att kalla det en relation? För att kalla det en relation brukar man väl kräva att det ska vara en nära relation, att de betraktas som ett par, och i sådana fall ingår väl sex i de allra flesta fall, eller åtminstone är det tänkt att det ska ingå i framtiden (om de är alldeles i början av relationen).

Men visst fnns det många incels som har kvinnliga vänner, iaf över nätet. Ett vanligt klagomål från incels är ju att de hamnar inom "friend zone" med kvinnor men att kvinnorna inte är intresserade av en intim relation med dem. 
    Ja, jag menar såna fall där det är en nära relation och de betraktas som ett par av omgivningen (men inte har sex). Vad är skillnaden mellan en relation och vänskap annars? Är det bara sex som avgör om det är en relation eller vänskap?

Precis. Det är ett vanligt klagomål, så jag förstår inte hur det går ihop med den bilden som sprids av incels här att de stöter bort alla kvinnor för att de är otrevliga. Hur går det ihop med om de har kvinnliga vänner som dock inte vill ha en intim relation med dem?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?